Jump to content
Forum Sköldpaddor

Recept på frysmix


Mimmi
 Share

Recommended Posts

Jag har uppdaterat receptet på eget frysmixfoder, lite mer ingående beskrivning hur man ska göra, lite ändringar i receptet.

Någon som har tips på eget frysfoder?

Frysmixfoder: Mixa (kör i mixern) hela räkor med skal som legat i vattenbad innan i ca 10-15 minuter för att saltas av (om det inte är sötvattensräkor), vattenväxter, maskrosblad, groblad, fisk - helst hel - fisken kan uteslutas -, nästintill upptinade vita och/eller svarta mygglarver. Gelatinpulvret tillreds enligt instruktionen på förpackningen. Kontrollera att gelatinen är lättflytande och inte innehåller några klumpar eftersom dessa kan vara farliga för fiskyngel om man har sådana. Värm mixen till 50-60ºC (inte varmare för då förstörs en del av näringen) så att den håller ungefär samma temperatur som gelatinet. Gelatinen blandas noggrant med mixen. Det bästa sättet att göra detta är att blanda mixen skopa för skopa med det varma gelatinet vilket gör att det inte kyls ner så snabbt (kastrullen med gelatin står fortfarande kvar på spisen med en låg värme). När man blandat färdigt så placerar man blandningen på en bakplåt eller bricka. Lägg gärna en aluminumfolie på plåten. Detta ställs sedan in i kylskåpet under några timmar. Den geleaktiga massan skärs sedan i lagom stora bitar och fryses in i plastpåsar. När man väl placerat dem i frysen är det svårare att portionera upp dem i dagsransoner. (En del av tillvägagångssättet hämtat från Kjell Fohrmans recept på räkmix.)

Proportionerna av den animaliska delen samt den vegetabiliska varierar mellan olika släkten, se nedan samt om det är ungar eller vuxna, i allmänhet är ungar mer köttätande än vuxna. Blanda ev. i kosttillskott enligt nedan, men jag är osäker på doseringen. Överdosera ej. Naturligtvis kan ingredienserna varieras, detta var några ex. på vad man kan ha i.

från http://www.skoldpaddormedmera.se/fodavskpallm.html

Link to comment
Share on other sites

Några fördelar med agar agar vs gelatin är att det sägs inte klegga igen filtret lika mycket som gelatin gör, det geléskapande ämnet i Agar är tio gånger mer koncentrerat än gelatin.

Det är gjort av en alg så det känns som att man tillför mixen något nyttigt.

Link to comment
Share on other sites

Agar är helt överlägset mot gelatin. Det lär ha 6 ggr större bindningseffekt mot gelatin. Jag blandar 25 g i 3 dl vatten och kokar upp, 25 g räcker till ca 3 kg räkmix. Priset är också mycket bättre om du inte köper hälsokostgelatinet. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är väldigt lätt att bränna fast, men så länge man rör runt hela tiden så länge man kokar upp är det inga problem. Och det kläggar inte igen filtret alls för äts det inte upp ligger kakan kvar dagen efter./endymion
Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Nu på vintern när man inte varit förutseende nog att plocka in o frysa eller torka maskrosblad o groblad, vad är extra nyttigt och gott för gulbukade att blanda i en räkmix? Några tips? 

Och finns det något bra ställe att köpa mygglarver från?

Jag har frysta ägg från Afrikanska jättesniglar, det borde vara smarrigt o nyttigt att blanda i eller?

Link to comment
Share on other sites

I många arken butiker säljs mygglarver, osäker på vilken färg dock :)

Senast jag själv provade detta gick det hem otroligt bra. Jag köpte fisk från charken i affären och malde ner ben och allt. Hade i vitaminer och kalk

och lite räkor. Använde agar agar och det funkade kanon.

Nästa gång vill jag försöka göra ett mer vegetariskt alternativ. Om någon har tips är jag väldigt intresserad eftersom det inte finns ett större intresse för grönt.

Tanken är just nu att göra en blandning på olika sallader mm och samtidigt mala ner några pellets. Samt kalk/vitaminer. Kanske någon räka för att väcka intresset till att börja med

men som sagt tar jag gärna imot tips.

Edited by Per.G
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...