Jump to content
Forum Sköldpaddor

grävt ner sig


HelenaW

Recommended Posts

Hej,

för en dryg vecka sedan (22/3) väckte jag mina två greker efter 8 veckors dvala. Båda hade ett litet vikttapp, 70-66 g resp 97-95 g. De blir två år i sommar. Efter ett bad undersökte båda två lådan första dagen men grävde sedan ner sig och har legat nedgrävda sedan dess. Ska jag låta dem ligga nedgrävda och räkna med att de kommer fram, dvs är det OK att de fortsätter dvalan i rumstemperatur? Är det risk för uttorkning och viktminskning?

Link to comment
Share on other sites

Du kan låta dem ligga nergrävda. Se till att substratet är lätt fuktigt, inte blött. Ta in en grästuva, gärna med en maskros på så de har mat om de vill. Låt även en liten skål med PAT vara framme i lådan.

Vad har du för belysning och värme?

Link to comment
Share on other sites

Du kan låta dem ligga nergrävda. Se till att substratet är lätt fuktigt, inte blött. Ta in en grästuva, gärna med en maskros på så de har mat om de vill. Låt även en liten skål med PAT vara framme i lådan.

Vad har du för belysning och värme?

Tack för svar! De har två dagslysrör, en UV-lampa (kompaktlampa) samt en värmespotlight som ger närmare 40 grader under UV-lampan. Jag har en grästuva som jag vattnar och eftersom de ligger i närhheten av den så blir det lite lagom fuktigt vid dem. De har grävt ner sig precis bredvid varandra, jag antar att det slumpade sig så eller så var det väl den bästa platsen i lådan.

När är det dags att börja bekymra sig?

MVH

Helena

Link to comment
Share on other sites

... De har två dagslysrör, en UV-lampa (kompaktlampa) samt en värmespotlight som ger närmare 40 grader under UV-lampan. ...

Vad har du för uv-kompaktlampa? Du kan kolla i denna artikel om det är en som kan ge ögon- och hudskador hos sköldpaddorna:

http://www.skoldpaddormedmera.se/skpuvbskador.html

Link to comment
Share on other sites

Är det risk för uttorkning och viktminskning?

Inte när dom är nergrävda.

Link to comment
Share on other sites

När är det dags att börja bekymra sig?

Det händer ibland att dom gräver ner sig direkt efter dvalningen, det kan hända även med vuxna djur.

Jag tror att det är den "inre klockan" som säger att det inte är dags att kliva upp än. Om du har någon spotlight, kan du belysa platsen där dom ligger för att få upp temperaturen på jorden och sköldpaddorna. Då kommer dom nog att ställa om sig.

Link to comment
Share on other sites

Det händer ibland att dom gräver ner sig direkt efter dvalningen, det kan hända även med vuxna djur.

Jag tror att det är den "inre klockan" som säger att det inte är dags att kliva upp än. Om du har någon spotlight, kan du belysa platsen där dom ligger för att få upp temperaturen på jorden och sköldpaddorna. Då kommer dom nog att ställa om sig.

Jag ska testa att rikta värmespoten mot de nedgrävda paddorna. Tack för tipset.

Angående kompaktampa så är det Zoomeds Reptisun 10.0 placerad i en grislampsarmatur som jag använder, alltså en av dem som skulle kunna ge ögonskador. Hur stor är risken? Har ni andra slutat att använda den här lampan nu? Är det en fördel att den är placerad lodrätt (blir så i grisarmatur) eftersom den då borde ge en mindre "effektiv" strålning pga sämre reflektion?

/Helena

Link to comment
Share on other sites

Angående kompaktampa så är det Zoomeds Reptisun 10.0 placerad i en grislampsarmatur som jag använder, alltså en av dem som skulle kunna ge ögonskador. Hur stor är risken? Har ni andra slutat att använda den här lampan nu? Är det en fördel att den är placerad lodrätt (blir så i grisarmatur) eftersom den då borde ge en mindre "effektiv" strålning pga sämre reflektion?

Jag har använt reptisun 10.0 i ett par år utan att jag sett några problem men har nu slutat använda den.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa att rikta värmespoten mot de nedgrävda paddorna. Tack för tipset.

Angående kompaktampa så är det Zoomeds Reptisun 10.0 placerad i en grislampsarmatur som jag använder, alltså en av dem som skulle kunna ge ögonskador. Hur stor är risken?

/Helena

Risken är tillräckligt stor för att Frances som har uv-guiden själv aldrig skulle använda den lampan. Det finns en mycket bra lampa som heter MegaRay 100 W. Den ger allt-i-ett; värme, UVA och UVB. Det är inte någon risk för ögonskador, den ger ett naturligt ljus. Dock ska den självklart inte placeras för nära sköldpaddan, som med all uv-belysning, ett säkerhetsavstånd på 30 cm gäller.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3 st, inga problem.

Vi kommer så småningom byta ut dom en i taget.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta behöver man byta lampa? Ex en MegaRay?

När den inte lyser längre. Min första MegaRay har nu gått i 15 månader.

Link to comment
Share on other sites

Kompaktlysrören skall bytas en gång om året.

Dom får svagare och svagare UV

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...