Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bilder från naturen


OrmStefan
 Share

Recommended Posts

Hej på er sköldpaddskollegor!

Jag har haft förmånen att kunna se landsköldpaddor i naturen vid flera olika tillfällen. Det är en stor fördel att ha sett dem i deras naturliga hemmiljö när man skall göra i ordning fångenskapsmiljön. Grekland är den plats där jag har sett flest landsköldpaddor. Jag reser gärna till just Grekland för att titta på natur, leta sköldpaddor och annat intressant. Grekland har med sitt geografiska läge mellan Asien och Europa en väldigt artrik fauna och flora. Särskilt fastlandet är artrikt medan öarna är mer artfattiga som öar alltid är. Däremot har öarna en del unika arter, dock inte på sköldpaddsfronten.

Grekland ligger nära, är billigt att åka till, rimligt stort, har ovanligt mycket natur kvar för att ligga i Sydeuropa, artrikt. Flera bra skäl för att åka dit på sin natursemester.

Jag tänkte här dela med mig av några bilder tagna av landsköldpaddor i grekisk natur. Min erfarenhet är att landsköldpaddor fortfarande är ganska vanliga i grekland. Man hittar dem i regel dagligen om man befinner sig inom deras utbredningsområden. Deras färgteckning och skalstruktur är ofta väldigt varierande, även inom samma område. Färgteckning tror jag är en osäker karaktär att bestämma sköldisar på i många fall.

Håll till godo och fråga gärna om ni undrar något.

T-hermanni-Meteora.jpg

T hermanni i Meteora, centrala Grekland

T-hermanni-Meteora-Gr.jpg

T hermanni i Meteora, c Grekland

T-hermanni-Meteora-habitat.jpg

Habitat för T hermanni i Meteora. Lövskog dominerad av ek.

T-hermanni-C-Gr-rygg.jpg

T hermanni från c Grekland

T-hermanni--C-Gr-buk.jpg

Samma sköldisar från buksidan

T-hermanni-parning-Prespa.jpg

T hermanni Prespa NV Grekland

T-hermanni-brand-Prespa.jpg

En hermanni från Prespa NV Gr som råkat ut för skogsbrand två år innan fyndet. Notera att alla skalplåtar är bortbrända och det är benplattorna som syns. Sköldpaddan var i övrigt mycket aktiv. Saknade också en fot.

T-graeca-NO-Gr.jpg

En T graeca från NO Grekland

T-graeca-NO-Gr2.jpg

En till T graeca från NO Grekland

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

Hehe jag stötte på en landsköldpadda på ett berg i turkiet :P (trorligen den den satte igång sköldpadds intresset :).) Jag ska kolla i min laptop om jag har bilden kvar :) isåfall kan jag visa det.

Link to comment
Share on other sites

Deras färgteckning och skalstruktur är ofta väldigt varierande, även inom samma område.

Här är lite bilder från Turkiet (Antalya-området) som visar på stor variation.

Vilda T g ibera

Link to comment
Share on other sites

Ungefär var vistas grekiska landsköldpaddor? Trivs dom bäst nära te.x kusten?

Link to comment
Share on other sites

Ungefär var vistas grekiska landsköldpaddor? Trivs dom bäst nära te.x kusten?

Min erfarenhet är att man hittar dem i de flesta miljöer från kustnära lågland till bergsområden i inlandet. Den art som är mest utbredd är T hermanni som i princip finns över hela grekiska fastlandet från kustens ganska torra miljöer till rena lövskogsmiljöer på upp till 1000möh. Flest finner man i de lite mer orörda eller lågexploaterade områdena. De är sällsynta i tättbefolkade områden och områden med väldigt intensivt jordbruk. Jag har hittat mest hermanni i rena skogsområden med gläntor från betande djur. T marginata finns i centrala och södra Grekland och går inte lika högt upp i bergen som hermanni, i alla fall inte enligt min erfarenhet. Den är inte lika vanlig och man hittar nog ett tjugotal hermanni på varje marginata. T graeca hittar man bara i nordöstra Grekland, ungefär från Thessaloniki och österut. Den har jag mindre erfarenhet av men de exemplar jag har hittat har alla varit väldigt nära kusten.

OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

Å vilka underbara bilder OrmStefan - och P-A. Det var en annorlunda habitatsbild Ormstefan, än de man är van att se. Intressant :)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer tre till från Stefan:

T-marginata-Metallia-Gr.jpg

Testudo marginata Metallia

T-marginata-Metallia-habita.jpg

T marginata habitat Metallia

T-marginata-Peloponnesos.jpg

T marginata Peloponnesos

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevliga bilder, Stefan & Per-Anders!

Jag har kollat mycket på habitatbilder när jag har försökt att inreda mina grekers utehägn så naturligt som möjligt.

Det är svårt, men man får försöka så gott det går.

J-E

Edited by agalychnis
Link to comment
Share on other sites

Håll till godo och fråga gärna om ni undrar något.

Hur brukar fördelningen vara mellan honor och hanar? I Turkiet såg vi 14 hanar och en hona i september. Den enda honan vi såg var den som hade en hane på ryggen.

Hur stora är dom grekiska "grekerna"?

Link to comment
Share on other sites

Hur brukar fördelningen vara mellan honor och hanar? I Turkiet såg vi 14 hanar och en hona i september. Den enda honan vi såg var den som hade en hane på ryggen.

Hur stora är dom grekiska "grekerna"?

Jag har aldrig skrivit upp könsfördelningen tyvärr men lite fler hanar upplever jag att man ser. Men inte så stor skilnad som för dig. Det kan nog bero på årstid. Jag har varit mest i Grekland under sommaren, i juli och under april-maj. Man ser också en del ungar i olika åldrar. Storleken på grekiska hermanni brukar vara mellan 15 och 20cm. En som är 20cm är riktigt stor. Måttet är rakt längdmått av skalet som om man mäter med skjutmått.

OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

Vilka härliga bilder ni har tagit, P-A du kom fram till att min sköldpadda var T graeca. Blir dom mörkare under åren, ju äldre dem blir? För när jag kollade på bilderna på t.ibera påminde dem om Gustav när han var yngre. Nu är han nästanhelt svart och mörkbrun med några gula fläckar på skalet.

Link to comment
Share on other sites

Vilka härliga bilder ni har tagit, P-A du kom fram till att min sköldpadda var T graeca. Blir dom mörkare under åren, ju äldre dem blir? För när jag kollade på bilderna på t.ibera påminde dem om Gustav när han var yngre. Nu är han nästanhelt svart och mörkbrun med några gula fläckar på skalet.

Jag tror att din sköldpadda är från Nordafrika. Dom brukar inte bli lika svarta som ibera kan bli. Men som sagt, det varierar mycket inom samma område.

Link to comment
Share on other sites

Gillar verkligen bild två i första inlägget, T hermanni i Meteora, c Grekland

ser ut som om skölden vore kulhammrad.

R/P

Edited by Ronnie
Link to comment
Share on other sites

Vilka vackra marginata......

Såg du många Marginata?

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar kolla på www.marginata.dk där det finns mängder med kort från naturen.....

Link to comment
Share on other sites

Jag såg det på dem olika bilderna, det kan stämma mycket med Nordafrika. Dem vi köpte han av var från Nordafrika/Turkiet/Irak. Dem hade olika nationaliter, tyvärr kunde inte polisen göra något åt dem när vi pratade med dem eftersom personerna i fråga hade flyttat utomlands.

Link to comment
Share on other sites

Läckra bilder ni har tagit. Men hade sköldpaddan överlevt en skogsbrand :o...?

Link to comment
Share on other sites

fina bilder! :) det va ingen som ville gå på sköldpaddsjakt med mig när vi va i turkiet. :S

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...