Jump to content
Forum Sköldpaddor

Extern landdel


Cillan

Recommended Posts

Vi funderar på att bygga en extern landdel till våran sköldpadda. Vi är inte riktigt säkra på hur men har en liten idé om hur. Vi funderar på om man tar plyfa (osäker på stavning) eftersom det tål lite vatten och bygger med på tre håll och sedan typ plexiglas på framsidan. Det var någon som skrev att h*n hade använt något som liknar plexiglas men som skulle vara bättre men jag kommer inte ihåg vad det heter. Landdelen ska då vara fylld med sand/grus så att sköldpaddan kan gräva och så med en värmelampa över. Det blir ju ganska mörkt med plyfa men värmelampan lyser väl upp en del, eller? Tror ni det blir för mörkt eller finns det någon färg man kan måla med som sköldpaddan tål? Då måste väl i så fall plyfan slipas först så att färgan fastnar och är den i så fall vattentät längre? Eller är det någon som har något bättre förslag?

Detta funderar vi sedan på att sätta på skenor som skruvas fast i väggen, ni vet först skenor på väggen och sedan flyttbara hyllplan. Då blir det i rätt höjd istället för att försöka hitta någon möbel som är i rätt höjd. Tror ni att det funkar. Det blir ju kanske inte så snyggt eftersom plyfan är så mörk men finns det något man kan göra för att göra plyfan snyggare?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Är det ingen som har något svar?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite trögfattad ibland så jag har lite svårt att få en bild av vad du menar, hur du tänkt dig att landdelen ska se ut.

Ska det vara fyra väggar på landdelen? Hur ska öppningen se ut?

Hur ska övergången mellan akvariet och landdelen vara?

Med vattentät plyfa, menar du formplyfa?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite trögfattad ibland så jag har lite svårt att få en bild av vad du menar, hur du tänkt dig att landdelen ska se ut.

Ska det vara fyra väggar på landdelen? Hur ska öppningen se ut?

Hur ska övergången mellan akvariet och landdelen vara?

Med vattentät plyfa, menar du formplyfa?

Eller är det jag som förklarar väldigt dåligt.

Tanken är att den ska vara bredvid akvariumet. Rampen hade jag tänkt att bygga av typ plexiglas eller liknande och limma på sådan där grön matta som man kan ha på balkongen. Andra föslag mottages tacksamt. Själva lådan hade jag tänkt göra som en fyrkantig låda. Sidan frammåt ska ha plyfa så högt som gruset är men sedan ska det vara plexiglas över grusnivån för att vi ska kunna se paddan och paddan ska kunna se lite ut. Jag vet inte hur många sidor som ska ha plexiglas men minst en.

Jag vet inte om det heter just formplyfa men jag vet att plyfa är lite vattentåligt. Det kommer ju inte att vara blött där så det behöver ju inte vara lika tåligt som för ett akvarium. Eller är det jag som är helt ute och cyklar? Ska det tåla lika mycket vatten som glas? Finns det något bättre material att använda sig av? Det sägs ju att en rödörad ska ha grävmöjligheter och våran är dessutom en hona. Det ska tydligen dessutom vara djupare än vad paddans skallängd är och eftersom hon är 25 som lång i skalet behöver du ju vara ganska mycket grus att gräva. Men kom gärna med något bättre förslag på material. Det var bara en idé.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv tänker i veckan köpa mig Ikeas största förvaringsbox. Kostar 129:- har jag för mig.

Tillräckligt djup för honan också. Sitter hjul under, men dem är ju bara att ta bort.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv tänker i veckan köpa mig Ikeas största förvaringsbox. Kostar 129:- har jag för mig.

Tillräckligt djup för honan också. Sitter hjul under, men dem är ju bara att ta bort.

Om man vill göra den lite "finare" skulle man väl kunna sätta fast någon fin bakgrund på väggarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv tänker i veckan köpa mig Ikeas största förvaringsbox. Kostar 129:- har jag för mig.

Tillräckligt djup för honan också. Sitter hjul under, men dem är ju bara att ta bort.

Vad heter den lådan?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måste det verkligen vara 40 cm djupt grus att gräva i till en 25 cm lång rödörad vattensköldpadda? Gräver de så djupt?

