Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ny sköldpadda och miljö


Tomtemupp

Recommended Posts

Vad heter UV-röret du köpt?

Jag har uppdaterat utrustningsartikeln en del, bl a med detta:

Om man använder uv-rör ska det placeras rakt ovanför den varma solplatsen eftersom syntesen av D3 sker i den varma huden av sköldpaddans exponerade ben, nacke och huvud när den solar. UVB går inte igenom skölden!

Det är ett Repti Glo 8.0 :)

I dagsläget, är akvariet mycket för litet för honom? Som sagt 54 liter...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Det är ett Repti Glo 8.0 :)

Då är det bäst med även någon form av dagsljusbelysning. Om du har dubbelramp kan du köpa ett dagsljusrör, annars en dagsljuslampa.

Link to comment
Share on other sites

Då är det bäst med även någon form av dagsljusbelysning. Om du har dubbelramp kan du köpa ett dagsljusrör, annars en dagsljuslampa.

Repti Glo räcker inte? Hur ska jag fästa lampan? Akvariet täcks av ett "lock" som UV lysröret sitter i...

Link to comment
Share on other sites

Repti Glo räcker inte? Hur ska jag fästa lampan? Akvariet täcks av ett "lock" som UV lysröret sitter i...

Det där akvariet är inte lämpligt för sköldpaddor. Det bästa är om du kan ha det till att odla vattenväxter och foderdjur som snäckor exv i och skaffa ett nytt större akvarium utan lock.

Link to comment
Share on other sites

Det där akvariet är inte lämpligt för sköldpaddor. Det bästa är om du kan ha det till att odla vattenväxter och foderdjur som snäckor exv i och skaffa ett nytt större akvarium utan lock.

Jag kan inte bara ta bort locket och skaffa en lysrörsramp? >.<

Och ska jag ha på ljusröret på natten?

Link to comment
Share on other sites

Och ska jag ha på ljusröret på natten?

Nej, du ska inte ha på lyset på natten. Ställ en timer på ca 12 ljus om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Den har troligen blivit skadad som liten. Kanske en äldre padda bitit av den, inte otroligt. Det är inte skadligt för den nu. Mest ett "skönhetsfel"

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett dilemma som jag är orolig för, jag har haft en sköldpadda som dog men har köpt en ny nu som är lika stor som en 5 krona, men jag har en till som är ganska så stor.

men nu är det så att den nya jag har köpt bara ligger på solplatsen hela tiden och sover (för när jag lyfter upp den så har den ögona stängda)

fast den ligger med huvudet ut och fram bena ute, den drar inte ihop sig, den ligger där HELA dagarna, den äter inte heller (kan det va för att den är ny till miljön, fast det har ju dock gått en vecka snart, så den borde ju börjat äta tycker jag?)

Jag blir orolig, för den jag hade innan låg också så där innan den dog, fast då va skalet jättemjukt.

kan det va att den stora sköldpaddan har en sjukdom som smittar/smittat ner de andra?

Link to comment
Share on other sites

Hur mjukt var skalet? Var det så som typ ett äpple eller en mosad banan? :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett dilemma som jag är orolig för, jag har haft en sköldpadda som dog men har köpt en ny nu som är lika stor som en 5 krona, men jag har en till som är ganska så stor.

men nu är det så att den nya jag har köpt bara ligger på solplatsen hela tiden och sover (för när jag lyfter upp den så har den ögona stängda)

fast den ligger med huvudet ut och fram bena ute, den drar inte ihop sig, den ligger där HELA dagarna, den äter inte heller (kan det va för att den är ny till miljön, fast det har ju dock gått en vecka snart, så den borde ju börjat äta tycker jag?)

Jag blir orolig, för den jag hade innan låg också så där innan den dog, fast då va skalet jättemjukt.

kan det va att den stora sköldpaddan har en sjukdom som smittar/smittat ner de andra?

Vad ger du den för mat?

Hur varmt är vattnet?

Link to comment
Share on other sites

Vad ger du den för mat?

Hur varmt är vattnet?

Växter och pellets med kalk.

temperaturen ligger runt 26-28 grader.

Link to comment
Share on other sites

Växter och pellets med kalk.

temperaturen ligger runt 26-28 grader.

