Jump to content
Forum Sköldpaddor

Singel istället för lava?


Mimmi
 Share

Recommended Posts

I hinken ska det vara 1,5 - 2,5 cm stora lavastenar. Akvarieaffären hade inte den storleken. Någon som vet om man kan använda singel istället, det är väl gjort på granit eller gnejs??? Fungerar det som biologiskt filter?

Edit: Jag ska plantera sumpväxter i filtersubstratet.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

I hinken ska det vara 1,5 - 2,5 cm stora lavastenar. Akvarieaffären hade inte den storleken. Någon som vet om man kan använda singel istället, det är väl gjort på granit eller gnejs??? Fungerar det som biologiskt filter?

Edit: Jag ska plantera sumpväxter i filtersubstratet.

Jag använder ju stenar->grus->sand i mitt dammfilter och det funkar väldigt bra.

Fördelen med lavasten tror jag är att den inte är massiv på samma sätt utan det är väldigt mycket håligheter, det kan man ju också känna på vikten, stora som små vilket gör att en på en lika stor bit lavasten som motsvarande gråsten så är det mycket större yta för bakterier att frodas.

Alltså kan du nog få ett mer effektivt filter med lavasten.

Men du kan väl köpa några stora lavastenar på djurafärren sen går du hem och går lös på stenen med en hammare. Borde inte vara nått problem att ha sönder i mindre bitar. Det gör heller inget om du får olika stora bitar. Varför man vill ha 1.5-2.5 cm stora stenar är väl för att täcka så stor del av volymen i hinken som möjligt.

Tänkte på det också att du har ju inte några sköldpaddor än och jag skulle rekommendera att du startar upp akvariet/dammen(eller vad du tänkt) först med bottensubstrat, växter och sniglar, kanske nån fiskt, först samt tillsätter lite mat och låter det stå nån vecka innan du sätter igång filtret för att få igång en biomassa så att de nyttiga bakterierna som kommer ansamlas i filtret har mat. Sen kan du sätta i sköldpaddorna. Det är iallafall min teori och hur jag nog skulle göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att de flyter iväg men har man ett ordentligt lager sten/grus ovanpå så borde de ju hålla sig nere.

Insuget till pumpen borde lämpligast vara så långt från returvattnet som möjligt för att få en bra cirkulation på vattnet

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att de flyter iväg men har man ett ordentligt lager sten/grus ovanpå så borde de ju hålla sig nere.

Insuget till pumpen borde lämpligast vara så långt från returvattnet som möjligt för att få en bra cirkulation på vattnet

Bra idé.

Bör insuget till pumpen vara i filtret - det med leca och singel fyllda hörnet?

Link to comment
Share on other sites

Bra idé.

Bör insuget till pumpen vara i filtret - det med leca och singel fyllda hörnet?

Hur menar du då?

Hur kommer vattnet in i filtret då?

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du då?

Hur kommer vattnet in i filtret då?

Den höga glasskivan i hörnet är fastlimmad 2 cm från akvariebotten, framför den är en 7 cm hög glasskiva där singel ska vara för att hindra sanden komma in i filtret. Sanden utanför på botten ska var 5 cm hög.

Jag antar att vattnet ska sugas från botten upp genom filtret med hjälp av pumpen. Kan det vara så? Tyvärr verkar Uwe som har designat filtret vara bortrest , han svarar ej på mejl.

Edit: Bättre är om glasskivan limmas ca 5 cm ovanför botten, det kleggar inte igen lika lätt då.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Den höga glasskivan i hörnet är fastlimmad 2 cm från akvariebotten, framför den är en 7 cm hög glasskiva där singel ska vara för att hindra sanden komma in i filtret. Sanden utanför på botten ska var 5 cm hög.

Jag antar att vattnet ska sugas från botten upp genom filtret med hjälp av pumpen. Kan det vara så? Tyvärr verkar Uwe som har designat filtret vara bortrest , han svarar ej på mejl.

tja, isåfall bör du väl leda bort vattnet med en slang till nått annat ställe i akvariet.

