Jump to content
Forum Sköldpaddor

Extern landdel


Cillan

Recommended Posts

in general practice, a substrate depth of ¾ the length of the carapace should be adequate.

På svenska :

Generellt gäller att ett substratdjup på tre fjärdedelar av ryggsköldens längd ska räcka.

Varför ska den experten vara mer värd än Xaver? Det är en expert jag inte känner till, vet inte vad han har för erfarenhet, det var 1979 han skrev den rekommendationen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply
Varför ska den experten vara mer värd än Xaver? Det är en expert jag inte känner till, vet inte vad han har för erfarenhet, det var 1979 han skrev den rekommendationen.

Jag har inte sagt att han är värd mer. Han är professor i biologi.

Vill bara visa att det som vanligt finns olika åsikter. Mina egna erfarenheter när det gäller landsköldpaddor visar att de inte gräver djupare än halva sköldlängden. Jag tror att det inte skiljer så mycket när det gäller de vanligaste vattensköldpaddorna när jag tittar på bilder på äggläggande vattensköldpaddor.

I detta fall gäller det en sköldpadda som är 25 cm och frågeställaren hade problem att få till det med 40 cm djup. Jag vill visa att det kanske i de flesta fall duger bra med mindre djup.

Har dom väl börjat gräva har man kommit långt när det gäller anordnandet av grävplats. Om det ändå skulle vara för lite djup och det leder till avbrott kan man ofta hitta en tillfällig lösning och lägga på lite mer substrat. Det händer ofta att grävningen avbryts av andra orsaker än djupet, det kan bero på temperatur, konsistens eller att honan blir störd. Djupet brukar vara lättast att rätta till, vi har faktiskt gjort det under pågående grävning när dom grävt på "fel ställe" med lyckat resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hur lyckas en del då ha en vanlig plastlåda (typ från IKEA)? Det skulle aldrig funka för oss för ska vi ha 25x1,5 plus en tillräcklig hög kant så att hon häver ut allt gruset eller klättrar över måste det vara en himla djup låda. Fast tanken är ju att vi ska bygga en exterm landdel med grävsubstrat och därför vill jag ta reda på så att det blir rätt. Tycker bara det låter så himla djupt. Ska man dessutom få plats så att hon kan välja om hon ska sitta under vämre eller lite svalare när hon är på land måste den ju vara väldigt stor. Kul att det blev sådan diskussion av det hela.

Man kan också silikonlimma en äggläggningsplats av glas.

Link to comment
Share on other sites

Man kan också silikonlimma en äggläggningsplats av glas.

Jo, det var väl det jag har funderat på och det där ska vara solplatsen men det är ju inte helt billigt. Det måste ju även finnas en fungerande ramp oxå. Men enligt vad som är tillräckligt stort för en fullvuxen rödörad så är vårat akvarium på 375 liter lite för litet så därför vill jag bygga landdelen/äggläggnignsplatsen utanför akvariet så att inte dess yta blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd har en aning spårat ur tycker jag.

Starta en annan tråd där det diskuteras djup på äggläggningsplats och dylikt. :angry2::excl:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är jag som har skapat tråden så är det väl ändå jag som bestämmer om den har spårat ur eller inte. Äggläggningsplatsen har väldigt mycket med den externa landdelen att göra eftersom det är där vattensköldpaddan kommer att lägga sina ägg om ja ginte har fattat helt tokigt. Det är ju djupet på landdelen jag frågar om och det är det som diskuteras.

Så nej en ny tråd ska inte startas eftersom det är absolut den här diskussionen jag ville ha.

Link to comment
Share on other sites

Ni kanske kan snickra en trälåda som landdel? Formplyfa är vattentåligt. Ett gammalt akvarium kanske kan funka, med väggförhöjning av något annat material, exv trä.

Link to comment
Share on other sites

your the boss.

Men av att döma av ditt första inlägg, så nämner du ingenting om djup och annat, utan är mer intresserad av material.

Därav drog jag slutsatsen att det kändes som det var på väg på fel håll.

Du får väl isåfall ursäkta mig om jag kanske lekte polis enligt ditt tycke, men alla svenska medborgare har yttrandefrihet, vilket också är en grundlag och därmed klassas som en utav den starkaste lagen tillsammans med de övriga grundlagarna.

Och jag tycker att jag gjorde inget annat än bara yttrade mig och sade min åsikt.

Om du nu inte gillar min framfusighet och öppna talande råder jag dig att isåfall se bort och inte ens läsa mina framtida inlägg.

Link to comment
Share on other sites

your the boss.

Men av att döma av ditt första inlägg, så nämner du ingenting om djup och annat, utan är mer intresserad av material.

Därav drog jag slutsatsen att det kändes som det var på väg på fel håll.

Du får väl isåfall ursäkta mig om jag kanske lekte polis enligt ditt tycke, men alla svenska medborgare har yttrandefrihet, vilket också är en grundlag och därmed klassas som en utav den starkaste lagen tillsammans med de övriga grundlagarna.

