Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hjälp!!


isacalbert
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag misstänker att min ormhalssköldpadda är sjuk. Jag ska ringa roslagstull imorgon.

Men jag har lite frågor. Den är cirka 6 cm över skalet och har nästan en dm lång hals men den har fått vita fläckar på skalet samt att ansiktet har blivit gulaktigt. Och märkte nu när jag tog upp henne att hon har lite mjukt skal under vid svansen mm. Men det kanske inte har hårdnat rikitgt eftersom hon är ung. Det är ju så med ryssar att skalet hårdnar helt efter 3 år ålder.. Men vad kan det vara??? är jätteorolig över henne!

Djuraffären sa att jag skulle använda mej av Repti Glo 5.0 och då köpte jag det ljusröret. Är det fel sort jag använder mej av?

Jag har haft Peggy i ungefär 2 veckor.

Mvh isac!

Tacksam för snabba svar!

Link to comment
Share on other sites

Vilket är det vetenskapliga namnet?

Finns det några skötselråd?

Chelodina longicollis tror jag är det vetenskapliga.

Har kollat runt på diverse engelska sidor.. kommer inte ihåg vilka..

Link to comment
Share on other sites

Man ska tydligen hålla vattnet lite surt, pH ca 6,5, genom att ha sphagnummossa eller torv i vattnet. Då motverkar man för arten vanliga hudproblem. Du bör kolla pH:t efter att du tillsatt sphagnummossa/torv så att det inte blir för surt, då kan det ge hud/sköldproblem. Dock vet jag inte vid vilket pH det är så surt att det börjar fräta på skölden. Torven bör ligga i blöt innan den tillsätts akvariet, så att den inte grumlar vattnet, men samtidigt är det kanske att föredra med en snabb insats nu när sköldpaddan har hudproblem. Även rötter sänker pH:t, dock inte lika mycket tror jag. Man kan ha någon stor rot som sticker upp ovanför vattenytan och kan fungera som extra landdel.

22-24 grader i vattnet enligt nedanstående länk - det låter lite kallt tycker jag.

http://www.turtlepuddle.org/exotics/chelodina.html

Här står det om en högre temperatur när ormhalssköldpaddan är aktiv:

The body temperature of an active C. longicollis recorded in the field ranged between 23.7° C and 32.2° C, with a mean temperature of 27.3° C.

http://www.tortoise.org/archives/chelodin.html

Kan du beskriva vilken miljö sköldpaddan lever i, belysning, värme, temperatur i vatten o på land, filtrering, hur är landdelen gjord, bottensubstrat, mat, finns vattenväxter i akvariet?

På vilken höjd sitter ReptiGlo 5.0?

Link to comment
Share on other sites

Man ska tydligen hålla vattnet lite surt, pH ca 6,5, genom att ha sphagnummossa eller torv i vattnet. Då motverkar man för arten vanliga hudproblem. Du bör kolla pH:t efter att du tillsatt sphagnummossa/torv så att det inte blir för surt, då kan det ge hud/sköldproblem. Dock vet jag inte vid vilket pH det är så surt att det börjar fräta på skölden. Torven bör ligga i blöt innan den tillsätts akvariet, så att den inte grumlar vattnet, men samtidigt är det kanske att föredra med en snabb insats nu när sköldpaddan har hudproblem. Även rötter sänker pH:t, dock inte lika mycket tror jag. Man kan ha någon stor rot som sticker upp ovanför vattenytan och kan fungera som extra landdel.

22-24 grader i vattnet enligt nedanstående länk - det låter lite kallt tycker jag.

http://www.turtlepuddle.org/exotics/chelodina.html

Här står det om en högre temperatur när ormhalssköldpaddan är aktiv:

http://www.tortoise.org/archives/chelodin.html

Kan du beskriva vilken miljö sköldpaddan lever i, belysning, värme, temperatur i vatten o på land, filtrering, hur är landdelen gjord, bottensubstrat, mat, finns vattenväxter i akvariet?

På vilken höjd sitter ReptiGlo 5.0?

Hej!

Okej, ska testa med rot sen. Vart får man tag på mossan?

Belysning: Repti Glo 5.0. Ska sätta upp en spothlight på landdelen på 40 watt? vad tror ni om det?

Värme: I vattnet ca 27 grader. Land: 26 grader

Landdel: En kruka som är fylld med jord och engelsk sjösten. Och en kokosnöts grotta som gömställe samt lite plastväxter. Samt två stenar som den kan gå upp på men tror det är lite svårt för den men ska göra om och rengöra akvariet idag.

Bottensubstrat: Vita stenar i botten men ett lager sjösten på. som är cirka 5 cm att gräva på.

Mat: Räkor, syrsor, mjölmask (frystorkade), pellets. Ska köpa sniglar på burk. som jag har läst man kan ge?

---------------

JBL Schildkrötenfutter Turtle Food i en liten orange plastburk. Små räkot finns också i förpackningen.

