Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ny forumsindelning

Mimmi

Recommended Posts

Jag såg att sump- och vattensköldpaddor fått ett gemensamt forum samt separat ägg- och kläckningsforum från landsköldpaddor. Det verkar bra. Ett hiberneringsforum för sump- och vattensköldpaddor vore också bra.

Jag har inte varit riktigt nöjd med uppdelningen mellan vatten- och sumpsköldpaddor. Gränserna är ibland svåra att dra. Det finns ingen vetenskaplig indelning som baseras på graden av vattenanpassning. Jag har sett något tyskt forum som har denna indelning, där man har land för sig och vatten/sump tillsammans.

Med landsköldpaddor avser jag nu som tidigare familjen testudinidae. Alla övriga familjer får gå som vatten/sump även om det finns vissa arter bland dom som är helt landlevande.

Sköldpaddor indelas vetenskapligt i två släkten, halsvändare och halsgömmare. Inom respektive släkte förekommer ett antal familjer. Jag är lite osäker på vissa svenska familjenamn, jag har bara de engelska och tyska namnen. Varje familj består av ett antal arter.

Cryptodira halsgömmare

Familjer:

CHELYDRIDAE snappsköldpaddor

PLATYSTERNIDAE storhuvudsköldpaddor

TRIONYCHIDAE äkta mjukskalssköldpaddor

CARETTOCHELYIDAE grisnossköldpaddor

DERMATEMYDIDAE centralamerikanska flodsköldpaddor

KINOSTERNIDAE slamsköldpaddor

CHELONIIDAE havssköldpaddor

DERMOCHELYIDAE lädersköldpaddor

TESTUDINIDAE landsköldpaddor

GEOMYDIDAE gamla världens sumpsköldpaddor

EMYDIDAE nya världens sumpsköldpaddor

Pleurodira halsvändare

Familjer

CHELIDAE ormhalssköldpaddor

PELOMEDUSIDAE afrikanska "side-necked"

KINOSTERNIDAE ska väl vara slam- och mysksköldpaddor?

På engelska: american mud and musk turtles.

På tyska: Schlammschildkröten

Jag har försökt hålla mig till de tyska benämningarna.

• 5 weeks later...

Iofs en gammal tråd, men då jag inte varit här på ett tag vill jag ändå säga att jag tycker att det är en bra indelning. För inte så många år sedan var det vanligt att vattensköldpaddorna hölls i akvarium helt utan landdel eller i bästa fall någon liten flytbrygga. Idag hålls de oftast mer artriktigt med riktig landdel och vattendel. Med det nya artriktiga tankesättet så är skötseln väldigt nära sumpsköldpaddorna och många av sumpsköldpaddorna betraktas ofta som vattensköldpaddor och/eller tvärtom. Personligen stör det mig inte alls att få ta del av mycket mer vattensköldpadssnack än vad som tidigare var fallet. Matmässigt ligger dom också ofta nära varandra eller i samma gråzoner.

Över huvudtaget är det bra med mindre forumdelar och mer aktivitet. Att ha många subforum på en mindre mängd aktiva medlemmar blir som att se Gais på Nya Ullevi.

En annan sak. Angående "tips från" forumen. Jag tycker man borde få svara på ett inlägg där men att forumdelen borde vara kraftigt modererad, dvs inlägg som är skrivna som faktainlägg men som anses innehålla fel åker direkt i papperskorgen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...