Jump to content
Forum Sköldpaddor

ökat i vikt under dvalan...?


chichi

Recommended Posts

Innan vi dvalade Laban och Ifa så vägde vi dem 2 ggr på den elektroniska våg vi införskaffat för just detta ändamål.

Laban vägde 102 g och Ifa vägde 77 g

När jag tog upp dem från dvalan idag och vägde dem så hade de båda ökat ett gram var!

Jag vägde dem på samma våg och borstade bort så mycket bottenmatrial jag bara kunde...

Har de käkat löv under dvalan?

De bore ju rimligen minskat åtminstånde några gram.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet om detta är normalt eller ej...?

Link to comment
Share on other sites

Hur har dom dvalat?

Luftfuktighet?

Temperatur?

Substrat?

Har dom varit nergrävda?

Deras syskon (ibera) har vi inte vägt före och efter men dom är väldigt pigga och hungriga efter att ha varit vakna några dagar..

Link to comment
Share on other sites

Hur har dom dvalat?

Luftfuktighet?

Temperatur?

Substrat?

Har dom varit nergrävda?

Deras syskon (ibera) har vi inte vägt före och efter men dom är väldigt pigga och hungriga efter att ha varit vakna några dagar..

De har dvalat i kylen i ca 5 grader, luftfuktigheten vet jag inget om men vi har fuktat då och då..

Substratet har varit jord och sandblandning med löv över.

De har varit delvis nedgrävda...

Det är ju inte så att det gör mig något om de inte gått ner i vikt, men det är ju lite undligt.. 8 veckor utan mat (kort dvala pga. obefintlig vinter..) borde ju rendera lite viktnedgång..? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vi har också varit med om viktuppgångar på ungar under dvalning.

Vi gissar på att dom tar upp fukt från omgivningen. Ingen risk för uttorkning och inget behov av bad efter hibernering. Det är nog så det bör vara.

Vi har inte badat våra efter uppvaknandet med undantag av en ung grekhane som varit lite seg. När han idag fick träffa en hona blev han mycket pigg :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...