Jump to content
Forum Sköldpaddor

"Klättrande" vatten


Tomtemupp

Recommended Posts

Hej

Har för ett tag sedan byggt en ny landdel till mina sköldpaddor som många av er säkert sett bild på.

Nu är det så att den landdelen vattenfylls ganska fort, så jag frågade en kille på Akvarielagret om han visste vad det kunde vara.

Han trodde det kunde vara en kombination mellan kondens och något jag inte kommer ihåg namnet på, men det var att vattnet på något sätt kunde "klättra" upp för hörnen och på det sättet komma in.

Jag undrar om någon har någon idé på hur man kan fixa det eller om jag måste bygga en ny landdel?

Om så är fallet, någon som har något tips på hur man skulle kunna bygga den?

Totalhöjden på akvariet från marken är 1m så det kan bli lite svårt att bygga en extern, men alla förslag är välkommna!

MVH

Nicholas

Link to comment
Share on other sites

Om det är kondens så beror det antagligen på locket du har över akvariet. Ha ett öppet akvarium är mitt råd, motverkar skalröta och andningsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att du drabbats av kapillärkraft, om du lägger in ett foto så blir det lättare att se. Det är samma kraft som får vatten att stiga i växter eller träd och transportera ut det till blad och grenar.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Kapillärkraft hette det han sa på Akvarielagret kom jag på när du sa det. Ska finnas bilder på forumet, letar upp dom och återkommer.

Förstår inte din fråga Mimmi... Självklart är glaset tätt, annars hade jag ju själv kunnat räkna ut varför det läckte :P

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om man kan motverka kapilläreffekten på något sätt?

Just nu solar de med endast skalet över vattnet så det är lite akut...

http://img177.imageshack.us/img177/3245/pict0202fh1.jpg Så ser det ut fast nu är roten utbytt mot en ramp.

Egentligen inte så svårt, du måste se till att få ett avbrott i det som förbinder vatten och sand, om du nu har en ramp och på denna har du en ex duk för att sköldpaddorna ska kunna få fäste för att kunna ta sig upp,se då till att duken inte har någon som helst förbindelse med sanden. Den ska helt enkelt sluta en bit innan sanden så att vattnet inte kan vandra upp till sanden.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Det är en glasramp med akvariesilikon med akvariesten fastsatt så att de ska kunna klättra, tror du den kan vara boven?

För det fylls riktigt fort! Runt 1l/timmen skulle jag uppskatta. Men hela fylls inte, utan det är bara till ungefär 1 cm under vattenytan utanför.

Link to comment
Share on other sites

Prova att se till så att sanden inte har någon kontakt med rampen eller dom fastklistrade stenarna.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Testade det och verkade som det faktiskt fungerade. Testade att göra så de hade kontakt igen och in strömmade vattnet. Sanden har jag nu tagit ut för att torka. Men frågan är nu hur jag skulle lösa det så att det inte blir så? Funderar på om man kanske kan silikona fast rampen 1cm under kanten för landdelen elr kanske ha lite lägre sand där och en rot eller skiffersten som de går sista biten på.

Vad tycker du?

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det fungerar :)

Vilken modell du väljer är en fråga som du själv får ta ställning till, men se bara till att det finns ett mellanrum mellan gruset på rampen och sanden.

Tänk nu på att du får samma fenomen om roten fungerar som förbindelse mellan vattnet och sanden.

Det går kanske att skrapa av en cm av det siliconade gruset precis innan sanden?

R/P

Link to comment
Share on other sites

Om man lägger en skiffersten mellan rampen och sanden, får man samma effekt?

Link to comment
Share on other sites

Om man lägger en skiffersten mellan rampen och sanden, får man samma effekt?

En bra fråga,

kanske eftersom skiffer är en oljig bergart. Vågar inte riktigt svara ja på den frågan.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...