Jump to content
Forum Sköldpaddor

Alligatorsnapper


Pelon

Recommended Posts

Hej på er.

Jag köpte en Alligatorsnapper för ett tag sen av en kille nere i Halmstad.

Han hade haft den i ca.3 år, och innan det har den levt på Halmstad Tropikcenter.

Ena bakbenet är av, och har visst varit det sen den bodde på Tropikcentret.

Jag skulle tro att den blivis biten av nån av deras alligatorer.

Hon verkar inte ha ont av det. Hon använder benet som vanligt förutom att foten och änden av benet inte rör sig.

Det har läkt fint och det finns nog fortfarande blodtillförsel till foten, för den är lika fin som de andra fötterna.

Jag funderar på om det är nån idé att amputera, eller om man bara ska låta det vara?

Lägger in lite bilder på henne oxå:)

Här syns foten som inte vill vara med.

003101.jpg

002856.jpg

002939.jpg

003113.jpg

Hoppas ni gillar bilderna...

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Helst inte amputera tycker jag, om det verkar fungera bra som det är nu. Men en veterinär kan nog ge bättre råd :) Men hon har ju stor nytta av benet.

Jag hade ingen aning om att du har en sådan. De blir stoooora...

Här är en sådan tror jag:

http://www.dausettrails.com/snapturtle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, de blir rätt stora.

Men detta är en hona, och de blir inte så stora som hanarna iaf:) Som tur är kanske.

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Vilket annorlunda djur!

Jag har aldrig hört talas om det, vad för slags djur är det? (vilken art tillhör det?)

Carola & Rebecca

Link to comment
Share on other sites

Jag menar, är det en sköldpadda?

Carola & Rebecca

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är det :) men jag vet inte så mycket om arten. Pelle kanske kan berätta lite?

Link to comment
Share on other sites

Vilket annorlunda djur!

Jag har aldrig hört talas om det, vad för slags djur är det? (vilken art tillhör det?)

Carola & Rebecca

Hej. Ja, den är lite udda:)

Men det är en sköldpadda. Det vetenskapliga namnet är Macrochelys temminckii.

Den lever i Nordamerika på botten av floder och träsk. Är inte uppe på land mycket mer än när den ska lägga ägg.

Det mest speciella med den är munnen. Den har för stort huvud för att kunna dra in det i skalet,

och den har så kraftigt bett att den skulle knipsa av ett par fingra utan bekymmer.

När den äter, så jagar den inte sin mat som andra vattensköldpaddor, utan den har en liten tunga i munnen som ser ut precis som en liten mask.

Så när den blir hungrig, så öppnar den bara munnen och väntar på att nån ska simma förbi och försöka ta "masken" och SMACK, så är middan klar:)

Hoppas detta hjälpte lite:)

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ja, den är lite udda:)

Men det är en sköldpadda. Det vetenskapliga namnet är Macrochelys temminckii.

Den lever i Nordamerika på botten av floder och träsk. Är inte uppe på land mycket mer än när den ska lägga ägg.

Det mest speciella med den är munnen. Den har för stort huvud för att kunna dra in det i skalet,

och den har så kraftigt bett att den skulle knipsa av ett par fingra utan bekymmer.

När den äter, så jagar den inte sin mat som andra vattensköldpaddor, utan den har en liten tunga i munnen som ser ut precis som en liten mask.

Så när den blir hungrig, så öppnar den bara munnen och väntar på att nån ska simma förbi och försöka ta "masken" och SMACK, så är middan klar:)

Hoppas detta hjälpte lite:)

MVH Pelle

har den bara 3 ben .. ?

Link to comment
Share on other sites

Nej. Som jag skrev i första inlägget så är ena bakbenet brutet, så hon kan inte använda det från "knä"-leden och neråt.

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...