Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kön


ohlson10
 Share

Recommended Posts

Testudo HErmanni som väger 195 gram och är 3 år gammal. Har en hornnagel lägst ut på svansen.

post-1347-1225118226_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Testudo HErmanni som väger 195 gram och är 3 år gammal. Har en hornnagel lägst ut på svansen.

Om sköldisen vore äldre och större, skulle jag säga en hona. Men det kan man inte lita på, berående på storleken, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Inga fler som tror något om könet på denna? PA, Andreas....Någon annan uppfödare kanske!

( Kan sägas att hona nog stämmer då den är inkuberad på en högre temp samt är svenskfödd ....)

Link to comment
Share on other sites

Vi har en på 220 g som jag nästan är säker på att det är en hona.

Svansen på din är mycket längre.

Kommer din sköldpadda från oss?

Jag skulle vilja ha en bild där man ser hela sköldpaddan underifrån.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en till bild

post-1347-1225301846_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan sägas att halva svansen är som en hornnagel, ej mjukt utan som en nagel.

kläckt 2005-05 och den kommer från Västerås!! Det är den med oranga pricken.....

post-1347-1225302070_thumb.jpg

post-1347-1225302095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan sägas att halva svansen är som en hornnagel, ej mjukt utan som en nagel.

Både honor och hanar har ett "klo" på svansspetsen.

Detta tror jag är en hane men är inte helt säker.Den behöver komma upp i 250-300 g innan man brukar kunna säga säkert.

Link to comment
Share on other sites

Då var det som jag innerst inne trodde....Svansen har som börjat växa nu vid 200 gramsträcket!

Den med oregelbundna plåtar som är kläckt nästan samtidigt men olika mammor är en hona. Helt klart! Kortare svans och analen nära inpå kroppen. Helt olik den andres.

Fast säker kan man ju aldrig vara. Otto Hoj Madsen hade vad de trodde en kille med lång svans och så till "han" en dag lade ägg......( Hela den historien finns på www.marginata.dk)

Tack för svaret PA och alla ni andra!!

Link to comment
Share on other sites

Den har också en tendens till han-form på bukplåtarna vid svansen. Kroppsformen är rund , den är mer oval på honor.

Flera tecken att spana efter så småningom är att svansplåten på ryggskölden blir välvd och att ryggskölden blir bredare och lite utsvängd baktill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...