Innehåll:

Raw protein: 32 %

Raw fat: 4,5 %

Raw fibre: 6,5 %

Raw ash: 38 &

--------------

Jo, mina lansköldpaddor (ryska stäpp) får pre alpin testuso och det är ju nyttigt men finns det inget sådant till vatten? som är nyttigt enar jag.

Mvh isac

Link to comment
Share on other sites

Hej, en värmelampa som ger 40-45 grader på landdelen, gärna MegaRay 100 W, dock vet jag inte så mycket om arten, men Xaver Wapelhorst rekommenderar 40-45 garder under värmelampan för alla vattensköldpaddsarter.

Gärna landdel med grävbart substrat, exv sand.

Kika gärna in på min hemsida och läs under Utrustning och inredning samt landdelar samt föda.

http://www.skoldpaddormedmera.se

Dagsljusrör skulle jag gissa på är bra.

Kan du ordna bild på akvariet?

Fri tillgång på vattenväxter rekommenderas, bra för vattenkvalitén samt är nyttigt, dock är detta en väldigt karnivor art, men vattenväxter bör finnas i akvariet.

Här kan du se vad som är nyttigt för Chelodina longicollis, vad den äter i det vilda:

http://www.publish.csiro.au/paper/WR9840573.htm

Sera Raffy I kan rekommenderas också. Obs, enbart animalier, men växtintag sker genom vattenväxter.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med kalciumet i pelletsen?

Har du ingen värmelampa alls på landdelen just nu?

Link to comment
Share on other sites

Okej.. ska försöka.. har aldrig lagt in en bild här förr...

Då här jag i lite vattenpest, h. polysperma, flutväxter mm. :)

Den får kalkbitar i vattnet (sånna här sköldpaddor) som man kan köpa i djuraffär. Den får en ny varje gång den andra har tinats upp.

Nej, jag har ingen värmelamp just nu, men har inte sett den gått upp på landdelen heller.

Mvh isac

Link to comment
Share on other sites

Äter de verkligen den? Har aldrig testat själv.

Ring Roslagstull i alla fall.

Var köpte du din sköldpadda förresten?

Link to comment
Share on other sites

Hur stort är akvariet?

Hur djupt vatten har du?

Tänk på att kalk kan höja pH:t iaf i ett litet akvarium. Sepiaskal rekommenderar jag. Ev. kan det räcka med att ge räkor med skal då och då samt vattensnäckor (sniglar med skal) - exv posthornssnäckor, de kan leva i akvariet, ev kan man även ha en separat odling av vattensnäckor.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett 54 liters men ska få större snart. Har ett 160 liters som jag hade tänkt att ha men då börjae det läcka..

cirka lika högt som paddans längd. Men ska göra om akvariet idag så jag ska höja vattendjupet.

okej, ska köpa det då. Ska jag bara lägga en bit i vattnet?

Mvh isac

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte, kanske det funkar att lägga torv eller sphagnum i nylonstrumpa?

Man kan även torvfiltrera vattnet, bäst är genom ytterfilter tror jag. Så här skriver Christoffer Sjöholm, men jag fattar faktiskt inte riktigt hur det ska gå till, vad han blandar det i, en sil troligtvis, ska kolla:

Torvfiltrering: Jag torvfiltrerar allt mitt vatten. Jag häller varmt vatten genom ett tjockt (använder ca 20 cm) lager ren torv utan gödning, torven ska vara av god kvalite, under torven har jag vanligt filtervadd. Vattnet får då en färg av svagt te odyl. I vattnet finns nu en massa humussyror som binder näringsämnen i vattnet till svårlösliga kollagener som sedimenteras på botten, de verkar även bakteriedödande och även svampdödande. Jag tillsätter också i vattnet en kultur av bra bakterier odyl som jag ursprungligen fick från några övergödda dammar, de har dock nu varit i kultur ett bra tag. De bryter med ner näringsämnen. Till de skalisar som ej direkt äter upp dem har jag även stora mängder växter, mestadels vanlig andmat (Lemma minor) som snabbt förökar sig och därmed binder näring, jag "skördar" regelbundet. När man fått systemet att funka behöver man väldigt sällan byta vatten, beror lite på hur pass stor och slafsig skalisen är, men jag har tex kört kar med myskisar utan vattenbyte i flera år, jag hade då även guppy i vattnet som jag använde som indikatorer på vattenkvaliteen, om de såg ut att trivas visste jag att skalisarna ej hade något problem. Jag har aldrig problem med skalröta odyl."/Christoffer Sjöholm

från http://www.skoldpaddormedmera.se/vskputrustning.html

Om du ska höja vattennivån så se till att sköldisen lätt kan nå ytan, genom rötter, landdel. I ett sådant litet akvarium behöver man delvattenbyta ofta, smutsigt vatten kan ge skalröta.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte, kanske det funkar att lägga torv eller sphagnum i nylonstrumpa?

