Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vilken art?


Åsa
 Share

Recommended Posts

Jag her sett en annons på blocket länk: http://www.blocket.se/vi/17419987.htm

Jag är nyfiken vilken art det är, tycker den är så fin. Är det en sk "golden greek" ? Vet inte om den finns kvar ännu men jag vill veta art då det innan jag kontaktar säljaren då jag inte vill göra något olagligt köp om det är ett citesdjur. Vet inte om den har papper då det inte står något i annonsen. Tacksam för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Har du frågat henne vad det är för art? Eller familj, släkte?

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag mailade honom och fick snabbt svar att den var såld men att det skulle finnas mer sköldpaddor till salu till våren (ungar). När jag började fråga mer saker som art, intyg, om han var uppfödare m.m. så har jag inte hört något mer...

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått svar nu. En man med halvbra svenska mailade att det är iranska sköldpaddor, han kunde inte uppge latinsk namn och svarade inte på om han var uppfödare men jag blev erbjuden att köpa ungar till våren. Han svarade inte heller på om det fanns intyg. Utan att ha några som helst bevis fick jag en känsla för att det kan handla om någon som smugglar in djur eftersom han inte svarade på flertalet av mina frågor bla tycker jag att man borde veta vad arten man föder upp heter på latin men jag hoppas att jag har fel..... Jag vill inte heller anklaga någon för olagliga saker på nätet utan detta var min egen KÄNSLA och jag har inga bevis och kan ha helt fel. Vad kan det röra sig om för art? Jag tänker inte köpa djur utan papper utan undrar för jag tyckte djuret var så vackert....

Link to comment
Share on other sites

Det är någon form av Testudo graeca. A-listad art

Iranska sköldpaddor...

Jag skulle bli mycket förvånad om någon kan få EU-intyg på dessa sköldpaddor.

Jag misstänker illegal annonsering.

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...