Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äggläggning??


linast

Recommended Posts

Hej alla ni kunniga människor! :rolleyes: Skulle behöva er hjälp angående äggläggning. Har 3 gulbukade paddor. 2 honor på 5 år och en hane på 10 år och 2 kg tung!!!! Har dessutom en missisippi kartsköldpadda på 8 ca. en hona. Nu när jag satt vid datan så såg jag hur hon grävde på landdelen och stenen skvätte överallt när hon vevade med sina bakben! Har trott att barnen leker med stenen eftersom jag ofta hittar sten på akvariets kanter.

Jag har ett akvarium på 2 meter och landdelen har jag gjort med en glasskiva jag silikonat fast. Djupet är 45 cm och bredden är 40X70cm så den e rätt så stor. JAG har botten fylld med 70 liter lekakulor och sedan sjösten i små och lite större format.

Men om hon nu börjar vilja lägga ägg så vill jag ju gärna ha rätt underlag..sand sten?? Har ingen aning..har ni?? Brukar era lägga ägg?? Även fast äggen är tomma så ska ju paddan få lägga ägg.

Vore tacksam för svar :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av äggläggning men jag har läst att vissa har ren sand, andra har torv, andra har blandningar med torv, sand, jord, vissa har bok- eller eklöv och torv. Tror det beror på vilken art man har också. Själv har jag ren sand, tror det var 0,4 - 0,8 mm kornstorlek.

Jag kan kolla upp med en uppfödare av vattensköldpaddor vad han skulle välja till dina arter.

Link to comment
Share on other sites

Christoffer Sjöholm: "Jag använder ogödslad torv som landdelssubstrat, lätt att hålla vid rätt fuktighet och lätt att leta ägg bland. Om sköldpadder spenderar ovanligt mycket tid på land så är det ofta ett tecken på att de antingen vill gå i någon form av dvala, eller om det är honor att hannen/hannarna är på dem för mycket. Om det senare så håll könen sepererade utom vid parning så löser det sig."

Från http://www.skoldpaddormedmera.se/vskputrustning.html

Jag TROR att det går lika bra med sand generellt.

Link to comment
Share on other sites

Vad är egentligen rätt fuktighet? Är det inte lätt att torven fastnar på den blöta paddan när den kommer upp på land från vattnet och sedan följer med paddan ner i vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tror man får räkna med brunfärgat vatten om man har torv som substrat. Sand gör ju ingenting om det ramlar ner i akvariet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...