Jump to content
Forum Sköldpaddor

Flyttat till nytt akvarium


Mahrie

Recommended Posts

Jaha, då har jag flyttat över min sköldpadda till hans nya akvarium...

Men hanverkar inte alls tycka om det :(

Eller, han är iaf väldigt osäker.

Nu har han suttit 4 hela dagar under sin nya landdel och vägrar komma fram, han kommer inte ens fram när man visar pelletsen, som han var helt galen i innan. Igårkväll la jag dock ner pellets i vattnet och de har han förmodligen ätit upp inatt

(hmm, jag som inte ville mata i nya akvariet, men får väl göra det nu i början).

Såg igår morse när det var släckt och vi låg och sov, såg jag att han var ute en runda i akvariet faktiskt, men så fort han ser oss kilar han in under landdelen och sitter där hela dagen.

Jag förstår att det är en ny ovan miljö för honom, men han har inte varit rädd för oss innan, tvärtom väldigt social när man kom fram till honom, även om man har han ute på golvet.

Han behöver givetvis vänja sig, fast det känns tråkigt att se han så, men min fråga är nu:

Hur länge ska han få sitta så, eller rättare sagt, KAN han sitta så?

Jag tänker på att skalet behöver torka, han é under vattnet hela tiden.

Hur har era sköldpaddor reagerat när de flyttat till ny miljö och hur lång tid tog det innan de vande sig?

Jag ska ta lite bilder ikväll och se om jag kan lägga in.

Link to comment
Share on other sites

Mina sköldpaddor reagerade likadant och nu efter en vecka så flyr de inte när man kommer in i rummet etc, men d e fortf osäkra med landdelen... De gillar bättre att gömma sig under den :P

Link to comment
Share on other sites

Ovanpå hans skal, högst upp på ett ställe, är skalet lite "slitet", han har simmat mkt mot en sten.

Just där på skalet såg jag igår att det liksom växte nåt lite vitt genomskinligt, som typ hårstrån, väldigt korta alltså.

Tog några bilder men det syns inte så tydligt, ska lägga upp här ikväll (é inte så bra på datorer...hrm..)

Det känns inte som detta är nåt bra, så nu undrar jag:

Kan det vara en idé att flytta tillbaka honom till hans gamla lilla akvarium, så att han iaf kan gå upp och sola på sin landdel, för att förebygga att nåt händer med skalet?

Som det är nu ligger han bara under sin nya landdel och det känns inte som att det skulle vara en fördel för skalet.

Ni som vet mkt om sköldpaddor, vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Han behöver givetvis vänja sig, fast det känns tråkigt att se han så, men min fråga är nu:

Hur länge ska han få sitta så, eller rättare sagt, KAN han sitta så?

Jag tänker på att skalet behöver torka, han é under vattnet hela tiden.

Svår fråga, jag vet inte. Det viktiga är att vattnet inte är skitigt för ev. skador på skalet som kan uppkomma. Om vattnet hålls hyfsat rent så tror jag inte att det är någon panik att han inte solar. I värsta fall får du väl helt enkelt ta upp honom i början någonstans under en tillfällig glödlampa eller så, tills han vant sig vid sin nya miljö. Vore bra att se bilder.

Är du mycket orolig kan du ju flytta tillbaks honom till gamla akvariet och ta flytten mer stegvis.

Link to comment
Share on other sites

ok, igårkväll tog jag upp honom från stora akvariet. Det var ett litet "hål" överst på skalet som det växte nåt slemmigt på.

Bifogar bild på skalet + akvariet.

Jag storstädade hans gamla akvarium, kokte stenar, tvättade allt och nytt vatten. 35 grader under uvlampan.

Så nu får han bo där ett tag, förhoppningsvis solar han på dagarna nu, men det vet man ju inte när man inte är hemma...

Hade han ute 30 minuter igårkväll och ska ha han ute en stund idag med.

Vad tror du/ni om "hålet" i skalet, vad ska jag göra åt det???

ps. Startar upp en ny tråd till om skalet, så fler kanske ser det.

post-6302-1208805227_thumb.jpg

post-6302-1208805244_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ok, igårkväll tog jag upp honom från stora akvariet. Det var ett litet "hål" överst på skalet som det växte nåt slemmigt på.

Bifogar bild på skalet + akvariet.

Jag storstädade hans gamla akvarium, kokte stenar, tvättade allt och nytt vatten. 35 grader under uvlampan.

Så nu får han bo där ett tag, förhoppningsvis solar han på dagarna nu, men det vet man ju inte när man inte är hemma...

Hade han ute 30 minuter igårkväll och ska ha han ute en stund idag med.

