Jump to content
Forum Sköldpaddor

Akvarium för mysksköldpaddor


Mimmi

Recommended Posts

Har du nån uppdatering med den nya sköldpaddan?

Hur går det med inredningen av akvariet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Om jag har någon uppdatering, ja, massor :D Det går jättebra med Olivia, hon är en mycket orädd dam. Har tydligen varit i goda händer i 8 år :D Hon är framme hela tiden, favoritplatser än så länge är den främre glashyllan med vattendjup ca 10 cm samt nu även korkbarksrampen. Ibland tar hon en tur över botten, ser helmysigt ut när hon går på botten, försiktigt utforskande omgivningen. Ibland går hon över landdelen, men hittills ej solat. Sovplatser under natten hittills är glashyllan och rampen. Ännu ej grävt ner sig. Jag hade lagt i en alldeles för stor kruka som bo, ska byta till en mindre, annars bara malgrottor i akvariet.

Om inredning:

Den är lite provisorisk än så länge. Ska ha mega ray värmelampa/UVB men ej fixat lämplig upphängningsanordning än. Har reflektorlampa över land som endast ger UVA, keramiklampa över grunt vatten på glashyllan.

Doppvärmare: Okrossbar Rena heater 300 W.

Pump från vattenliv. Den låter lite väl mycket för min smak, men jag har vant mig och sover bra. Har akvariet en meter från sängen.

Lysrör: Har en gammal något för kort dubbelramp T8, har hittills endast ett dagsljusrör, men många rekommenderar ju ingen belysning alls till mysksköldpaddor så det ser jag inte så allvarligt på. Ska dock skaffa ett till dagsljusrör och testa hur Olivia upplever det.

I lavafiltret tre sumpväxter/vattenväxter. Jag skippade att sy nät till lavan, tror det kommer att bildas en massa rötter så att man ganska enkelt kan lyfta upp lavan för ev sköljning.

Vattenväxter. 6 olika arter som kan växa flytande eller rotade. Ska få tre arter till av syrran.

Här kommer lite bilder:

post-714-1212559074_thumb.jpg

Man ser lite av Olivia längst till vänster på rampen :)

Edit: Man bör elsäkra alla elsladdar som sköldpaddan kan komma åt. Det finns fyrkantiga hårdplastrännor med lock som man kan lägga kabeln i, finns att köpa bl a på Kjell o Co.

Link to comment
Share on other sites

post-714-1212559456_thumb.jpg

Ser ni Olivia i bakgrunden på korkbarksrampen?

Link to comment
Share on other sites

Sista bilden visar landdelen, den är tillräckligt djup för att passa som äggläggningsplats även för en större art:

post-714-1212561747_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om jag har någon uppdatering, ja, massor :D

Det ser kanonbra ut.

Pump från vattenliv. Den låter lite väl mycket för min smak, men jag har vant mig och sover bra. Har akvariet en meter från sängen.

Oj, skulle nog inte kunna ha mina sköldpaddor bredvid sängen även om inte min pump låter särskilt mycket.

Link to comment
Share on other sites

HUr är hon med växterna? Finns det mycket kvar eller har hon redan länsat?

Link to comment
Share on other sites

Allt finns kvar. Mysksköldpaddor är övervägande karnivora. Dessutom är de så små så de gör ingen större skada när de går över växter.

Edit: Naturligtvis kan jag inte se om hon tagit sig några munsbitar, jag har ju så mycket växter :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att du hamnat i träsket Mimmi ;)

Ett hett tips är att slänga i ett par stora rötter som går upp till ytan i den djupa delen.

Det är helt säkert därför hon föredrar rampen och den grunda delen. De är inga duktiga simmare och de gillar bäst att kunna klättra upp på något när de ska andas, om de inte når ytan från botten.

Vad gäller ljus så är min personliga uppfattning att det inte är så blodigt för mysksköldpaddor. Jag tycker helt klart att man bör ha någon form av ljuskälla för att styra dygnsrytmen, men jag tror att ett alltför ljust akvarium kan bli ett stressmoment.

Du får väldigt gärna rapportera solvanor, de är rätt kända för att inte använda sina landdelar till mer än att lägga ägg (dock har jag läst om en minor-hane som periodvis låg nedgrävd i ett regnskogsterrarium, varför man nu har dem i ett sånt...).

Jag har aldrig haft några vidare problem med att få växter att funka med Kinosternidae (har iofs inte haft minor innan) det krävs bara lite omplantering ibland när de grävts upp :)

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Ja, träsket har jag tydligen hamnat i :) Tack för tipset om stora rötter Jeppe, ska fundera lite på det. Anledningen till att jag gjort glashyllan och rampen på det sättet är att myskisen ska få möjlighet att välja vattendjup att vistas på. Men jag har läst någonstans, minns ej var att de inte alls är dåliga simmare, bara långsamma. Man har ju också hittat myskisar på 10 m djup. Om man aldrig erbjuder myskisarna simmöjligheter så får de ju ingen simträning och kanske därför blir sämre simmare?

Jag skulle så gärna vilja prova ett tag med en vattendel som även tillåter simning för att sedan vidta ev. förändringar. Hon kan ju nu välja vilket djup hon vill vistas på. Jag tycker redan att hon blivit lite bättre på att simma än när jag först släppte ner henne. Något lugnare, mer regelbundna simtag.

Plantera om växter kan jag också behöva göra, men det verkar ovanligt.

