Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kön på rödörad - Hjälp önskas!


uwe

Recommended Posts

Hejsan!

Kan någon vänlig själ hjälpa min familj med att bekräfta eller dementera vår teori att vår nyblivna familjemedlem är en kille, bifogar ett gäng med bilder med hopp om att de är användbara.

Mvh

Ulf

Fler bilder finns att se på:

http://www.wesstrom.se/wlu_lenadjur.htm (nästan längst ner på sidan)

post-6573-1207082205_thumb.jpg

post-6573-1207082218_thumb.jpg

post-6573-1207082228_thumb.jpg

post-6573-1207082242_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är en hona, hanar har längre framklor.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är sköldpaddan?

Kan du visa bilder på bukskölden baktill så man ser även svansen?

Jag tycker framklorna är ganska långa, men de kan säkert bli längre när sköldpaddan är fullvuxen.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är sköldpaddan?

Sköldpaddan var mycket större än jag föreställt mig (mer än två decimeter över skölden)
Link to comment
Share on other sites

OK, men jag tycker iaf för min personliga del att det blir lite väl mycket gissning om man i detta fall enbart ska könsbestämma med hjälp av klorna.

Link to comment
Share on other sites

Därför skrev jag "tror".

Kanske bättre att inte att inte svara alls i det läget.

Jag visste ju också att den är 20 cm vilket också tyder på hona.

Link to comment
Share on other sites

Därför skrev jag "tror".

Kanske bättre att inte att inte svara alls i det läget.

Provar med en bild på bakdelen på vår kamrat, vi har inte mätt honom men han är uppskattningsvis ca 20cm i längd på ryggskölden och enligt förra ägaren så är han-/hon 13 år gammal.

post-6573-1207156259_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

OK, ingen bild på bukskölden.

Här kan du se könsskillnader, kloaköppningen långt ifrån skölden på hanarna bl a.

http://www.zierschildkroete.de/geschlecht/schmuck.html

Får antagligen återkomma när jag har möjlighet att ta upp vår vän och ta en bild av bukskölden, vi vill låta honom få vara i fred i sin nya miljö några dagar till. Han hade inte det trevligt hos förra ägaren och vi fick flytta runt honom en hel del innan han till slut fick en mycket bättre miljö.

Tack för länken

// Ulf

Link to comment
Share on other sites

ser ut som en hona. För det ser ut som svansen är smal och kort.

Link to comment
Share on other sites

Får antagligen återkomma när jag har möjlighet att ta upp vår vän och ta en bild av bukskölden, vi vill låta honom få vara i fred i sin nya miljö några dagar till. Han hade inte det trevligt hos förra ägaren och vi fick flytta runt honom en hel del innan han till slut fick en mycket bättre miljö.

Tack för länken

// Ulf

Då förstår jag :) Roligt att läsa om sköldpaddor som fått det bättre.

Edit: Det behövs nog ingen bild på bukskölden.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som en hona. För det ser ut som svansen är smal och kort.

Jag tror fortfarande hona nu när vi förutom storleken och klorna även har svansen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att det är en hona, men känner mig för osäker för att våga säga säkert.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att det är en hona, men känner mig för osäker för att våga säga säkert.

Tack för hjälpen so far, blir bara lite fundersam på om det är en hona. På sitt förra ställe så hade hon inte något mjukt material på botten alls, inte eller på landdelen. Vi har gett henne engelsk sjösten 2-3mm som botten (typ 3cm)

Hon gräver inget och på sitt förra ställe så har inga ägg lagts någonstans, är det så att en hona på 13 år inte har lagt några ägg alls under årens lopp?

// Ulf

Link to comment
Share on other sites

....Hon gräver inget och på sitt förra ställe så har inga ägg lagts någonstans, är det så att en hona på 13 år inte har lagt några ägg alls under årens lopp?

// Ulf

Så kan det vara, särskilt om hon inte haft någon bra miljö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...