Man kan även torvfiltrera vattnet, bäst är genom ytterfilter tror jag. Så här skriver Christoffer Sjöholm, men jag fattar faktiskt inte riktigt hur det ska gå till, vad han blandar det i, en sil troligtvis, ska kolla:

från http://www.skoldpaddormedmera.se/vskputrustning.html

Om du ska höja vattennivån så se till att sköldisen lätt kan nå ytan, genom rötter, landdel. I ett sådant litet akvarium behöver man delvattenbyta ofta, smutsigt vatten kan ge skalröta.

tack för dina svar mimmi! dom har varit till hjälp! =)

ja, jag misstänker också skalröta men då beror det nog inte på smutsigt vatten då jag inte har haft den länge.

Men jag ska ringa til roslagstull nu.

Mvh isac

Link to comment
Share on other sites

Och kalkavlagringar på skalet...

Det har jag aldrig hört talas om att kalksten i akvariet kan ge. Skalröta, eller början till det, kan vara vita fläckar. Skalrata kan utvecklas till en mycket allvarlig sjukdom som sköldpaddorna i värsta fall kan avlida av. Regelbundna vattenbyten är nödvändigt för att undvika det.

Link to comment
Share on other sites

Det har jag aldrig hört talas om att kalksten i akvariet kan ge. Skalröta, eller början till det, kan vara vita fläckar. Skalrata kan utvecklas till en mycket allvarlig sjukdom som sköldpaddorna i värsta fall kan avlida av. Regelbundna vattenbyten är nödvändigt för att undvika det.

Okej.. ska byta vatten varje dag då..

Såg nu att det gula i ansiktet har försvunnit och blivit grå igen! :)

Link to comment
Share on other sites

Okej.. ska byta vatten varje dag då..

Såg nu att det gula i ansiktet har försvunnit och blivit grå igen! :)

Vad roligt :D

Ja, i ett så litet akvarium behöver man nog delvattenbyta varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för typ av filter och styrka på pumpen, hur många liter per timme?

Det bästa är att delvattenbyta regelbundet så att inte alla nyttiga nedbrytningsbekterier försvinner.

Edit: Har pratat med valen här på forumet som säger att han byter allt vatten var 3:e till var 4:e dag, dock vet jag inte vad han har för typ av filtrering, eller hur stora akvarierna/sköldpaddorna är.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Vad har du för typ av filter och styrka på pumpen, hur många liter per timme?

Det bästa är att delvattenbyta regelbundet så att inte alla nyttiga nedbrytningsbekterier försvinner.

Edit: Har pratat med valen här på forumet som säger att han byter allt vatten var 3:e till var 4:e dag, dock vet jag inte vad han har för typ av filtrering, eller hur stora akvarierna/sköldpaddorna är.

Innefilter, har ingenaning hur många liter per timme...

har han en ormhals?

Link to comment
Share on other sites

skicka pm o fråga :) Men om du får någon info från honom så vill jag att du delar med dig av den till oss här på forumet :)

Link to comment
Share on other sites

skicka pm o fråga :) Men om du får någon info från honom så vill jag att du delar med dig av den till oss här på forumet :)

okej! ska göra det! :)

men är skalet mjukt pga av att det är en ung padda??

Link to comment
Share on other sites

Innefilter, har ingenaning hur många liter per timme...

har han en ormhals?

Det står inget fabrikat eller modelnummer på dim pump?

Har du haft igång akvariet lika länge som du har ägt peggy? dvs ca 2 veckor?

Om akvariet var helt nystartat då med ny ren pump utan några filterbakterier i kan det kanske vara höga halter med ammonium/ammoniak och nitrit i akvariet. Det tar flera månader för filterbakterierna att växa till sig ordentligt och ha full kapacitet att bryta ner gifterna.

Det är vanligt och du behöver inte drabbas av panik. Det brukar hjälpa med små vattenbyten varannan dag och det finns även produkter som påskyndar nedbrytningen av nitrit. Det finns tester till det mesta i akvariebutikerna så fråga efter ett NO2 nitrittest.

Har du möjlighet så mata peggy i en balja/skål utanför akvariet så vattnet inte smutsas ner.

Är 160l akvariet ett ramakvarium så är det lätt att silikona om insidan och få det tätt. Jag berättar gärna hur du går tillväga om du vill göra ett försök :)

Link to comment
Share on other sites

skalet ser en aning bättre ut! :) och jag funderar på om jag ska hä ner ett skumgummifilter också för att det ska bli ännu renare!

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt :D Då har du inte behövt uppsöka veterinär? Vad har du gjort för förändringar? Vad är det för filter? Hur funkar det?

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt :D Då har du inte behövt uppsöka veterinär? Vad har du gjort för förändringar? Vad är det för filter? Hur funkar det?

nej, inte än men ska ringa roslagstull på måndag! Rengjorde hela akvariet, matar i en annan tank. Innefilter.

Kan jag lägga i salt om det nu skulle vara svamp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...