Jump to content
Forum Sköldpaddor

För vetenskapligt?


Ronnie
 Share

Recommended Posts

Nu skriver jag inte detta för att misskreditera någon, såra någon eller för att sammanfatta det hela, inte göra någon något ont :)

Men ... .

måste ägandet/matandet av en sköldpadda vara så svårt?

Att lyfta en matfråga till dessa höjder där tråden verkar vara tagen ur ett vetenskaplig forum, det talas om aminosyror, proteiner, autoimuna sjukdomar,gluten osv tror jag kan skrämma många ägare istället för att hjäpa dom.

Räcker det inte för en nybliven medlemm att få veta att pellets och annat färdigfoder är dålig föda, och att man bör mata sin sköldpadda beroende på art med vattenväxter, fodermix osv?

Vi har själv inga vattensköldpaddor men däremot en bunt landskp och några andra djur och jag har då aldrig känt att jag för att kunna mata dom behövt känna till teknikaliteter som aminosyror och andra ingredienser med märkliga namn :blink:

Man kan naturligtvis försöka hitta alla små variabler och tolkningar i alla frågor men jag tror att ska man dra alla frågor om sköldpaddor in absurdum blir inte detta ett sköldpaddsforum längre utan mer ett forum för vetenskapliga frågor, och det i sin tur är nog inget som gagnar ett barn eller ungdomar som är nyblivna sköldpaddsägare.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jag inte detta för att misskreditera någon, såra någon eller för att sammanfatta det hela, inte göra någon något ont :)

Men ... .

måste ägandet/matandet av en sköldpadda vara så svårt?

Att lyfta en matfråga till dessa höjder där tråden verkar vara tagen ur ett vetenskaplig forum, det talas om aminosyror, proteiner, autoimuna sjukdomar,gluten osv tror jag kan skrämma många ägare istället för att hjäpa dom.

Räcker det inte för en nybliven medlemm att få veta att pellets och annat färdigfoder är dålig föda, och att man bör mata sin sköldpadda beroende på art med vattenväxter, fodermix osv?

Vi har själv inga vattensköldpaddor men däremot en bunt landskp och några andra djur och jag har då aldrig känt att jag för att kunna mata dom behövt känna till teknikaliteter som aminosyror och andra ingredienser med märkliga namn :blink:

Man kan naturligtvis försöka hitta alla små variabler och tolkningar i alla frågor men jag tror att ska man dra alla frågor om sköldpaddor in absurdum blir inte detta ett sköldpaddsforum längre utan mer ett forum för vetenskapliga frågor, och det i sin tur är nog inget som gagnar ett barn eller ungdomar som är nyblivna sköldpaddsägare.

R/P

Ja, man kan ju klaga på andras inlägg offentligt på forumet - det skrämmer väl inte bort sköldpaddsägare ;). Om du läser detta forum ordentligt så ser du att jag har svarat massor med vattensköldpaddsägare på diverse frågor, även nyblivna vattensköldpaddsägare, tack och lov har flera visat sin uppskattning för detta, annars hade jag inte varit kvar här. Jag har även ställt en massa frågor och diskussionsämnen själv.

Så här ser jag på detta forum: Det ska vara till för ALLA, såväl nybörjare som erfarna, "djuplodare" som "ytliga". ALLA måste få ställa frågor och diskutera på sitt vis. Naturligtvis utan personangrepp.

Det måste vara möjligt för mig att besvara i detta fall Jeppes frågor utan att få påhopp för att jag diskuterar på fel sätt. Det måste även vara möjligt för Jeppe att väcka en så intressant fråga som autoimmuna sjukdomar hos sköldpaddor. Man kan inte gilla alla inlägg, men det ska finnas nå´t för alla - så ser jag det.

Men ytterst är det ju moderatorerna som avgör om man ska få diskutera olika frågor på ett djupare plan.

Edit: Jag håller med Jeppe om det han skrev någon gång att frågan varför är central, viktig - det är den för mig också.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag ber om ursäkt om jag oavsiktligt sårat någon på detta forum eller skrämt bort forumdeltagare genom mitt sätt att skriva, men jag skulle uppskatta om ni tar det med mig privat i så fall, så kan vi försöka reda ut det.