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderat är 50cm till en 25 cm lång padda.

jag har dock svårt att tro att de gräver så djupt... Och ingen verkar ha det... Jag har 10-12 cm, tror det borde räcka...

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderat är 50cm till en 25 cm lång padda.

jag har dock svårt att tro att de gräver så djupt... Och ingen verkar ha det... Jag har 10-12 cm, tror det borde räcka...

Hur räknar du då? Det ska ju vara 1,5 gånger längden på sköldpaddan enligt rekommendationer men ajg tycker det låter mycket och undrar om de verkligen gräver så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde det var dubbla... Tror iaf aldrig de gräver så mkt. De flesta jag har hört gräver gräver bara så mkt så att bara huvet sticker upp

Link to comment
Share on other sites

Som jag har fattat det så är det individuellt hur djupt honorna vill gräva för att lägga ägg. Vissa slutar gräva om de når marken, om det är grundare än de vill ha det och då kan de drabbas av värpnöd.

Link to comment
Share on other sites

Hur räknar du då? Det ska ju vara 1,5 gånger längden på sköldpaddan enligt rekommendationer men ajg tycker det låter mycket och undrar om de verkligen gräver så mycket.

Om grävdjup hos våra landsköldpaddor

Jag tror att vattensköldpaddor också har frambenen ovanför gropen.

Link to comment
Share on other sites

Om grävdjup hos våra landsköldpaddor

Jag tror att vattensköldpaddor också har frambenen ovanför gropen.

Vad skulle du då ge för generell rekommendation när det gäller vattensköldpaddshonor för att vara säker på att ingen hona drabbas av värpnöd pga för grunt substrat? Xaver Wapelhorst säger att substratdjupet bör vara lika djupt som ryggsköldslängden, Uwe Geissel säger att djupet bör vara 1,5 gånger ryggsköldslängden, därför valde jag den djupare rekommendationen, av säkerhetsskäl.

Bakbenens längd tillkommer ju.

Problemet är att många vattensköldpaddor tvingas leva med inget grävbart substrat på landdelen eller för grunt.

Link to comment
Share on other sites

Tre fjärdedelar tycker jag låter mer realistiskt, dom ligger ju inte i 90 graders vinkel mot ytan, snarare 45 eller mindre.

Ehrenfeld (1979) calculated the depth of the nest for a given turtle by the length of the fully extended hind legs, after the tilting of the shell was taken into account, but in general practice, a substrate depth of ¾ the length of the carapace should be adequate.

Nadine Gill: How to create naturalistic nesting sites for egg-laying turtles - The prevention of dystocia (egg-binding) by enironmental management

Link to comment
Share on other sites

Jag får fundera på detta och höra med fler experter innan jag ev. ändrar rekommendationerna på min hemsida. Jag vill ha en säkerhetsmarginal i mina rekommendationer. Orkade ej läsa Nadine Gills artikel noggrant, rekommenderar hon något generellt substratdjup?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att små arter kan behöva något större djup än ryggsköldslängden. Så här skriver Xaver som har STOR erfarenhet av vattensköldpaddor:

for small turtles like southern painted turtles (Chrysemys picta dorsalis) or Musk turtles (Sternotherus-Species) the sand has to be 15-20cm deep. For bigger turtles, like Red Eared Sliders (Trachemys scripta elegans) or Cooters (Pseudemys-Species) ist has to be 30 cm.

A rule is, that the sand has to be as deep as the Carapace-Lengh of the turtle.

Best regards,

Xaver Wapelhorst

Uwe Geissels råd om 1,5 gånger ryggsköldslängden gällde mysksköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Xaver som har STOR erfarenhet av vattensköldpaddor

Jag tycker att artikeln jag länkar till är mycket bra och visar att man på TT har stor erfarenhet av äggläggande vattensköldpaddshonor.

Uwe Geissels råd om 1,5 gånger ryggsköldslängden gällde mysksköldpaddor.