Vad tror du/ni om "hålet" i skalet, vad ska jag göra åt det???

ps. Startar upp en ny tråd till om skalet, så fler kanske ser det.

Nu är inte jag någon expert, men beskrivningen du ger låter exakt som skalröta... Behandling etc kan du säkert hitta på google

Link to comment
Share on other sites

Här é bilden på stora akvariet, där han sitter under landdelen HELA tiden...

Det är inte helt färdigt med växter i akvariet och så.

post-6302-1208806159_thumb.jpg

post-6302-1208806169_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här é bilden på stora akvariet, där han sitter under landdelen HELA tiden...

Det är inte helt färdigt med växter i akvariet och så.

Vad är det för material på rampen? Den ser lite hal ut? Kan du limma fast korkbark eller grus så kanske han går upp på landdelen.

Spännande lösning på landdel förresten :) Vad har du använt för material?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte bara kolla hur lång tid det tog innan din sköldpadda vänjde sig vid sitt nya akvarie?

Tog över en Reeve's i torsdags förra veckan och hon ligger nergrävd i en kruka hela dagarna... Utom i lördags, då tog jag upp henne och gick därifrån. Sen tittade jag på henne med webkameran istället, och då gick hon runt länge och tittade på allt. Tyckte att det var bra gjort så jag slängde ner två räkor till henne i vattnet som hon tog direkt.

Men efter det ligger hon åter igen i krukan... Kan det vara för varmt? Har mellan 23 och 25 på marknivå, och vattnet håller 25. UV-lampan har hon bara passerat, aldrig sett henne ligga där. Har mellan 60 och 80% luftfuktighet...

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog ta tid för många sköldpaddor, beroende på i vilken kondition de är, hur tama de är, tidigare erfarenheter mm. Positivt att hon åt och har utforskat akvariet :)

Vad har du för belysning?

Temperatur under värmelampan?

Har du någon bild på akvariet?

Link to comment
Share on other sites

Den mesta av belysningen till sköldpaddan står en 100W Mega-Ray för, ca 36-38 grader under den, beroende på vilken tid på dagen givetvis.

SemiDone4.jpg

Mer bilder och webkameran finns på:

http://calder.hobby-site.com

Link to comment
Share on other sites

Såg att du hade fiskar i dammen sen tidigare. Hur funkar det med den nya sköldpaddan?

Måste också ta och gratulera till ett häftigt projekt du skapat. Vart inne och tittat på din sida förut, mycket underhållande.

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Jodå, det funkar bra med fiskarna. Gott om plats för dom att gömma sig, men dom är redan rätt snabba. Reeve's är ju inte den bästa simmaren!

Annars var tanken att dom skulle yngla av sig så sköldpaddan kunde få lite extra mat och motion...

Link to comment
Share on other sites

Har du lagt i leguanen eller vad det var än? :)

Såg projektet på Repti.net

Mkt imponerande

Link to comment
Share on other sites

Leguaner blir det inte förräns till semestern, i fall man behöver fixa något direkt. Så hinner man få in rutiner på matningen också.

Link to comment
Share on other sites

Ok nice :)

Blir det flera?

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis blir det tre stycken, men har inte bestämt mig helt ännu...

Vad gäller sköldpaddan, så vågar hon sticka fram huvudet nu, och jag tror hon varit nere i vattnet under natten. Växterna hade blivit flyttade...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, mitt akvariebygge blev ju inte så bra, inte för sköldpaddan iaf.

Så nu ska jag göra ett nytt försök hade jag tänkt mig.

Han ska få en exakt kopia av inredningen i sitt gamla akvarium, fast flyttat till det större. Så en tid ska han få bo i båda, i sitt lilla på dagarna och ner i det nya akvariet en stund varje kväll.

Inga konstiga landdelar med simyta under och grävbart substrat här inte..;)

Hans"gamla" nuvarande landdel består av nån stor tegelsten med en större platt naturlig sten ovanpå.

Jag vill ha en liknande, så jag tänkte köpa tegelstenar (vanlig byasten från tex hornbach. Finns i grå, svart och röd.)

Sen é ju kruxet den här stora platta jag ska ha ovanpå...

Har varit runt och kollat en hel del, men hittar inget jättebra. Antingen é det jättetunga stenar eller så är skifferplattorna inte så stora...

Hm, é det nån som har nåt förslag på en stor relativt platt/tunn sten? Typ en tunn ölandsten hade jag tänkt, men de avger ju kalk till vattnet och höjer ph-värdet har jag hört.

Finns det fler material man INTE ska ha i vattnet hos sköldpaddan?

Byastenen funkar väl?

Calder: Hur har det gått med din sköldpadda, har hon vant sig nu?

Fräckt bygge du har gjort!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...