Jump to content
Forum Sköldpaddor

1,2 eller flera?


Yezz
 Share

Recommended Posts

Hej! När jag tittat runt bland uppfödare, har de flesta rekomenderat att landsköldpaddor ska leva i grupper på två eller fler. Men hur är det med vattensköldpaddor? Mår de bättre eller sämre om andra individer introducers i deras terrarium? Mvh Yezz

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara individuellt och kanske även skillnad mellan olika arter.

Min sköldpaddshona mådde mycket dåligt, blev rädd, slutade äta, fick inte vara i vattnet när jag skaffade en ny hona, det slutade med att jag fick omplacera nykomlingen och min gamla hona övertog akvariet igen och blev långsamt modigare och fick bättre aptit.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Det är precis som Mimmi säger både individuellt och skillnader mellan olika arter huruvida sköldpaddor accepterar sällskap.

Jag personligen tror inte att sköldpaddor har något större utbyte av "kompisar" mer än för att föröka sig.

Jag har varken sett, hört, eller läst om direkta sociala beteenden som inte har direkt med annat än parning att göra eller som på något sätt är parningsrelaterat.

De flesta vattensköldpaddor i handeln fungerar dock att ha i grupp, dvs de skadar varandra inte (mer än ett bett då och då :) ).

Undantag är t.ex. de flesta slam- och mysksköldpaddsarter (som Mimmi erfarit) mfl, där hållande av flera djur i samma akvarium kan leda till att de faktiskt har ihjäl varandra.

Om man inte har för avsikt att avla på sina djur är det i de flesta fall bäst att ha honor ihop om man vill ha flera. Då slipper man stress och eventuella skador i samband med våldsamma eller frustrerade parningsförsök/uppvaktningar.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

.......

Undantag är t.ex. de flesta slam- och mysksköldpaddsarter (som Mimmi erfarit) mfl, där hållande av flera djur i samma akvarium kan leda till att de faktiskt har ihjäl varandra.

......

Valen här på forumet har inte haft några problem med att ha flera Sternotherus minor minor tillsammans, nu går min omplacerade hona med tre andra minorhonor hos honom och det fungerar bra. Christoffer hade min omplacerade hona tillsammans med en annan hona och en hane - hanen fick han separera ibland då han blev för jobbig - men honorna funkade bra tillsammans.

Christoffer tror att orsaken till att det inte funkade mellan mina honor kan vara att min första hona levt ensam alltför länge - hon vågade inte ge igen. Och hon har levt som ensamsköldpadda i 8 år, bakgrunden innan dess är okänd - så det kan stämma.

Jag har inte läst eller hört någon annanstans att de flesta slam- och mysksköldpaddsarter är svåra att hålla tillsammans och kan ha ihjäl varandra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst eller hört någon annanstans att de flesta slam- och mysksköldpaddsarter är svåra att hålla tillsammans och kan ha ihjäl varandra.

Då undrar jag vad för böcker du läser.

Självklart finns det undantag.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Då undrar jag vad för böcker du läser.

Självklart finns det undantag.

/Jeppe

Har du några boktips/källor ang. agressivitet hos mysk- och slamsköldpaddor?

Link to comment
Share on other sites

Det är precis sådana här diskussioner som fick mig att undvika forum i ett bra tag...

Schilde (mig veterligen en av de mest erfarna Kinosternidae-snubbarna i Europa) anger i Schlammschildkröten (2001) ett antal arter han har kunnat hålla antingen i grupper om bara honor, och även vissa arter man brukar kunna ha hane-hona/or ihop, men poängterar även för dessa arter att man alltid ska vara uppmärksam och plocka ut aggressiva djur.

Rogner säger i Schildkröten band 2 (1996) om familjen att då fram för allt hanarna är mycket aggressiva mot varandra är det flera arter man bör hålla helt isär förutom för parning.

Efter att han skrivit några rader om ovan nämnda grupper skriver han om att det naturligtvis finns individuella undantag, djur som inte alls är aggressiva, eller tvärtom.

Ernst (et al.) beskriver i Turtles of the United States and Canada (1994) hur en ung S.minor minor bitit ihjäl och delvis ätit upp 2 Trachemys scripta, en S. minor minor och en S.minor peltifer. inom loppet av 2 år.

"It is likely that older individuals are somewhat cannibalistic and that they prey on small turtles of other species as well."

10 års personlig erfarenhet av familjen och otroligt ovetenskapliga samtal med diverse uppfödare och annat löst folk har gett mig uppfattningen att man alltid ska vara försiktig när man sätter ihop grupper av Kinosternon el. Sternotherus.

Inte för att det alltid går illa, men för att det kan göra det.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Då får vi hoppas att min fråga inte skrämmer bort dig från forumet. Jag är en sådan där vetgirig person vilket kan upplevas jobbigt av vissa. Och jag har en hemsida som jag försöker vara noggrann med att uppdatera när nya kunskaper/teorier/erfarenheter framkommer.

Av mina samtal med valen som har runt 20 års erfarenhet av min art så framgår att han inte brukar ha problem med att sätta ihop olika grupper av minor, christoffer som också har lång erfarenhet har aldrig nämnt att extra försiktighet bör vidtas när man sätter ihop slam- och mysksköldpaddor jämfört med andra arter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat på detta. Den enda erfarenhet jag har själv kring just detta är att när jag skiljde på mina Trachemys scripta scripta och min Pseudemys så blev den sistnämnda påverkad. Han började simma längs glaset stup i ett och verkade väldigt stressad. Ville inte sola och så vidare. Så jag testade att sätta ned Trachemys-honan till honom och då fick han en helt annan blick. Han började fokusera på den andra sköldpaddan och skulle uppvakta. Men detta tyckte inte honan om och hon blev istället den som ständigt simmade upp och ned längs glaset så Pseudemysen fick bli ensam ändå. Det tog ett tag, men nu har han lugnat ned sig.

Jag har även en tredje Trachemys scripta scripta som är i ett akvarium bredvid de andra två av samma art. För ett tag sedan såg jag den vuxna honan stå lutad mot glaset, kikandes på sköldpaddan i det andra akvariet. Hon stod där länge tills hon upptäckte mig. Kan det vara ett tecken på att de är sociala eller var det bara av ren nyfikenhet hon tittade på den andra? Svårt att veta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...