Och jag tycker att jag gjorde inget annat än bara yttrade mig och sade min åsikt.

Om du nu inte gillar min framfusighet och öppna talande råder jag dig att isåfall se bort och inte ens läsa mina framtida inlägg.

Det är klart att man ska hålla sig till ämnet (det borde jag veta som har varit moderator i ett forum) men faktum är att jag faktiskt i ett senare inlägg än det första frågar om det just måste vara så djupt som 1,5 gånger sköldens längd. Bygget handlar ju inte bara om att hitta ett relativt billigt material att bygga med utan oxå hur storleken ska vara. Men om både du och jag är med på att tråden inte spårat ur så kanske diskussionen kan fortsätta. Eller? Jag tycker nämligen att den vara ganska intressant.

Link to comment
Share on other sites

Ni kanske kan snickra en trälåda som landdel? Formplyfa är vattentåligt. Ett gammalt akvarium kanske kan funka, med väggförhöjning av något annat material, exv trä.

Jo, jag hade ju funderingar på att bygga någon slags låda. Kan formplyfa innehålla gifter då?

Å andra sidan fick jag en idé när du skrev en väggförhöjning av typ trä. Om man hittar ett akvarium med bra mått (kan ju till och med vara begagnat) och så sätter man det på väggbeslag (med t ex plyfa eller annan skiva under). Då kan man få det i samma höjd som det befintliga akvariumet och då kan man ju bygga (eller be pappa ;) ) en träram som är både på landdelen och akvariumet så att det bli enhetligt.

Tycker du att 375 liter är väldigt mycket för litet om man bygger landdelen utanför vattenakvariumet?

Hur ska man göra på landdelen då? Att det ska var si och så mycket grus har jag ju förståt nu men inte riktigt kommit fram till vilken expert jag ska gå efter. Men ska det även finnas någon form av större sten (mer platt) som hon kan välja att ligga på eller räcker det med grävsubstratet? Hur mycket bör det skilja i temperatur på landdelen eller räcker det med sollampa (den där mega ray eller vad den nu heter)? Vi funderar även på att köpa en stor rot att ha i akvariumet för de verkar gilla att ligga på en sådan, vet bara inte riktigt hur vi ska förankra den.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för mått på akvariet?

Jag har inte hört något om att formplyfa ska vara giftigt.

Edith har beskrivit hur hon förankrat rötter med hjälp av sugproppar o buntband.

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta om rödörad vattensköldpadda.

When ready to nest the female actively seeks out a suitable site preferably close to the water. This site is usually an open area with damp soil. She begins to dig the nest cavity with her hind feet until a depth of 1-4 inches (3-10 cm). Next the female uses her hind feet alternately to enlarge the cavity. The egg chambers range in shape from ovoid to spherical (Cagle, 1950).
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för mått på akvariet?

Jag har inte hört något om att formplyfa ska vara giftigt.

Edith har beskrivit hur hon förankrat rötter med hjälp av sugproppar o buntband.

150 långt, 50 djupt och 50 högt (cm). Hon kan mer än väl vända sig och skulle vi kunna ha mer vatten skulle hon kunna simma väldigt bra men de tkan vi inte nu för då har ingen landdel för höjer vi vattnet måste vi höja landdelen och då kommer hon för nära lampan som det är nu men det ska ju bli ändring på det, grejen är den att vi ska flytta i augusti-september och därför vill vi inte göra för mycket här vilket heller inte går eftersom vi bor väldigt trångt nu.

Det måste jag kolla hur Edith beskriver förankringen.

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta om rödörad vattensköldpadda.

Kan det kanske vara så att grävdjupet skiljer sig åt i vilt tillstånd och i fångenskap? Kanske variationer beroende på luftfuktighet, substratfuktighet exv?

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta om rödörad vattensköldpadda.

Jag är inte så super på engelska men jag fattar ju hur djupt de menar men det jag undrar är om det är så att hon inte vill lägga ägg där sollampan hänger. Kanske lite dumt tänkt eftersom solen är överallt på himlen men det jag menar är om hon vill ha en annan lugn plats där inte solen är så stark?

Finns det växterna man kan ha på landdelen så att det blir lite naturligt? För visst bruakr det väl vara växtlighet vid strandkanterna där rödörad lever?

Jyst av dig P-A att engagera dig fast du inte har vattensköldpadda. Klart att jag tycker att det är jyst av alla som engagera sig men P-A har ju en hetl annan art av sköldpadda och ändå engagera sig i mina frågor och funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Rödörade gräver ner sina ägg på oskuggade, soliga platser:

Females become sexually mature in 2 - 5 years. In its native habitat, breeding takes place from March to June. Females dig a nest in open unshaded areas on land in soil that is not muddy and lay 1 - 3 clutches of 2 - 25 eggs between April and July. Females may move a considerable distance from the water to find a suitable nest site and can sometimes be seen crossing roads in the breeding season.

http://www.californiaherps.com/turtles/pag....s.elegans.html

Angående bodjupet så står det i denna länk ca 10 cm djup:

Red-eared sliders may produce up to three clutches of four to 23 eggs in a single year. One of the few times a slider goes on land is to dig a nest three to 10 inches wide and about four inches deep. She deposits her eggs in these excavations and carefully covers them up with soil to seal in the eggs for protection from predators and the elements.

http://www.wildlifedepartment.com/species/pondslider.htm

Link to comment
Share on other sites

Rödörade gräver ner sina ägg på oskuggade, soliga platser:

http://www.californiaherps.com/turtles/pag....s.elegans.html

Angående bodjupet så står det i denna länk ca 10 cm djup:

Aha där står det ju även hur bred den ska vara. Superduperbra! Fast jag behöver ju inte göra det bara 10 cm djupt, det går ju att göra det djupare även om jag använder ett akvarium men jag behöver kanske ha det 40 cm djupt plus kant över för att hon inte ska klättra över eller skvätta fö rmycket sand över kanten.

Link to comment
Share on other sites

Fast jag behöver ju inte göra det bara 10 cm djupt, det går ju att göra det djupare.

Med 3/4 av sköldlängden hamnar du på 18-20 cm och det borde räcka för en rödörad.

Link to comment
Share on other sites

Med 3/4 av sköldlängden hamnar du på 18-20 cm och det borde räcka för en rödörad.

Det är ju heller inte lika svårt att få till som det skulle vara med 40-50 cm grävdjup plus kant.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vara tacksam för rapporter och länkar om rödörades äggläggningsgrävdjup i fångenskap.

Link to comment
Share on other sites

150 långt, 50 djupt och 50 högt (cm). Hon kan mer än väl vända sig och skulle vi kunna ha mer vatten skulle hon kunna simma väldigt bra men de tkan vi inte nu för då har ingen landdel för höjer vi vattnet måste vi höja landdelen och då kommer hon för nära lampan som det är nu men det ska ju bli ändring på det, grejen är den att vi ska flytta i augusti-september och därför vill vi inte göra för mycket här vilket heller inte går eftersom vi bor väldigt trångt nu.

.....

Du frågade om jag tycker att akvariet är mycket för litet för din 25 cm långa sköldpadda. Enligt djurskyddsbestämmelserna L80 är det olagligt, det understiger minsta tillåtna mått.

Minsta tillåtna bottenyta är 1 kvm för 21-30 cm lång sköldpadda, minsta tillåtna vattendjup är 35 cm.

Se sid 45 http://www.sjv.se/download/18.b1bed2113290...DFS_2005-08.pdf

Link to comment
Share on other sites

Du frågade om jag tycker att akvariet är mycket för litet för din 25 cm långa sköldpadda. Enligt djurskyddsbestämmelserna L80 är det olagligt, det understiger minsta tillåtna mått.

Minsta tillåtna bottenyta är 1 kvm för 21-30 cm lång sköldpadda, minsta tillåtna vattendjup är 35 cm.

Se sid 45 http://www.sjv.se/download/18.b1bed2113290...DFS_2005-08.pdf

Nej, det får inte vara för litet. Det akvariumet är ju superbra. Tåligt tjockt glas, relativt snyggt och fungerar jättebra som en möbel.

Men om vi skulle köpa annat akvarium vad skulle det vara då. Jag menar ska man fortfarande satsa på att ha landdelen utanför eller ska man köpa så enormt stort att det får plats inuti.

Hur allvarligt är det att akvariet understiger med 0,35 kvm?

Link to comment
Share on other sites

Hur hittar ni all information om allting? Jag letar och letar och letar men hittar aldrig det jag söker om sköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder tilting i detta fall?

Ehrenfeld (1979) calculated the depth of the nest for a given turtle by the length of the fully extended hind legs, after the tilting of the shell was taken into account, but in general practice, a substrate depth of ¾ the length of the carapace should be adequate

Fick ett mejlsvar från en som har rödörade:

My largest Red-eared slider female just reaches 6 inches down into the ground

to lay.

If you have any other questions about turtles feel free to ask.

Dane C.T.T.C. Kern Chapter

She is 11 inches (shell length).

/Dane C.T.T.C. Kern Chapter

6 inches= 15,2 cm

11 inches=27,9 cm

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att man ska hålla sig till ämnet (det borde jag veta som har varit moderator i ett forum) men faktum är att jag faktiskt i ett senare inlägg än det första frågar om det just måste vara så djupt som 1,5 gånger sköldens längd. Bygget handlar ju inte bara om att hitta ett relativt billigt material att bygga med utan oxå hur storleken ska vara. Men om både du och jag är med på att tråden inte spårat ur så kanske diskussionen kan fortsätta. Eller? Jag tycker nämligen att den vara ganska intressant.

Jo alldeles riktigt.

Med det hela var inte min mening att skapa osämja, utan allt var bara välmening.

Fortsätt diskutionen tycker jag.

Men för att andra på forumet och framtida besökare ska veta att det finns en topic om substrat djup anser jag fortfarande att det bästa vore att starta en ny tråd. för bättre överskådlighet.

Men det är bara min mening....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...