Link to comment
Share on other sites

jag läser allt folk skriver. men vissa ord som jag inte känner är direkt nödvändiga bortser jag bara ifrån. :) jag behöver inte kunna vad allt innehåller för att kunna ge mina sköldpaddor bra mat. - självklart inte! dom mår bra ändå. :) men om någon frågar om ett visst pellets är bra och folk svarar att det inte är bra på grund av vissa ämnen eller på grund av proteinhalten eller vad det nu kan vara så kan man hålla utkik efter det nästa gång. och därigenom utesluta vissa grejer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, inte behöver man väl vara nå´n "kemist" eller liknande, för att ha sköldpaddor..! Men att mata sitt djur rätt, måste man veta några saker om kosten. Och jag tror att det viktigaste är, att veta vilket är förbjudet. Och det vet vi ju alla, som äger en landsköldis :rolleyes:

Efter detta, kan man leta efter info-sidor, där man har lagt upp alla möjliga växter och örter, som är bra för sköldisar. Då behöver man bara kopiera listen, och tejpa fast den på kylskåps-dörren :rolleyes: Då gäller det bara att välja bland dom lämpliga maträtter.

Så småningom kan man börja studera lite mer om kosten. Varför är något bättre än den andra osv.. Och DÅ börjar man förstå vad det innebär att ge rätt kost för sköldpaddor.

Man behöver inte veta allt på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Vi brukar ofta hänvisa till skoldpaddor.se och forumet på jobbet. Jag kan säga att det inte bara är en kund som efter en tid kommit tillbaka och frågat om det verkligen är så svårt att ha en sköldpadda som det verkar som i forumet.

En kund slog huvudet på spiken när han frågade hur i h....vete det kunne vara så gott om Rödörade vattensköldpaddor i sverige så man släpper ut dem i kommunernas dammar om det är så fruktansvärt svårt att ge dem rätt mat.

Visst är det bra att gå in på djupet emellanåt när man ska förklara något, dock kan jag många gånger tycka att det är bättre att ge en enkel och inte lika djupgående förklaring då detta för det mesta är tillräckligt för at tfrågeställaren ska greppa läget.

/A

Link to comment
Share on other sites

Det kanske kan vara bättre om man startar separata trådar för sådana diskussioner än att man väver in dom i någon nybörjares fråga.

Ibland tycker jag att det känns som att det blir lite analyserande bara för sakens skull men det är min åsikt och säkert är det så att andra gillar det.

Kanske man skall ha en speciell avdelning här på forumet för djupdykningar där man analyserar det som en del kan känna är överkurs och därmed inte skrämma bort nykomlingar.

Inga ;) gubbar från mig. Bara min åsikt

Link to comment
Share on other sites

Vattensköldpaddors status har ju inte varit, eller är, lika hög som landsköldpaddors. Många anser fortfarande att vattensköldpaddor kan äta vad som helst, i vilka proportioner som helst. De behöver ingen bra belysning, uv-ljus etc. När jag blev aktiv på vattensköldpaddsforumet var det exvis ingen som talade om att ge vattensköldpaddor vattenväxter som föda! Jag skickade info till roslagstull med olika experters citat + mina egna och de uppdaterade sina skötselråd med vattenväxter som föda. Frågan är hur långlivade sådana vattensköldpaddor blir i fångenskap. Angående rödörade som släpps ut så får de ju leva på vad naturen ger dem - inte frukt, kattmat, pellets etc. Temperaturen varierar också i naturen. Rödörade är ju vilda djur, klart det funkar för dem att leva i naturen, bara de är anpassade till det rådande klimatet.

Att informera om hur en lämplig föda och belysning, värme kan se ut i fångenskap samt dvalning av vissa vattensköldpaddsarter precis som sker för landsköldpaddorna som har högre status kan nog upplevas som svårt av många som har den inställningen att rödörade exvis bör äta vad som helst och inte kräver någon vidare teknisk apparatur. För landsköldpaddor finns redan så bra skötselråd sedan tidigare, för vattensköldpaddor är det annorlunda - det var egentligen därför jag startade min hemsida - för att försöka ge bra info om vattensköldpaddsskötsel - vilket då saknades på svenska med något undantag.

