Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpadda till trädgårdsdamm

Recommended Posts

Hej ny på forumet .Vi har en rödmålad sköldpadda som vi har haft i dammen i sommar och det tyckte vi var trevligt ( även sköldpaddan ) .

Nu tänkte vi köpa två stycken till och behöver lite goda råd från er som kan lite om vattensköldpaddor , vilka kan vara lämpade att ha ute.

Vå zooafär har 2 st trekölade kan dom klara vår sommar, vi vill inte köpa några som blir för stora (max c:a 15 cm )

Mats och Eva Visit My Website

post-6794-1221930934_thumb.jpg

Fantastiska utrymmen för vattensköldpaddor!

Bland det bästa jag har sett. Försök fortsätta med samma art.

Rödmålad? Vilken art är det? Är det målad vattensköldpadda (Chrysemys picta) eller rödörad (Trachemys scripta)

Om du har en bild kan du få hjälp med artbestämning.

Rödmålad har jag aldrig hört talas om.

Om ni har bilder kan vi hjälpa med en artbestämning.

Bilder på :

buksköld,

huvud och framben

ryggsköld

Det är bra att ha samma art i dammen bl a eftersom olika arter har olika uppvaktnings- och parningsbeteenden vilket kan vara stressande om de inte överensstämmer. Men det finns sköldpaddsägare som blandar arter.

Rödörade - Trachemys scripta elegans kan övervintra utomhus i dammen om man inte bor för långt norrut. Jag vet inte var Vretstorp ligger.

Det finns flera arter som klarar den svenska sommaren.

På Blocket utannonseras en massa oönskade vattensköldpaddor som verkligen skulle behöva ett bra hem. Ofta vet inte folk vad de har för art, men man kan be om bilder och få hjälp med artbestämning här.

Hur mycket kan man tänka sig att betala för rödmålade sköldpaddor hur stora blir dom och hur låga temperaturer tål dom .

Visit My Website

Det är omöjligt att svara på den frågan för det finns ingen art som heter rödmålad.

Här kan ni få tips om hur man gör landdelar i dammen - bilder. Det är inte nödvändigt om de lätt kan gå upp på land och sola. Sköldpaddorna trivs med att exv ha en stock som ligger delvis i dammen så att de enkelt kan gå upp och sola och snabbt kan fly ner i vattnet vid fara.

http://www.schildkroetenteiche.de/schildkroetenteich.htm

Det ser ut att vara en Chrysemys picta bellii: Den heter på engelska Western painted turtle. Brukar kallas målad vattensköldpadda på svenska.

Blir 18-26 cm.

Det är importförbud (EU) på Chrysemys picta och Trachemys scripta elegans (rödörad vattensköldpadda)

Tack för det snabba svaret . Import förbud ? betyder det att det blir svårt att få tag på flera ? Lägsta temperatur när man håller dom ute

Någon bra länk om dom ?

Det var några frågor från nybörjarna / Mats och Eva

Det bör inte vara några problem att få tag på fler. Just nu finns det runt 2-4 annonser på blocket där de säljer Målade Vattensköldpaddor, så det finns att köpas. Dock kan det bli, med lite otur, en ganska lång resa för att hämta dem.

Importförbudet beror dels på att det är arter som kan överleva och även reproducera i det klimat som råder i stora delar av EU. Den andra orsaken är att de är såpass vanliga att de blivit ett problem då folk som köpt dem som små ungar inte kan ha kvar dem när de börjar växa till sig.

Detta gör att sådana som Ni som kan erbjuda en bra miljö för dessa paddor alldeles säkert kan få en ofantlig massa omplaceringspaddor. Jag satte själv ut en annons där jag sökte rödörade för en tid sedan, jag skrev att jag önskade köpa. En som svarade på annonsen ville sälja, övriga ville omplacera sina paddor. Jag blev erbjuden 50+ sköldpaddor gratis på väldigt kort tid.

/A

LouiseGustafsson

omplacering är ju det bästa!

lycka till. :)

och ett sånt hem skulle jag också vilja kunna erbjuda om några år. :)

• 2 weeks later...
omplacering är ju det bästa!

lycka till. :)

och ett sånt hem skulle jag också vilja kunna erbjuda om några år. :)

Tack Louise . på Lördag skall jag hämta hem en padda så våran får en kompis .Vad skall man tänka på när man släpper in en ny ?

kommer att lägga ut bilder på hemsidan sedan .

Man bör försöka avgöra om sköldpaddan är frisk, beroende på varifrån den kommer osv kan det vara lämpligt med en karantän innan man släpper ihop sköldpaddorna. Läsa lite om sjukdomar kan ni göra här:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/page53.htm

Nu vet jag varken art, storlek eller kön - kan ni berätta om det så blir det lättare att svara.

LouiseGustafsson
Man bör försöka avgöra om sköldpaddan är frisk, beroende på varifrån den kommer osv kan det vara lämpligt med en karantän innan man släpper ihop sköldpaddorna. Läsa lite om sjukdomar kan ni göra här:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/page53.htm

Nu vet jag varken art, storlek eller kön - kan ni berätta om det så blir det lättare att svara.

målad vattensköldpadda va det va?

• 2 weeks later...

här kommer en bild på våran nya padda . hämtade henne ( tror att det är en hona för hon var döpt till Busan )

jag är rutten på data så bilderna är förminskade efter bästa förmåga / mats

post-6794-1224418914_thumb.jpg

post-6794-1224418966_thumb.jpg