Jump to content
Forum Sköldpaddor

Beteende hos äggbärande honor


Mimmi

Recommended Posts

Kan honor som bär på befruktade ägg bli mer aggressiva mot andra honor? T ex att de jagar bort dem och helst verkar vilja vara ensamma i akvariet? Det sker inte hela tiden, men har tilltagit i frekvens sedan i går. Det var värst i början vid sammanförandet men lugnade ner sig tills nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska prova att öka på maten för att se om hon blir lugnare. Jag misstänker att hon kan bära på befruktade ägg eftersom hon gått med hane hos Christoffer, innan hon kom till mig hade hon varit i någon slags halvdvala medan Christoffer var bortrest. Hon äter kopiösa mängder med sepiaskal och verkar mycket hungrig. Jag ger mat varannan dag plus att de har fri tillgång till vattenväxter. Dock är det en väldigt karnivor art och jag har hittills inte sett dem äta av växterna. Tror jag ska gå över till att mata varje dag och större mängder.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte så värst mycket om äggbärande honor. Men jag har hört, och vad jag minns så var det så med min gulbukade hona innan hon lade ägg, att de äter mindre/inte alls när de har ägg. Min sköldpadda matvägrade faktiskt ett långt tag.

Det jag läst var att honorna var så fulla med ägg så att de inte åt pga det.

Men det är väl bara att vänta och se om det blir några ägg :) Då vet du ju vad det betyder nästa gång någon av dina paddor börjar bete sig som nu.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag avvaktar. Än så länge bedömer jag att de inte behöver separeras. Olpan har iaf inte blivit skadad. Om hon drivs upp på land så är det inga längre stunder hon ligger där. Jag sprejar henne om jag tror det behövs. Detta är en art som vanligtvis nästan aldrig vill vara på land, undantag finns naturligtvis.

Idag började jag med att "vräka in" mat. Olpan fick äta, dock inte lika mycket som matvraket Espan, men Espan är ju större och har "halvdvalat" över en månad utan att få mat vad jag förstått eftersom hon legat nedgrävd, så hon har mycket att ta igen. Espan var lugn och försvann bakom en rot ett bra tag efter matningen. Men när jag kom hem låg Olpan på land igen :( Men nu är hon i vattnet igen, Espan gjorde att halvhjärtat försök att jaga henne, men Olpan låg kvar på glashyllan :)

Det ska bli intressant att se hur lavafiltret klarar den ökade matningen och längre tid överbliven mat får ligga kvar i akvariet innan jag håvar uåpp den. Malarna gör i o för sig ett stort renhållningsarbete :)

Hoppas det lugnar ner sig, detta är inget roligt att se :(

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag jätteglad, Espan o Olpan har legat båda två på glashyllan i flera timmar, Espan har varit helt ointresserad av att jaga Olpan.

Hoppas detta håller i sig. Kanske det är så att hunger har ökat Espans aggressivitet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...