Jag tycker att det verkar smidigare att sätta fast glasskivan mot botten och leda ner vattnet med en slang till botten av kammaren och låta vattnet rinnar ut ur kammaren ovantill. Då slipper man rota om i filtret när man ska kolla till/städa pumpen.

Men det kanske finns nån speciell anledning till att ta in vattnet underifrån?

Heeke har ju gjort som du beskrivit fast med sand. http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...97&hl=heeke

Han kanske har några bra synpunkter på det hela?

Link to comment
Share on other sites

OK.

Jag ser nu att Uwe markerat en lämplig plats för inloppet, Einlauf, i högra bakre hörnet ;)

Ska utloppet då gå ner i filtret?

Någon som är duktig på tyska som kan klura ut var in- resp- utlopp ska vara till pumpen.

Edit: Nu har jag kollat med lexikon. Vattnet pumpas ut ovanför filtret och sugs in i högra bakre hörnet!

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet var man kan få tag på 1,5-2,5 cm lavagrus? Inga akvarieaffärer i Stockholm har det. Har fått tips om grilllava på byggvaruhus, men det verkar vara större stenar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mejlat Uwe med frågan om var vattnet ska pumpas ut ur akvariet med hörnfiltret för att vara säker. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mejlat Uwe med frågan om var vattnet ska pumpas ut ur akvariet med hörnfiltret för att vara säker. Återkommer.

Här är svaret jag fått:

This last question I do not understand. I prefere that the water ist allways inside or above the aquarium, because in case of a leakage the water still ist inside the aquarium and not in the room. I hope this

answers your question.

Översättning: Jag föredrar att vattnet alltid är i eller ovanför akvariet för i händelse av läckage så är vattnet

fortfarande i akvariet och inte i rummet.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Denna pumpen tordes vara lämpad för ditt hemma filter?

Har en lyfthöjd på 70cm. borde räcka?

Också prisvärt...

http://www.vattenliv.nu/micropump-230v-p-783.html

Tack så jättemycket för tipset. Ska kolla upp vilken ljudnivå den har. Jag är ute efter en så tystgående pump som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat länken som Rickard gav och hittade lavasten :) 10 liter för 465 kronor, ganska dyrt alltså. Filtret ligger i nätpåsar så det blir enkelt att lyfta ur filtret om man behöver skölja ur det någon gång.

http://www.vattenliv.nu/aquarock-filtersten-p-585.html

Jag måste säga att det är en viss prisskillnad: Garden aquatica tar 150:- för 20 liter lavakross!!!!! Nackdelen är att den inte är innätad som jag förstår det, men man kan samla citrusfruktnät och tråckla ihop dem till en lagom stor filterpåse.

http://www.gardenaquatica.com/html/dekorationsmaterial.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag kan nu efter en tids användning av hörn-lavafiltret konstatera att det är nödvändigt att slamsuga lavaområdet ordentligt, annars kläggar filtret igen efter ett tag. Då sugs vattnet från filtret till akvariet och flödar in i landdelen ;)

Link to comment
Share on other sites

Sååå noggrant behöver man inte slamsuga lavan, jag har slarvat med det, samt att jag bara har glasskivan 2 cm över botten pga att akvarieaffären hade missat ändringen, det bästa är att ha glasskivan 5 cm ovanför bottnen.

Jag är helnöjd med lavafiltret (förutom att det är för lågt placerat) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Sååå noggrant behöver man inte slamsuga lavan, jag har slarvat med det, samt att jag bara har glasskivan 2 cm över botten pga att akvarieaffären hade missat ändringen, det bästa är att ha glasskivan 5 cm ovanför bottnen.

Jag är helnöjd med lavafiltret (förutom att det är för lågt placerat) :D

Tänkte bara uppdatera lite ang. hörn-lavafiltret:

För att det ska vara lättskött bör lavakrosset absolut placeras i nätpåsar så att man enkelt kan lyfta upp det för att skölja igenom det när det slammat igen.

Eftersom hörnskivan sitter för nära botten i mitt filter så slammar filtret igen för fort. Jag ska testa med att ha större lavastenar - då bör det inte slamma igen lika lätt som med lavakrosset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...