Jag tycker inte det alltid är helt lätt att ha sköldpaddor, experter är oense, det gäller att sålla och av allt bilda sig en egen uppfattning som man tillämpar på sina sköldpaddor, samt som jag för in på min hemsida. Många kunskaper verkar saknas, mycket verkar outforskat. Hur högt vill man sätta ribban när det gäller variation och anpassning av födan samt att skaffa adekvat utrustning, ev. dvalning eller årstidsvariation? Det blir inte alltid så enkelt att förklara beroende på vad man tycker sköldpaddorna bör få, jag vill också ibland lämna en motivering som svarar på frågan varför.

Som jag ser det så är vi olika som människor - självklart - om båda moderatorerna anser att forumet är för vetenskapligt, och jag vet med mig att jag har svårt att förändra mitt sätt att skriva och tänka, även om jag har försökt, så återstår väl bara att lämna fältet fritt för dem som förenklar sköldpaddsägandet eller inte är för vetenskapliga.

Den analyserande tråden jag startat för att hitta vilka kommersiella vattensköldpaddpellets som jag ev. kan rekommendera är analytisk till sin natur, jag tycker det är bra att märkena granskas i en tråd man kan gå tillbaks till om man glömmer.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Det händer ju då och då att svar inte överensstämmer med varandra. Om jag svarar något som motsäger det en annan har svarat så försöker jag ofta förklara varför jag ser annorlunda på saken, eller citera experter, ge länkar så folk kan läsa själva. Det tycker jag hör till om man ger ett annorlunda svar. Det blir ju då lätt lite "vetenskapligt" vilket några tycks störa sig på.

Men jag har mött reaktioner att folk blir arga eller sårade om jag svarar något som står i strid med vad de svarat. Jag kanske har uttryckt mig för direkt eller okänsligt. Men samtidigt måste det vara tillåtet att publicera ett svar som inte överensstämmer med vad någon annan skrivit, men man kan säkert göra det på ett trevligare sätt. Naturligtvis önskar jag att vi alla är överens som svarar, det blir ju så mycket enklare då.

Jag har mötts av otrevliga reaktioner på mina svar när andra inte håller med mig - det tycker jag däremot inte är OK på ett forum.

Jag tycker inte heller att det är OK att slå någon i huvet med att den har längre erfarenhet än någon annan. Lika lite som att det är OK att tro sig veta allt, att ha svaren på allt.

Mitt starka sköldpaddsintresse har gjort att jag inte lämnat forumet.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

På det stora, välbesökta forumet http://www.zoopet.com finns det en avdelning som heter:

09. Mitt första akvarium (1 besökare)

Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.

Det kanske kan vara något för detta forum?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är en bra ide med en sådan kategori. Jag har inte upplevt att nybörjare är till besvär och kladdar ner det här forumet med för enkla frågor. På grund av detta tycker jag nybörjare är välkomna i alla forumkategorier.

På sidor som Zoopet och Repti är "problemet" med nybörjare som ställer samma basicfrågor hela tiden betydligt större vilket gör en sådan kategori mer nödvändig även om jag egentligen är emot den typen av kategori.

/A

Link to comment
Share on other sites

OK, men nybörjare är välkomna överallt ändå på zoopet, de skriver i alla avdelningar, det är bara en extra service för dem som är väldigt osäkra att få en egen specialanpassad avdelning också. Jag tycker inte det är någon skillnad mellan forumen vad gäller standardfrågor från nybörjare.

Men om det här forumet bara ska vara till för nybörjare och djupare, mer vetenskapliga diskussioner kring sköldpaddshållning inte ska vara tillåtet vore det bra att få veta vad som gäller. Ska forumet inte vara givande för alla? I så fall tycker jag det klart och tydligt ska framgå: Detta forum är endast ett frågeforum för nybörjare.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker definitivt forumet ska vara till för alla, vad jag inte tycker är att man ska ha specialkategorier för de som är gröna när det gäller sköldpaddshållning.

Visst kan man gå på djupet också om diskussionen kräver det, dock är det oftast bäst att förenkla så mycket det bara går både när man skriver och förklarar något eller berättar och förklarar. Många som har djupgående kunnskaper inom ett område har svårt att sjunka till åhörarens (läsarens) nivå när man skriver eller berättar något.

