Jump to content
Forum Sköldpaddor

Extern landdel


Cillan

Recommended Posts

Jo alldeles riktigt.

Med det hela var inte min mening att skapa osämja, utan allt var bara välmening.

Fortsätt diskutionen tycker jag.

Men för att andra på forumet och framtida besökare ska veta att det finns en topic om substrat djup anser jag fortfarande att det bästa vore att starta en ny tråd. för bättre överskådlighet.

Men det är bara min mening....

Bättre med det tillägget på rubriken? Jag förstår att du inte ville skapa bråk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply
Vad betyder tilting i detta fall?

Vippning

Link to comment
Share on other sites

Hej Cillan! Väldigt intressant tråd du startat, hoppas jag kan ge dig lite hjälp/ideer.

För ca1,5 år sen gjorde jag en extern landdel till min sköldpadda, dock utan äggläggningsplats. Monalisa, som hon heter, blev märkbart mer aktiv då hon kunde utnyttja hela volymen i akvariet & dessutom fick en ny domän att utforska.

Den gamla konstruktinen bestod huvudsakligen av en"ram" av 5x5cm bjälkar skruvade i väggen i höjd med akvariets överkant, med stöttor ner till golvet av samma material. På ramen vilade en marinplywoodskiva i lite lutning, så det blev en naturlig uppförsbacke. övergången mellan landdel/akvarie var en stor bit kork. Landdelen bestod av kalkstenskivor, levande & konstgjorda växter samt grus. Runtom böjde jag plexglas som även gick runt själva akvariet. (Bifogar bilder. Det finns fler i mitt "galleri") http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...=si&img=366

Allt var frid & fröjd till hon efter ett halvår började härja (ännu) mer än normalt & verkligen skövlade allt flyttbart på landdelen.

Jag misstänkte att de förbättrade livsbetingelserna lede till att hon såg tillfälle att utrycka mer av sitt naturliga beteende & lägga ägg. I sin jakt på lämplig äggläggningsplats vräkte hon runt samtliga växter & ett par stora kalstensblock på 4-5kg, de är verkligen sjukt starka, de små liven.

För att förhindra värpnöd kastade jag mig till trähandeln & köpte lite mer tvåtumtvå, som bjälkarna heter hos dom sakkunniga, en stor skiva 12mm marinplywood & en massa formplyfa (för betonggjutning). Plyfan användes till att bygga en stor sandlåda i den nya externa landdelen.

Istället för att modifiera den gamla landdelen på ca 0.2 m2 byggde jag en helt ny på knappet 1 m2 med en stor oregelbunden drygt 30cm djup låda, som helt fräckt fylldes med sand från stranden i Köpingsvik. Uppskattningsvis rymms ca 90L, så ett antal stöttor ner till golvet har till uppgift att bära den lasten. Har tyvärr inga bilder från själva bygget av nya landdelen men den ligger delvis på samma ram som den gamla konstruktionen. Samma princip med böjt plexi som avgränsning & kork vid uppgången har använts igen. Ska tillföra tillföra mer växtlighet till sommaren.

Direkt när nya landdelen med äggläggnigsplats var färdig klättrade Monalisa upp, ut i sanden & sen ner i vattnet & upp återigen. Så höll hon på ett tag & jag misstänker att det eventuellt kan vara ett sätt att fukta sanden. (Som bonus drar hon med sig lite sand varje gång, nu är nivån på sand ca 5cm lägre i lådan & bottnen på akvariet har blivit täckt med sand under uppgången till landdelen, vilket fått växterna att trivas ännu bättre.)

