Jump to content
Forum Sköldpaddor

Tömma Lådan


Guest 920810

Recommended Posts

Guest 920810

Hej

Snart är det dags för en större låda till Doris. Men jag undrar hur vi på bästa sätt ska tömma lådan. Det kan kanske bli lite tungt o bära med all jord o sand. Någon med tips

Link to comment
Share on other sites

Kompost, rabatter, grannens soptunna,

Eller så har väl kommunen någon plats man kan dumpa kompost på.

/A

Link to comment
Share on other sites

Vi suger upp substrat med dammsugare. Mellan slangen och dammsugaren sätter man en s k föravskiljare c:a 500:- kostar den.

Sanden och jorden stannar i avskiljaren som ser ut som en stor plåtburk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, samma löning. Vi har centraldammsugare.

Dammsugarslangen kopplas in i föravskiljaren, sticks in i hålet i mitten.

340421_X_2004-06-29_155149.jpg

460 kr på Clas Ohlson

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Låter som en bra lösning.. Men antar att det inte skulle funka för bra för väldigt blöt jord/torv :/

Link to comment
Share on other sites

Du kan suga vatten med den.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Tufft, tror ni det isf går att "trycka" ner torven så det blir vattnigt på översidan och sedan suga upp vattnet först?

För jag antar att smeten fastnar om man tar den direkt?

Detta låter som en utmärkt investering istället för extra försäkring mot ryggen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Detta gäller främst sumpsköldpaddor, men det har och göra med denna tråden och tal om produkter här innan.

Jag skall ta o göra ett litet test idag (ifall ingen hinner skrika och säga att det är onödigt):

Jag skall ta o snickra ihop ett litet galler för att försöka dränera mitt terrarie idag (det blir rätt söligt, han är en mästare på att smutsa ner + kräver ganska mycket vatten i det.

Sen skall spärra ca 15cm av längden på lådan med denna och tömma vänster sidan och pallra upp benen på den andra sidan några centimeter, att grund terrariet lutar lite kan jag inte tänka mig är några problem då sköldpaddor har extremt bra ballans.

Sedan bär det av till clasohlson och införskaffa sig produkten ovan för att sedan suga upp vattnet i den delen.

Någon som har försökt något liknande här och som kan säga till mig att inte kasta bort dagen på det utan städa hela terrariet "manuellt" istället? ;-)

En sak ang ovanstående produkt:

"Föravskiljare, kopplas till din vanliga dammsugare, som då suger aska, sand m.m. utan att skadas. Vid sugning av vatten, använd ENDAST av SEMKO godkänd vattendammsugare. Plåtbehållare ca. 20 liter. Sköljbart filter."

Ingen hit mao?

Iofs kan man ju alltid köra hävert joxet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...