Ofta blir effekten om man skriver för djupgående och för långt att folk inte orkar läsa det hela och då missas en massa bra information.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har under dessa år velat hjälpa sköldpaddsägare genom att svara så gott jag har kunnat. Men nu känns det väldigt tungt att svara. Folk blir arga om man skriver något från deras eget svar avvikande, man skriver för vetenskapligt etc. Moderatorerna klagar på att det är för vetenskapligt men inte när någon svarande medlem får skit för att den svarar avvikande från någon annan medlem. På vattensköldpaddsforumet är det väldigt få som svarar, vilket känns tungt och ansvarsfullt för mig.

Jag hoppas det dyker upp fler svarare på forumet som svarar på rätt eller bättre sätt.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag har mer eller mindre slutat att svara med enkla svar av den anledningen att det nästan alltid kommer en pik om att det ska vara 42cm när jag tex skivit ca 40cm, eller 43 grader om jag skivit ca 40-45 grader osv.

Sen håller jag med Andreas om att för långa och ingående inlägg blir "svårlästa", jag orkar inte läsa igenom hela utan går vidare till nästa. Synd eftersom det viktiga i texten kan missas då. Vilket förmodligen den som skrivit inte alls menar.

Nåt annat jag reagerat på är att flera skriver "monologer" dvs svarar på sitt eget inlägg i flera led. Med ibland bara minuter emellan.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur man svarar så är det viktiga att svaret tillför tråden något. Sedan tycker jag det är bra om det är så förenklat som möjligt.

Det finns några saker som jag kan reta mig på i forum, flera av dessa saker förekommer i stor utsträckning på ett annat reptilinriktat forum.

1. De som trycker visa aktuella trådar och sedan ska kladda svar i alla trådar oavsett de har något vettigt att tillföra eller ej.

2. Googlesvarare, sådana som egentligen inte har några kunskaper att svara utan googlar fram ett svar för att sedan får det att låta som det är ett svar ur bakhuvudet när de skriver i forumet.

3. Sådana som oavsett hur de motbevisas vidhåller felaktig information.

/A

Link to comment
Share on other sites

Oj, vad vissa tycks reta sig på hur andra svarar på forumen. Helena, om någon ger ett annat, men snarlikt svar till ditt så är väl inte det en pik? Jag skulle iaf inte bry mig. Inte heller bryr jag mig om någon råkar upprepa sig vad de skriver.

Andreas, hur kan du veta att vi som tar hjälp av google inte använder oss av det som finns i vårt "bakhuvud"?

Nä, huh, fy sjutton för att svara på detta forum - i o för sig så är det bara fyra personer tror jag som verkar störa sig på att andra svarar på, enligt dom, fel sätt. Övriga som inte svarar kanske inte störs, iaf inte majoriteten.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns nog alltid såna som gillar inte svaren, fast dom själv ställer frågor först.. <_< Det måste man väl nöja sig med. Sköldpaddor är så pass "krångliga" djur (jämfört med kaniner eller marsvin osv) att personen, som äger en sköldpadda, måste lära sig redan från början mata sköldisen på rätt sätt, skaffa armaturer, UV-rör osv. Det måste man helt enkelt göra.

En gång pratade jag med en ung tjej, som hade tagit en sköldis. Sköldisen hade en fruktansvärt små terrarium, och denna tjej hade inte nog intressen att skaffa en större istället.. Det fanns flera andra, som talade till tjejen att det är nästan djurplågeri, att ha sköldisen på det viset..

Istället var hon intresserad av, hur skulle hon få en annan skölpadda hos sig.. Och den andra sköldisen hade inte några tillbehör med sig, men tjejen var inte så noga med den saken heller.. :mellow:

Med detta vill jag säga, att kanske inte alla som skaffat en sköldis, är lämpliga att ta hand om den..? Oftast vore det kanske bättre att skaffa en hund, katt eller en marsvin istället.. Med dom klarar man sig alltid, och dessutom är det lättare att mata dom också :rolleyes:

Med allt detta vill jag inte vara elak mot någon, eller bråka med nån..!

