Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvala eller inte dvala


Sköldpadds Martin
 Share

Recommended Posts

Min grek köpte jag av en privat person och vet inte om han har blivit dvalad tidigare. Men med tanke på hur han hade bott dom senaste åren innan han kom till mig så förmodar jag att han inte har dvalats. Ska jag börja dvala honom eller låta bli?

Har dessutom en till fråga. Innan dvalningen har jag läst att sköldpaddan ska undersökas av en reptilkunnig veterinär MEN jag bor cirka 30 mil ifrån närmaste reptilkunniga veterinär. Om jag måste åka dit för en undersökning blir inte det inte jobbigt för sköldpaddan att åka den sträckan? Och går det inte undersöka sköldpaddan själv, han äter, dricker, är aktiv och kissar och bajsar som vanligt är det inte tillräckligt för att dvala honom?

Link to comment
Share on other sites

Om du tycker att han är frisk så kan han dvalas, kanske inte om du haft honom en väldigt kort tid.

Hur länge har du haft honom?

Var har du läst att en reptilkunnig veterinär måste undersöka sköldpaddan innan dvala?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft Harry sedan 12 december 2007

Hmm vart jag har läst det kommer jag inte ihåg men jag har läst det på någon hemsida

Link to comment
Share on other sites

.....

Var har du läst att en reptilkunnig veterinär måste undersöka sköldpaddan innan dvala?

På min egen hemsida ;) Det är Florian Böttgers artikel om övervintring av vattensköldpaddor. Jag ska kolla upp detta o ev. lägga in en kommentar.

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpoverv...ilaflorian.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...