Jump to content
Forum Sköldpaddor

Olika beteenden hos honor som ska lägga ägg


Mimmi

Recommended Posts

Hej, ni som föder upp sköldpaddor, jag undrar vilka olika beteenden honor som ska lägga ägg kan uppvisa?

Har ni varit med om någon hona som biter andra honor och bestiger dem??????

Link to comment
Share on other sites

Har ni varit med om någon hona som biter andra honor och bestiger dem??????

Ja, speciellt när dom byter miljö eller om vi plockar bort hanarna men kan också ibland förekomma före äggläggning.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar :)

När ni har plockat bort hanarna, avtar det aggressiva beteendet efter ett tag, eller är det så att så länge de går utan hanar så uppvisar vissa ett aggressivt beteende?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss varierar beteendet före äggläggning mycket från en hona till en annan. En av honorna bestiger dom andra precis som en hane, med ljudeffekt och allt, men är inte aggressiv mot dom andra. En annan av honorna som växt upp som golvpadda ända tills hon kom till mej för ett år sedan, gick i cirklar runt köksbordet i flera veckor före äggläggningen och var mycket aggressiv mot dom andra och mot mej också. Den tredje nickar mycket aktivt framför dom andra just före äggläggning. Hon är också annars boss i gruppen, men är aldrig aggressiv.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar :)

Mitt bekymmer är hur länge jag ska ha is i magen innan jag separerar dem/honorna. Kan tyvärr bara ha ett akvarium.

Men det är ju mycket som stämmer på Espan; ny miljö, separerad från hane. Det kan även stämma att hon snart ska lägga ägg.

Det vore ju så roligt om det kunde börja funka, att Olpan inte ideligen jagas upp på land.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...