Edited by Katjuska
Link to comment
Share on other sites

Det förstår jag Katjuska :)

Det som helena retar sig på bl a är jag skyldig till, det här med att skriva flera inlägg efter varandra. Det kan ibland bero på att jag kommit på saker som är viktiga att lägga till och då skulle editering av ett inlägg göra att det blir alldeles för långt. Jag är skyldig till mycket annat av det vissa retar sig på också.

Det här som andreas retar sig på bl a är att vissa inte ger sig även om de blir motbevisade är inte så enkelt som det låter. Många experter är oense, det kommer nya rön hela tiden, vad som är rätt och vad som är fel går tyvärr inte alltid att veta. Dock har jag försökt att ligga lågt i sådana frågor.

Nu orkar jag inte ta upp fler av de saker ni retar er på hos svararna.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Nu förstår jag inte riktigt, vad är det för fel med att skriva flera inlägg efter varandra..? Om det tycks vara nödvändigt, för att förklara saker o ting ordentligt..! Jag tror ändå, att dom flesta bryr sig inte om sådant :rolleyes:

Jag följer och läser forumet endast då o då, så jag vet inte tillräckligt om saken, ni talar om. Fast, på sistone har jag läst och skrivit lite oftare p.g.a min sköldisen underart.

Jag själv har alltid varit väldigt nöjd med, att andra sköldisägaren har svarat till mina frågor. Ibland har jag fått lite negativa kommentar, men efteråt har jag varit tacksam även för dessa :rolleyes: Man lär sig bäst, att få läsa o höra hur andra brukar göra med olika saker.

Oj då; hoppas ni förstod vad jag skrev.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Mimmi jag tror inte att det handlar om att du inte får skriva vad du vill, ingen har heller sagt om det är en eller flera som gör sig "skyldig" till att dra upp en enkel fråga till vetenskaplig forskning.

"Svensson" skriver tex:

"Vi tog hand om en sköldpadda som grannen bara hade under soffan.Vi har aldrig haft sköldpaddor förut men har nu läst på detta forum och skall bygga en låda och köpa lampor.

Men vi undrar om det går bra att mata den med paprika?"

I det läget är det kanske bättre med ett kort svar om att "Nej det är inte bra för det innehåller......."

Och kanske ett "Här har ni en länk på burbygge...... lycka till och fråga gärna igen när ni undrar över något."

För blir svaret tusen frågor om lådan,lyset fodret eller en vetenskaplig studie om varför det inte är bra med paprika så tror jag att Svensson drar sig för att komma tillbaka och fråga något igen.Jag skulle i alla fall dra mig för att fråga igen.

Det finns ämnen som jag inte tar upp här även om jag skulle vilja för jag VET att det blir för diskussionslystet för min smak.

Istället kanske den som vill diskutera saken vidare kollar upp ämnet lite först,funderar på vad som skall tas upp och startar en ny tråd om paprikor.

Sedan finns den tråden när någon har lite mer ingående frågor om just paprikor och det är bara att länka honom dit.

Eller så söker han själv och kan hitta den.

Ronnie och Andreas, har jag fattat det fel?

Edited by kvastis75
Link to comment
Share on other sites

Jaså det tror du inte Kvastis75? Som sagt, jag hoppas att det blir fler som svarar på vattensköldpaddsforumet. Att de då svarar på rätt sätt enligt er som diskuterar i denna tråd. Det är lätt att tro att folk drar sig för att fråga igen pga att någon svarar på fel sätt. Tur iaf att jag fått uppskattning från några vattensköldpaddsägare som jag hjälpt med mina svar :)

Edit: Jag vet att jag inte är ensam om att diskutera på ett vetenskapligt sätt emellanåt, i den tråden som ronnie skrev startinlägget i denna tråd, som p-a har flyttat hit, så var det jeppe o jag som diskuterade vetenskapligt - men jag kan ju bara svara för mig, de andra "skyldiga" till det som vissa retar sig på får ju tala för sig om de vill. Att ställa flera frågor för att få en bild av hur sköldpaddan lever vet jag också att jag inte är ensam om. Jag vill göra det för att snabbt kunna hjälpa, för att kunna ge bättre svar, ibland är sköldpaddorna i dåligt skick och då är det viktigt med snabb hjälp. Jag skulle iaf inte dra mig undan ett forum om någon ställde en massa frågor, det tycker jag skulle kännas bra, att det finns någon som bryr sig så mycket - men som sagt, vi är ju olika ;) Ibland har jag lagt till något i stil med "för att kunna ge ett bättre svar så ställer jag dessa frågor" - det är bra om man lägger till det.