Och blev till generell rekomendation för såväl vatten- som landsköldpaddor. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hur lyckas en del då ha en vanlig plastlåda (typ från IKEA)? Det skulle aldrig funka för oss för ska vi ha 25x1,5 plus en tillräcklig hög kant så att hon häver ut allt gruset eller klättrar över måste det vara en himla djup låda. Fast tanken är ju att vi ska bygga en exterm landdel med grävsubstrat och därför vill jag ta reda på så att det blir rätt. Tycker bara det låter så himla djupt. Ska man dessutom få plats så att hon kan välja om hon ska sitta under vämre eller lite svalare när hon är på land måste den ju vara väldigt stor. Kul att det blev sådan diskussion av det hela.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att artikeln jag länkar till är mycket bra och visar att man på TT har stor erfarenhet av äggläggande vattensköldpaddshonor.

Och blev till generell rekomendation för såväl vatten- som landsköldpaddor. :huh:

Som jag skrev tidigare så vill jag ha en säkerhetsmarginal i mina rekommendationer för att undvika värpnöd pga för grunt substrat ;) Det kanske finns fler arter än mysksköldpaddor där det är bättre med 1,5 gånger ryggskölden, vad vet jag, därför tog jag den djupare rekommendationen för att vara på den säkra sidan.

Är det inte bättre för ägget också om det finns substrat under det också, så att det inte hamnar på hårt underlag? Kanske risk att det går sönder?

Det hade ju varit bra om TT:s artikel kunde förklara hur djupt substratet bör vara, det blir oftast för grunt enligt den bild jag fått.

Link to comment
Share on other sites

Tre fjärdedelar tycker jag låter mer realistiskt, dom ligger ju inte i 90 graders vinkel mot ytan, snarare 45 eller mindre.

Jag vill bara förtydliga att jag inte står bakom denna rekommendation, innan jag har kollat upp den, jag har inte sett den heller hos någon av vattensköldpaddsexperterna. För mysksköldpaddor är den iaf totalt fel, det är bäst att ha 1,5 gånger substratdjupet för dem.

Link to comment
Share on other sites

Det hade ju varit bra om TT:s artikel kunde förklara hur djupt substratet bör vara, det blir oftast för grunt enligt den bild jag fått.

but in general practice, a substrate depth of ¾ the length of the carapace should be adequate
Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara förtydliga att jag inte står bakom denna rekommendation, jag har inte sett den heller hos någon av vattensköldpaddsexperterna. För mysksköldpaddor är den iaf totalt fel, det är bäst att ha 1,5 gånger substratdjupet för dem.

För mig är Nadine Gill och Andy H vattensköldpaddsexperter.

but in general practice, a substrate depth of ¾ the length of the carapace should be adequate

När det gäller de flesta typer av råd finns det ofta extremfall som faller utanför ramen. Jag tycker inte att extremfallen ska bli norm vilket det verkar ha blivit på detta forum om man läser inledningen på denna tråd. Det gör det onödigt svårt att få till det.

Link to comment
Share on other sites

.....

När det gäller de flesta typer av råd finns det ofta extremfall som faller utanför ramen. Jag tycker inte att extremfallen ska bli norm vilket det verkar ha blivit på detta forum om man läser inledningen på denna tråd.

Jag har ingen aning om 1,5 gånger ryggsköldslängden på äggläggningsplatsen är extremfall eller inte. Synd att inte TT tar upp något om substratdjupet eftersom det är så viktigt och de är vattensköldpaddsexperter.

Nu står följande substratdjuprekommendation för äggläggningsplats på min hemsida:

Angående substratdjupet på äggläggningsplatsen:

Xaver Wapelhorst: För små vattensköldpaddsarter som Chrysemys picta dorsalis eller mysksköldpaddor (Sternotherusarter) ska substratet vara 15-20 cm djupt. För större sköldpaddor som rödörad (Trachemys scripta elegans) eller Pseudemysarter ska det vara 30 cm. En regel är att substratet ska vara så djupt som ryggsköldslängden på vattensköldpaddan./Xaver Wapelhorst

Uwe Geissel rekommenderar ett substratdjup på äggläggningsplatsen som är 1,5 gånger ryggsköldslängden för mysksköldpaddor (Sternotherusarter).

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om 1,5 gånger ryggsköldslängden på äggläggningsplatsen är extremfall eller inte. Synd att inte TT tar upp något om substratdjupet eftersom det är så viktigt och de är vattensköldpaddsexperter.

in general practice, a substrate depth of ¾ the length of the carapace should be adequate.

På svenska :

Generellt gäller att ett substratdjup på tre fjärdedelar av ryggsköldens längd ska räcka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...