Pellets med kalk?

Jag skulle prova att mata den med mygglarver i en separat låda.

Link to comment
Share on other sites

Vore kul att köpa en sköldpadda som blir lite större än den jag har nu :).

Tomtemupp

Ville bara säga att jag tolkade det ovan som att du ska köpa en sköldpadda av

en annan art. Läst i ett flertal böcker att man inte ska blanda sköldpaddsarter

i samma akvarium. Stämmer inte det?

Link to comment
Share on other sites

Det är helt rätt. Man ska inte ha olika arter tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ska nu köpa nya sköldpaddor då den jag hade egentligen var min systers, och hon har fått upp intresset igen.

Pratar med en kille som har vad han tror är en svartbukad och en rödörad tillsammans, och de verka trivas alldeles utmärkt!

Har även inhandlat ett 275 liters akvarium till dem. Medveten om att det kan bli lite trångt när de blir äldre.

De två sköldpaddorna har även bott med fiskar i hela deras liv, och de verkar inte vara något som stör dem, så fiskar blir det nog också.

Känns verkligen jätteroligt! Kommer självklart lägga upp bilder

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ska nu köpa nya sköldpaddor då den jag hade egentligen var min systers, och hon har fått upp intresset igen.

Pratar med en kille som har vad han tror är en svartbukad och en rödörad tillsammans, och de verka trivas alldeles utmärkt!

Har även inhandlat ett 275 liters akvarium till dem. Medveten om att det kan bli lite trångt när de blir äldre.

De två sköldpaddorna har även bott med fiskar i hela deras liv, och de verkar inte vara något som stör dem, så fiskar blir det nog också.

Känns verkligen jätteroligt! Kommer självklart lägga upp bilder

Det handlar väl inte om huruvida dom trivs eller inte, utan

om olika arters olika behov.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl inte om huruvida dom trivs eller inte, utan

om olika arters olika behov.

Om det är gulbukad och rödörad det gäller så tillhör de samma art, men olika underarter. De går bra att ha tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Ringde en glasmästare alldeles nyss och frågade vad två glas bitar, 6mm med storleken 50x40 och en med 50x15 skulle kosta, han sa att det skulle ligga någonstans kring 530 kr. Tycker det låter som ett alldeles för högt pris, eller är det normal pris?

Link to comment
Share on other sites

Ringde en glasmästare alldeles nyss och frågade vad två glas bitar, 6mm med storleken 50x40 och en med 50x15 skulle kosta, han sa att det skulle ligga någonstans kring 530 kr. Tycker det låter som ett alldeles för högt pris, eller är det normal pris?

Jag vet inte vad det kostar hos glasmästare, bara att det är dyrt. En idé kan vara att köpa ett begagnat akvarium billigt och sedan skära isär delarna med rakblad. Därefter ta dem till glasmästare för att skäras till rätt storlek eller försöka sig på att med glasskärare skära själv, men det är svårt. Eller kontakta någon akvarieförening inom SARF, de brukar ha några som kan skära i glas.

Link to comment
Share on other sites

Snackade med en annan glassmästare i Hässelby, han ville ha en hundring :P

435 kr prisskillnad <.<

Och djuraffären bredvid ville ha 110 kr för 80 gr akvarium silikon... Är detta ovanligt dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Om det är gulbukad och rödörad det gäller så tillhör de samma art, men olika underarter. De går bra att ha tillsammans.

Vad heter den arten?

Undrar även om det inte finns någon som heter svartbukad?

Och någon som har några specifika skötselråd till dessa arter?

Link to comment
Share on other sites

Vad heter den arten?

Trachemys scripta

Link to comment
Share on other sites

Och djuraffären bredvid ville ha 110 kr för 80 gr akvarium silikon... Är detta ovanligt dyrt?

Visst bodde du i Stockholm?

Akvarielagret tar typ 100 kr för 310 ml, om jag minns rätt.

Kolla deras hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Trachemys scripta

Undrar även om denna art blir så aggresiv som jag läst (källa: http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=i...=11&site=3). Låter ju helt fruktansvärt.

Har en Reeves nu och den bits ju bara om man håller mat mellan fingrarna och han är j*vligt hungrig, helt oagressiv annars.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...