Edit: Jag försöker nog hitta en lämplig rot som jag placerar så att den inte förstör simutrymmet för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Men jag har läst någonstans, minns ej var att de inte alls är dåliga simmare, bara långsamma. Man har ju också hittat myskisar på 10 m djup. Om man aldrig erbjuder myskisarna simmöjligheter så får de ju ingen simträning och kanske därför blir sämre simmare?

Självklart kan de gå djupt i naturen, men det går inte att jämföra med ett akvarium. Du har varken strandbankar, nedfallna träd, stora vattenväxter etc.

Och ja, visst kan de simma, de är ju trots allt vattensköldpaddor :)

Det hela handlar om levnadssätt och preferenser, inte om vad de kan eller inte kan. Det här är sköldpaddor som traskar omkring på botten och rotar runt efter mat.

Angående habitatspreferenser så skriver Ernst et al (1994) att de föredrar vatten med mjuk botten och där hittas runt nedfallna träd och liknande.

De har observerat minor på 3-5 m djup, men även här går sköldpaddorna runt på botten.

Självklart kommer sköldpaddan att vänja sig vid att simma om den inte har något annat val, och helt säkert också känna sig mindre stressad av det än den gör i början.

Jag tror dock att om du sätter i en rot kommer den rätt garanterat att använda den för att ta sig upp till ytan hellre än att simma.

Det hela handlar om petitesser egentligen, så länge sköldpaddan inte måste kämpa som en tätting för att hålla sig uppe vid ytan och andas lungt spelar det kanske ingen roll hur den tar sig upp dit.

Plantera om växter kan jag också behöva göra, men det verkar ovanligt.

Hur menar du? Jag syftade helt på egna observationer :)

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag förstår också att de kan simma, men det förekommer uppgifter om att de är så dåliga simmare att de ska hållas i ett vattendjup som är kanske max 20 cm. Och det tycker jag är fel, jag tror på större variation av vattendjupet :) Men det ska bli spännande att framöver se vad Olivia tycker om denna variation :)

Nu går det riktigt bra för Olivia att komma upp på hyllan från "djupt" vatten. I början förstod hon inte att hon inte kan komma upp genom hyllan, hon stötte näbben i hyllan. Nu är det lite sand på hyllan, + att hon verkar ha lärt sig bättre hur hon ska ta sig upp. Det här med hyllan är inte min idé, den har jag fått från Uwe Geissel.

Ibland går Olivia uppför korkbarksrampen, dock aldrig ända nerifrån botten, promenerar sen över landdelen och därifrån ut på hyllan. Men visst får det plats med en rot upp till hyllan och ytan.

Det var egentligen ett tillägg till mitt svar till Helena Palén Berggren som undrade om växterna blir massakrerade, det var också egna erfarenheter som är gjorda sedan i söndags :)

Det som saknas i akvariet är snäckor/sniglar, men det ska jag få från syrran :)

Det är kul att vara i träsket :D

Link to comment
Share on other sites

Kul att se hur det till slut blev med akvariet. Idén med roten tycker jag verkar bra.

Jag har oxå funderat på att ha snäckor i vårat akvarie. Vilken sått ska du ha? På våran sköldpaddas akvarie ska man ju inte ha tätt lock och jag antar att det är likadant med din padda. Hur har du tänkt göra med det?

Link to comment
Share on other sites

De snäckarter jag haft tidigare och som syrran har, posthornssnäckor är den enda arten jag vet namnet på, dessa har följt med vattenväxterna och har velat vara under vatten så vitt jag har märkt.

Link to comment
Share on other sites

Det är så intressant att studera Olivia. Ibland har hon öppen mun för att ta upp syre, även när hon ligger så grunt att hon lätt kan sträcka nosen över vattenytan. Hon verkar ibland gilla att ligga på glashyllan på ett sådant djup att vattnet når ca 1 cm över ryggskölden, i närheten av keramikvärmaren som värmer upp det grunda vattnet. I af på kvällarna, när det är lite svalare i rummet.

Link to comment
Share on other sites

I morse när jag vaknade var Olivia på botten på den djupa delen (vattendjup ca 34 cm ovanför sanden). Så hon kanske är mer på botten än vad jag ser. Har hon bott med endast grunt vatten i 8 år så tar det nog lite tid att vänja sig vid djupare vatten. Men jag ska leta efter en rot :) Tror det finns tillräckligt med simutrymme iaf. I morse tog hon sig upp på landdelen från djupt vatten, hon använde alltså inte rampen, verkar vara en duktig klättrare :)

Link to comment
Share on other sites

De är riktigt duktiga klättrare, de hittas faktiskt solande i träd :P

/J

Link to comment
Share on other sites

De är riktigt duktiga klättrare, de hittas faktiskt solande i träd :P

/J

Kommer du ihåg Jeppe att Henrik Graff berättade även att det var den enda sköldpaddan som la ägg i träd. Eftersom det inte finns så stora landytor i träsken i Florida så blir dom tvungna att klättra upp för stammen på träd som växer i vattnet och lägga sina ägg i någon klyka där det samlats gammla löv, dock inte på någon högre höjd men i allafall.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Rot inköpt, Olivia har ännu inte klättrat på den, får se om den är bra placerad.

post-714-1212690328_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

post-714-1212690382_thumb.jpg

Jag ska skaffa eklöv och ha på landdelen, de bryts ner mycket långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Olivia har börjat använda roten :)

post-714-1213042327_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad snyggt det blev med en rot i :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blev pricken över i:t :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Olivia mår kanon!! Vad fint du har ordnat för henne. :-)

Ja, det blev pricken över i:t :D
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...