Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vill hon lägga ägg?

Testudines
 Share

Recommended Posts

Hejsan alla!

Det är såhär att jag har en rödörad vattensköldpadda som aldrig har lagt ägg under hela sin livstid. Nu under dagen har jag dock kommit på henne ett flertal gånger grävandes med bakfötterna på landdelen. Det ser ut som om hon vill gräva ett hål för att lägga ägg i. Men det är så illa att landdelen är en enda stor, platt tegelsten och hon har ingenstans där hon kan gräva ner dem. Men som sagt så har hon aldrig förut varit intresserad av att lägga ägg under hennes 11-åriga liv, så är det verkligen så att hon vill lägga ägg? Eller är det bara något annat hon sysslar med? Någon som har erfarenhet av detta?

11 är inte särskilt mycket för en vattensköldpadda så det vore ju inte direkt sent att börja lägga ägg vid den åldern :) Fixa en landdel med sand som hon kan gräva i så blir hon säkert mycket lyckligare. Det är ju ett naturligt behov de har att få gräva. Även om hon inte lägger några ägg så kan det minska stressen om hon känner att möjligheten finns (+ att det är mer som i naturen med lite mjukt under fötterna).

Okej, då blir det att byta ut tegelstenarna mot sand då. :rolleyes: När vi ändå är inne på det. Har du något bra förslag på hur man ska göra för att undvika att sanden åker ner i vattnet? Har tyvärr inte möjlighet att bygga en extern del för landdelen, så behöver ett smart sätt att ha sanden i akvariumet.

• 5 weeks later...

Jag har min sand i ett mindre akvarium (ca 15 l) i akvariet. Lite åker ju alltid ner, men det är bara att fylla på landdelen vid behov :)

Okej, det var precis så jag tänkte ha det också från början, men får bli en extern landdel iallafall. Ju mer yta för sköldpaddan desto bättre :)

• 5 months later...
Guest hulkis
Hejsan alla!

Det är såhär att jag har en rödörad vattensköldpadda som aldrig har lagt ägg under hela sin livstid. Nu under dagen har jag dock kommit på henne ett flertal gånger grävandes med bakfötterna på landdelen. Det ser ut som om hon vill gräva ett hål för att lägga ägg i. Men det är så illa att landdelen är en enda stor, platt tegelsten och hon har ingenstans där hon kan gräva ner dem. Men som sagt så har hon aldrig förut varit intresserad av att lägga ägg under hennes 11-åriga liv, så är det verkligen så att hon vill lägga ägg? Eller är det bara något annat hon sysslar med? Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har samma problem me min sköldis.... Läs topic på vattensköldpaddsforumet som handlar om Hulkis så fattar du sen...

Jag har samma problem me min sköldis.... Läs topic på vattensköldpaddsforumet som handlar om Hulkis så fattar du sen...

Så du tror på att det är en hona nu då iallafall.. ? :rolleyes:

Jag skulle rekommendera dig att fixa en landdel med sand som underlag, och en sisådär 10-15 centimeters djup. Då kan din hona klättra upp där och gräva så mycket hon vill, när hon vill. Eftersom hennes frenetiska grävande tyder på att hon antingen har ägg, eller inom en snar framtid kommer att få ägg, är risken stor att hon annars drabbas av värpnöd. Å det kan sluta illa.. :(