Jump to content
Forum Sköldpaddor

"De kan äta allt"


bjässen

Recommended Posts

Jag undrar om det är sant att alla vattenväxter är ätlig/lämplig mat för vattensköldpaddor,

som de sa på en av de lokala zooaffärerna när jag letade nya växter idag.

Jag tycker att det låter rätt otroligt...

Här på nätet finns det ju listor på växter,

är det bara rekomendationer eller är det de enda lämpliga växterna?

Han på zooaffären kan ju ha syftat på "alla växter som vi har här är ätliga"

men det lät iaf som att han menade alla vattenväxter överhuvudtaget.

(nämnde även brysselkål.... hmm.. )

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat någon info som säger att det finns giftiga vattenväxter, förutom vissa alger.

Dels ett gift som heter Microcystin som bildas av algen Mycrocystis botris, dels ett gift som kallas LPS, som bildas av blågröna alger

från http://www.malmo.se/parkerstrander/parksko...8000108957.html

Men det borde ju finnas några vattenväxter i naturen som är giftiga, precis som det finns landväxter som är giftiga. Men alla växter som säljs i djuraffärerna borde vara ätliga, åtminstone för fiskar, och är de ätliga för fiskar så bör de vara det även för sköldpaddor tror jag.

Jag har förtydligat på min hemsida att de växter jag räknar upp är exempel på ätliga vattenväxter. Jag har vidarebefordrat dina frågor till en expert, får se om han vet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har inte fått svar än från experten om sköldpaddor kan äta alla vattenväxter som säljs, men jag börjar tro att det faktiskt kan finnas vissa som är oätliga av en eller annan anledning.

Jag kollade på http://www.tropica.com och om vissa arter står det att växtätande fiskar inte äter dem, det står inte varför.

Detta kanske gäller även sköldpaddor? Anubias verkar vara ett släkte som inte äts av växtätande fiskar. Sköldpaddor?

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju som att det kan finnas en marknad även för oätliga växter om de är tillräckligt vackra,

har man fiskakvarium är ju syftet med växter även att det ska vara dekorativt.

Och bland landväxter är de giftiga växterna ofta vackra... *funderar vidare*

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju som att det kan finnas en marknad även för oätliga växter om de är tillräckligt vackra,

har man fiskakvarium är ju syftet med växter även att det ska vara dekorativt.

Och bland landväxter är de giftiga växterna ofta vackra... *funderar vidare*

Apropå land-växter. Finns det någon land-växt som man kan ha på land-delen i akvariumet som är ofarlig för sköldpaddan att äta?

Jag funderar på om man kan hitta någon växt att ha på landdelen, alternativt att den hänger ner i akvariumet?

Mvh / Johan

Link to comment
Share on other sites

Apropå land-växter. Finns det någon land-växt som man kan ha på land-delen i akvariumet som är ofarlig för sköldpaddan att äta?

Jag funderar på om man kan hitta någon växt att ha på landdelen, alternativt att den hänger ner i akvariumet?

Mvh / Johan

Kolla på http://www.schildifutter.de/ under Zier- und Zimmerpflanzen, de ska vara ofarliga att ha i terrariet.

Ampellilja är ett exempel som tas upp. I och för sig har jag läst att det råder delade meningar om den är lämplig eller ej. Men den är lättodlad och kan hänga ner i akvariet, då de bildar nya skott.

Tänk på att det ska ha gått minst ett år innan krukväxterna ges till sköldpaddan pga giftbesprutning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Apropå land-växter. Finns det någon land-växt som man kan ha på land-delen i akvariumet som är ofarlig för sköldpaddan att äta?

Jag funderar på om man kan hitta någon växt att ha på landdelen, alternativt att den hänger ner i akvariumet?

Mvh / Johan

Förutom ampellilja kan vattenfikus användas.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...