Jump to content
Forum Sköldpaddor

Tortoise Trust

P-A
 Share

Recommended Posts

Jag har under några år inte varit medlem i Tortoise Trust, jag tvivlade ett tag på vissa av Andys teorier och tyckte att TT:s newsletter kom ut alldeles för sällan. Efter en del diskussioner på detta forum där jag använt Andys erfarenheter som stöd och att jag via mailing-listor och andra forum följt honom har jag insett att hans erfarenheter och kunskaper står sig mycket starkt.

En av hans största kritiker, amerikanen Ed Pirog som förordat en mer proteinrik föda (Mazuri-pellets) och hög luftfuktighet medan Andy förordat grävbart substrat och proteinfattig föda som nyckelfaktorer har på senare tid börjat visa stor respekt för Andy sedan han börjat visa bilder från bl a Marocko som visar vilda sköldpaddor och hur dom lever. Ed har förmodligen aldrig sett en vild T graeca och grundar sina erfarenheter endast på graecor i fångenskap. Det har gått så långt så att den forna fienden Ed nu vill åka med Andy på field-trip.

Tortoise Trust verkar nu ha hämtat sig efter Jill Martins bortgång och kommer att ordna field-trips tillMarocko och Turkiet och en konferens i England nästa sommar.

Jag är nu åter medlem.

Länk till forum där Ed Pirog (signatur EJ) visar en helt ny attityd till Andy

Edited by P-A

• 3 weeks later...

Oj, vilka härliga bilder och texter av Andy!!! Jag har suttit här under ett halvtimme och varit som "in i dimman" :wub:

Om man bara en gång i livet kunde oka till Afrika och fotografera alla dom härliga djurarten och miljön o.sv..