Ett par timmar efter att den nya landdelen var färdigställd går jag in i rummet & upptäcker Monalisa med bakänden nergrävd i sanden. Vanligtvis sätter hon stor stolthet i att blixtsnabbt kasta sig i vattnet när jag så ofint inkräktar på hennes territorium, men nu hon sket fullständigt i mig & fortsatte sitt göromål: hon lade ägg! Jag lämnade henne ifred för att nästa dag gräva ut boet. Det låg förvånansvärt djupt, mellan 15 - 25cm. Resultatet blev tre välskapta lite avlånga ägg. Sedan dess har hon lagt åtminstone tre kullar ägg. Har lite svårt att avgöra exakt hur många kullar & när, då jag tillbringar terminerna i Uppsala.

Ska lägga upp lite bilder på äggen & även utedammen som byggdes förra sensommarn när jag kommer hem till Öland till sommarn.

Vad gäller diskussionen om substratdjup har jag känslan att 15cm är ett hyfsat minimidjup, för större damer. 30cm borde vara på den säkra sidan, det beror iofs även på hur stor yta de har att gräva på innan sanden rasar ner & fyller igen hålet. När jag grävt efter ägg har jag ofta trott att det inte finns några, men de ligger bara djupare ner. Det skadar inte med marginaler, men det viktigaste är att honorna överhuvudtaget har en plats att gräva.

Ursäkta överflödet av text, ska bli spännande att följa ditt projekts utveckling. Om det är något du undrar över så står jag gärna till tjänst.

Mvh / Ulf

(de två första bilderna är på den gamla landdelen, de två sista på den nya, med äggläggningsplats)

post-1334-1210372030_thumb.jpg

post-1334-1210372038_thumb.jpg

post-1334-1210373087_thumb.jpg

post-1334-1210373095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant läsning!

Det var ungefär så jag hade tänkt lösa det hela fast jag har aldrig tänkt tanken att bara ha viss del av grävdelen nersänkt. Den idén var inte dum. Ser väldigt tevligt ut hos din sköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Snygga bilder

Hade en fråga bara, när du har lysröret så högt ovanför vattnet, blir det inte mkt ljus som lixom försvinner ut i rummet? Blir vattnet tillräckligt upplyst?

Link to comment
Share on other sites

Mvh / Ulf

(de två första bilderna är på den gamla landdelen, de två sista på den nya, med äggläggningsplats)

Måste bara säga, riktigt bra och snyggt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Ulf, kan du fixa lite tydligar bilder, där man ser övergången mellan akvarium och landdel bättre. Jag skulle vilja publicera din lösning i landdelsartikeln om det är OK, men det vore bättre med lite tydligare bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa. Kul att få reaktioner! Är lite stressad just nu, ska iväg över helgen.

Mimmi: Mailar bilder nästa vecka, när jag är hemma igen. Har dock inga vidare bilder här i uppsala, men när jag kommer hem till öland om två veckor så ska du få en hel drös.

______________________________________________________________________

EDIT 25/5:

Mimmi: Sådär, tog lite tid. Har skickat iväg ett gäng bilder av varierande kvalite. Hör av dig om du vill ha fler bilder så mailar jag mer när jag kommer hem till öland.

Kul att du vill skriva om min lösning, om du vill veta något mer kring bygget så är det bara att fråga.:)

EJS: Tack för berömmet! ^_^

tomtemupp: Jo, visst försvinner lite ljus, men sen jag satte upp reflektorer i lysrörsarmaturen & spegelglas längs väggen mellan lysrör & akvarie så är akvariet & dess innevånare utmärkt ljussatta. Om inte annat så tyder växternas utveckling på det; på lite drygt ett år har de fyllt utrymmet under landdelens uppgång.

Cillan: (Lite fel tråd, men jag tror att myggnätet du hittat kan funka prima.) Du har många intressanta ideer, ska bli spännande att följa sniglar & landdel!.

En landdelslösning som jag funderat länge på är att med hjälp av en liten pump låta akvarievattnet filtreras genom en stor balja med lecakulor & växter på landdelen. På så vis renas/syresätts vattnet samtidigt som man får en grönskande landdel. Bara lösa planer än så länge, men det kanske kan inspirera dig?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...