Jump to content
Forum Sköldpaddor

Besök i Pfalz

P-A

Recommended Posts

Irene och jag har idag besökt Bernd Wolff, ordförande i Tyska herpetologiska föreningens (DGHT) sköldpaddsavdelning. Där fanns också ett par andra sköldpaddsentusiaster från området.

Klimatet i detta område där det odlas mycket vin liknar medelhavsklimat. Här växer persikor, kiwi och palmer.

Vi såg en vacker damm med europeiska kärrsköldpaddor som lever dår året runt. Vi såg en jättdamm 2 meter djup utan sköldpaddor men där fanns näckrosor och högt kväkande grodor.

Där fanns en grupp strålsköldpaddor med ungar i olika åldrar, stjärnsköldpaddor, burmesiska stjärnsköldpaddor där en av honorna lagt ägg dagen innan, Bells ledsköldpaddor med ungar, leopardsköldpaddor, chacosköldpaddor, gulfotade skogssköldpaddor, T marginata med ungar mm.

En intresant detalj var att de gulfotade trivdes mycket bra i solsken med torr luft och är aktiva även vid relativt låga temperaturer.

Alla radiator var mycket välväxta med släta ryggsköldar.

På måndag besöker vi Bruno Seeger och på onsdag kommer Bernd att guida oss i reptilparken i Landau.

Dom ser mycket gärna att vi ska besöka sköldpaddskonferensen i Hofheim nästa år. Vi har blivit mycket väl mottagna och DGHT ser gärna att deras arbete ger resultat i ökade kunskaper om sköldpaddskötsel. Man försöker att nå ut utanför tysktalande områden genom at ge ut en version av sin tidskrift Radiata på engelska. Jag har prenumrerat i flera år och kan verkligen rekomendera tidskriften.

Det låter som att ni hamnat i paradiset :)

Ser fram emot fler rapporter.

bwgroda.jpg

bwemorb.jpg

Emys orbicularis som bor ute året runt

bwplatrad.jpg

Astrochelys radiata (överst) och Geochelone platynota

bwskptrdg.jpg

Sköldpaddsfolk i sköldpaddsträdgård.

Vilken jättefin groda, fina sköldpaddor också :wub:

Det ser jättehärligt ut :)

Sista bilden var bra, den arten har jag inte sett tidigare.. *ler*

Skämt och sido. Vilka härliga bilder.

Jag hoppas vi kommer till Gonfaron i juli då vi åker till Nice hela familjen. Det har inte passat när vi varit i Frankrike förr.

Idag besökte vi Bruno och Bärbel Seeger som har Testudo hermanni boettgeri med ungar i olika årgångar. Mycket lärorikt att se hur andra sköldpaddsägare hittar på bra lösningar. Vi fick t ex med en hållare för mat som gör att sköldpaddorna inte kan gå över maten. Hagarna var mycket strukturerade med mycket mer vegetation än vad vi har.

Vi bjöds på typisk mat från Pfalz, Saumagen. När vi ätit klart kom Brunos systerson med fästmö på besök. Det visade sig att han var "Jay Frog" som för några år sen var medlem i det världsbrömda Techno-bandet Scooter. Han bor i Hamburg men när han kommer hem till Pfalz vill han alltid äta Saumagen så det var tur för honom att vi inte hade orkat äta upp allt :)

Vi ringde förståss vår son som är en Scooter-fan.

Under en promenad i grannskapet gick vi förbi förre förbundskanslern Helmut Kohls mycket välbevakade bostad.

:rolleyes: Vilka fina bilder! Förstår att ni njuter för fullt. Tack för att ni delar med er av en så härlig upplevelse!

Carola & Rebecca

Jag läste i en annan tråd att ni fortfarande är kvar i Tyskland. Vore kul att höra lite mer från vistelsen :)

Bilder :D

Vi har besökt ett reptil-zoo i Landau som var mycket välskött och hade oväntat stor andel sköldpaddor. Vi blev guidade av Bernd Wolff.

Några bilder:

repthage.jpg

Nyanlagd utehage för T hermanni

repsulhage.jpg

Utehage för sulcator (dom ligger i buskagen)

reptghage.jpg

Inomhusterrarium för T graeca cyrenaica och dabbagam

repanghage.jpg

Inomhusterrarium för Chersina angulata

repradhage.jpg

Ungar av strålsköldpaddor. Egen uppfödning.

:lol: Vilken underbar resa och vilken upplevelse att få se allt detta. Grodorna intresserar mig också, det är ju många som tyvärr är utrotningshotade över hela världen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...