Jump to content
Forum Sköldpaddor

sniglar/snäckor


Cillan

Recommended Posts

Puttar upp min fråga lite igen för nu ska vi snart flytta och då börjar planerna på nytt med sköldpaddan. Å jag är fortfarande väldigt sugen på snäckor att ha i akvariet. Så är det någon som kan svara på ovanstående fråga? Hur är det med UVB-ljuset åker det igen myggnätet? För det är väl inte så att myggnätet blir för tätt för sköldpaddan som lock? Eller hur ska jag annars göra för att få snäckorna att stanna kvar.

det ser bra ut, jag kan inte tänka mig att uvljuset stoppas av det där.

Link to comment
Share on other sites

Jag har matat Bjässen fel i alla år, fa alldeles för lite vegetabilier, så det är främst där jag lägger krutet nu. Så de smådjur du räknar upp matar jag inte med. Jag tycker att vattenväxter och frysmixmat (med ruccolasallad, fisk, räkor, sköldpaddstorrfoder, nutrobal och agar agar (istället för gelatin)) är bra, och så får hon strömming "av gammal vana" samt ibland bara sköldpaddstorrfoder som litet mellanmål. Fri tillgång på vattenväxter, sepiaskal. Och så guppys och snäckor som hon nästan inte äter alls. Jag försöker dra ner på fisken då den inte är så bra vad jag har förstått men det är svårt att hitta rätt balans tycker jag. Hon blev nämligen alldeles för knubbig ett tag efter att jag la om kosten för henne.. Pinsamt.. :blink:

Men jag kämpar på och nu är det ju vår så nu ska jag se om jag kan lära henne att äta maskrosblad och annat utifrån också...

Men vad det gäller snäckor som kalkkälla så ja, hon äter ju sepiaskal som om det var godis så jag vet att hon får i sig kalk. :)

Ja just det, snäckorna i akvariet vill också ha kalk så lägg i en bit sepiaskal. När jag gjorde det fick vi hur många små snäckor som helst!

Frysmixmat

Finns det något recept på det, hur man gör och hur mkt och vad man ska ha i?

För det hade ju varit smidigt att få i han vattenväxter på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...