Jump to content
Forum Sköldpaddor

är osäker på vilken art han är


witch_coldkiss

Recommended Posts

är nu väldigt osäker på att det är den sköldpadda som jag trott att det är...

finns ju så många olika arter av dom :D

men hoppas ni kan hjälpa mig...

jag tror att det är en chinemys reevesii, men är osäker... att det är en hane det vet jag, då de va en annan sköldpadda med då jag fick dom, det var en gulbukad hona och hon fick aldrig vara ifred, så hon fick flytta hem till min mamma och hennes 3 andra gulbukade...

åter till denna kille, kan ni hjälpa mig?? vill veta vad det är för art och om det är en sump eller vatten sköldis...

hoppas länken funkar...

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.as...amp;gid=1908702

Link to comment
Share on other sites

Chinemys reevesii brukar ha gula strimmor på huvudet. Ser inga sådana.

Link to comment
Share on other sites

Hur gammal är sköldpaddan.

Äldre Revvesii-hannar kan tappa allt gult och bli helt svarta.

Jag skulle nog ändå gissa på att det är en Chinemys reevesii

Link to comment
Share on other sites

Chinemys reevesii, rätt övertygad.

Väldigt mörkt exemplar, kul!

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Aldrig sett en så mörk reeve's kärrsköldpadda, men de ska ju kunna bli mycket mörka.

Har läst någonstans att hanarna är mörkare än honorna, också, men vet inte hur bra det stämmer.

Fast ögonen gör mig lite osäker - de är ju kolsvarta!

Link to comment
Share on other sites

Enligt österrikaren Torsten Blanck som besökt flera kinesiska sköldpaddsfarmer är det där vanligt med hybrider.

Inom familjen Geoemydidae känner man till över hundra olika hybridformer.

Kanske en förklaring?

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst om mer eller mindre svarta reevesii, dock aldrig sett någon såhär mörk själv vad jag kan minnas.

Melanism förekommer ju bland många reptiler så varför inte här.

Självklart kan vi aldrig veta om det är en hybrid eller inte, men jag tror inte att det är en sensation med en såhär mörk reeves, om den skulle vara "ren".

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket hybrider som faktiskt säljs i våra zooaffärer, på mässor osv. även vad gäller nordamerikanska paddor.

Har du mer info om sånt PA?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en snabbkoll på nätet och hittade detta:

Melanism is quite common in older males. They are 6 to 9 years old when the yellow markings are fading and the body color becomes darker. At the end all exterior parts including the iris are completely black

http://www.chinemys.de/site/en/chinemys/arten

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

I "Terralog Turtles of the world vol 4 East and south Asia" finns ett avsnitt skrivet av Torsten Blanck om hybridformer. Det finns också ett hundratal bilder på hybrider.

Man tror att utarmningen av sköldpaddsbeståndet i Asien gör att de som återstår försöker att para sig med vad som möjligen kan komma i deras väg.

Hybriderna är oftast fertila så det kan blandas ytterligare.

Farmerna i Kina (det finns fler än tusen) producerar sköldpaddor för matmarknaden och zoomarknaden.

Det produceras per år:

50 miljoner Pelodiscus sinensis (chinese softshell turtle)

6 miljoner Trachemys scripta elegans (rödörade)

4 miljoner Chinemys reevesii

Jag tror inte att man har full koll på att alla avelsdjur är renrasiga eller av rätt art. Det fylls hela tiden på med vildfångade djur från Asien och USA.

En av farmerna.

Link to comment
Share on other sites

okok, ni verkar då va inne på samma art allihopa så då kan de ju inte vara helt fel heller :)

jag har ingen aning om ålder eller nått... fick den gratis av en som skulle göra sig av med dom då hon tröttnat..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...