Men ni som retar er på andras svar, ta över svarandet själva då om ni är så oroliga för att bl a jag skrämmer bort nybörjare och barn och ungdomar :)

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Snälla Mimmi ta inte så illa upp.

Ja så tror jag annars hade jag inte skrivit det.

Jag är helt övertygad om att många tycker att dina svar är värdefulla. Särskilt om det är som du säger att det är glest med svar på vatten avdelningen (läser själv sällan där eftersom jag föredrar landvarianten).

Jag tror ändå att för mycket följd frågor om andra saker, kan göra att man inte ställer fler frågor.

En uppriktig sköldpadds ägare, även nybörjare, kommer allt efter som ställa följdfrågor. Är dom inte intresserade av djurets bästa så spelar det ingen roll vad man säger.

Du kanske kommer ihåg killen som sade att han inte orkade ta ut sin sköldpadda och fick flera arga kommentarer och vi har aldrig hört från honom igen.

Vad jag minns var inga sådana kommentarer från dig Mimmi, så du inte tror att jag pikar dig.

Är man alldeles ny så kan det kännas som att man ber om ett glas vatten men får en hel hink över sig.Kan vara bättre att få samma mängd över en längre period.Lättare att ta in.

Men Mimmi, det är BARA som jag tror och tycker, inget som borde ändra din önskan att hjälpa till.Men det skulle ju faktiskt kunna ligga något i det.

Link to comment
Share on other sites

Hittills har inga nybörjare skrivit i denna tråden.

Jag tror att alla som bidrar med att svara gör så gott dom kan, i syfte att hjälpa sköldpaddorna och sköldpaddsägaren. Mina svar varierar en hel del beroende på hur mycket jag orkar. Ibland ger jag bara en länk exvis. Vi är som sagt olika - vissa vill ha det på ett visst sätt - andra på ett annat. Vissa blir snarstuckna över något som andra inte reagerar över och lämnar forumet genast. Man kan inte tillfredsställa alla.

Vissa känner sig tillrättavisade och sårade om man svarar något som avviker mot det dom har svarat, om man ger ett snarlikt svar etc. Det gäller dem som INTE är nybörjare.

Jag har vid flera tillfällen blivit direkt otrevligt bemött här på forumet - det tycker jag inte är OK på ett forum - det tar man privat i så fall.

Jag älskar sköldpaddor och har därför stannat kvar hittills. Men när man exvis får sådana reaktioner från ronnie exvis i den tråd man själv startat för att jämföra olika vattensköldpaddspellets så känns det lite väl tungt, man ledsnar till slut. Jag kan inte bara vara en svararmaskin som inte får diskutera sådant som jag tycker är intressant också. Forumet kan inte bara ta - det måste ge mig något också.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara för någon annan men en separat tråd om mat startad för att göra en "djupdykning" kan väl vara bra att den finns på forumet om någon längre fram vill söka info på området.

Dessutom kan man om man inte tycker att det är intressant göra som jag, inte läsa den.

Åter igen vad jag tror kan vara jobbigt för nybörjare (inluderat mig) är när en enkel fråga leder till ett ingående analyserande av sådant som man inte förstår och är redo för.

Att du svarar så gott du kan är berömvärt och om man sållar bort mycket, så kan kritik vara något som hjälper dig att bli ännu bättre.

Men är det verkligen bara du som drar iväg ämnen till "vetenskapliga" nivåer? Är det bara du som skall ta åt dig så hårt av kritiken?

Kan inte fler än du försöka sålla och se om det finns någon konstruktiv kritik i det hela också?

Jag känner inte att mina inlägg i denna tråd var ett påhopp på dig Mimmi och hoppas inte att du känner så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...