Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvalning och allmänt


Cillan

Recommended Posts

Idag var vi i djuraffären och kolla. De har Trachemys scripta scripta (gulbukad vattensköldpaddor). Tanken är inte att vi ska köpa en till men visst skulle det vara kul. Fast skulle vi köpa en till skulle vi kolla lite nogare om varje art. Min önskan är att hitta en som fungerar ungefär som en rödörad men är mindre i storlek, rödörad går ju dessutom inte att köpa lagligt längre så en sådan kan det ju inte bli fler av. Försökte hitta lite fakta om vad som är skillnad på rödörad och gulbukad men hittade inte jättemycket om gulbukad. Det verkar som att många har dessa oxå Chinemys Reevesii och det gör ju att man börjar undra om det är en rolig sköldpadda.

När jag sökte om gulbukad hittade jag en sida om dvalning där det stod att även rödörad ska dvalas men det har våran aldrig gjort och är lika glad för det (hoppas jag). Om vi ska köpa en till sköldpadda vare sig Skalman finns eller inte finns mer så vill vi inte ha en sort som måste dvalas. Så egentligen undrar jag om rödörad måste dvalas?

Vad finns det för olika vattensköldpaddor som lever ungefär som en rödörad och som blir mindre i storlek?

Link to comment
Share on other sites

de som slipper dvalning tordes vara de som kommer från tropiska länder?..eller har jag fel..?

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha en som rödörad men mindre så är gulbukad perfekt! Jag har en gulbukad och en rödörad i samma akvarium, de tillhör nämligen samma art så det funkar utmärkt.

Dvala tror jag bara är nödvändigt om man vill avla.

Chinemys har jag också, den är lite livligare, mindre, nyfiknare och lite mer åt ADHD hållet. Jätterolig den med!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Idag var vi i djuraffären och kolla. De har Trachemys scripta scripta (gulbukad vattensköldpaddor)

Lägg gärna upp bilder på sköldpaddan om ni köper en. Enligt min erfarenhet så har djuraffärerna inte alltid så bra koll på vad det är för arter de säljer.

Rödörad går ju dessutom inte att köpa lagligt längre så en sådan kan det ju inte bli fler av.

Det går alldeles utmärkt att fortfarande köpa rödörade lagligt, så länge du inte vill importera från annat land. Vet inte om man får importera från annat EU-land kanske.

Dock inte några djuraffärer som säljer vad jag vet.

Men jag har sett på blocket att det finns någon som får ungar på rödörade.

Försökte hitta lite fakta om vad som är skillnad på rödörad och gulbukad men hittade inte jättemycket om gulbukad.

Det är precis samma skötsel på Gulbukad som på Rödörad. Så du kan läsa om rödörade istället.

Så egentligen undrar jag om rödörad måste dvalas?

Den måste väl inte dvalas, men som sagt så är det nog bra om man vill avla på dem.

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Om man vill efterlikna deras naturliga miljö så bör de dvalas. Jag tror de mår bäst om man försöker efterlikna de förhållanden de är anpassade till, den naturliga miljön, så gott det går. Tror att de mår bra av en viloperiod.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...