Jump to content
Forum Sköldpaddor

Klippa klor


missy_cissy
 Share

Recommended Posts

Jag har en liten fråga ang. kloklippning. Man ska ju klippa strax innan det "mörka" i klorna, men jag har upptäckt att min padda (med väldigt långa klor just nu) har svart hela vägen ut på vissa av klorna, trots att dem är jättelånga. Hur ska man göra då? Tacksam för snabba svar, då han ska bli klippt idag! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Om man sköljer av klorna med vatten brukar man kunna se ådern.

Vilken typ av substrat har du?

Normalt ska man inte behöva klippa klorna.

Link to comment
Share on other sites

Okej, men dem är inte smutsiga eller så, bara svarta långt ut på vissa av dem. Hur kommer det sig?

Jag har bokflis, jag vet att det inte är bra och jag ska byta när jag får tid

Link to comment
Share on other sites

Dåligt underlag kan ge skador på fötter och leder bara så du vet. Jag använder en blandning av täckbark/jord/sand.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en blandning av täckbark/jord/sand.

Jag och jag tror de flesta uppfödarna använder jord och sand som grund. Man kan variera så att man i en del av lådan har en gräsplätt och man kan ha ett parti med stenar i lite olika storlekar och en skifferplatta.

Okej, men dem är inte smutsiga eller så, bara svarta långt ut på vissa av dem. Hur kommer det sig?

Grekerna brukar inte vara helt svarta.

Greker som får mycket mat eller proteinrik mat brukar växa snabbt och få mer svart i skölden. I detta fall brukar också klorna växa snabbare. Kanske också att klorna blir mörkare.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ska byta underlag snarast. Vart får jag tag på jord och sand? Måste det vara någon speciell sand eller jord?

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte ha enbart såjord till greker? Såjord är väl sandblandad jord?

Edit: Jag har googlat och såjord innehåller sand, vet ej hur stor andel.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Kan man inte ha enbart såjord till greker? Såjord är väl sandblandad jord?

Visst kan man men jag föredrar lite mer sand än vad som är i den jorden. Det blir fastare konsistens med mer sand.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker till en depå där dom säljer grus, sand och jord, kan hittas på gula sidorna.

Jag köper leksand och rabattjord.

Vissa använder toppdress.

Så-och kaktusjurd kan köpas på påse hos Plantagen, Blomsterlandet och liknande trädgårdsbutiker.

Sand i olika former finns i zoobutiker och byggvaruhus.

Link to comment
Share on other sites

och var får man tag på allt detta och vad bör det vara för sorts jord/sand? :)

Det finns såjord att köpa där växter säljs. Jag har även sett i vissa mataffärer, men det blir billigast att köpa en stor förpackning.

Jag använde sand från ett sandtag. Provade även Biltemas blästersand men gillade inte den. Man kan slå upp eller söka på sand på eniro eller tel.katalogen o se om det finns någon i närheten. Zooaffärer har akvariesand, men det blir dyrare.

Edit: Leksand/sandlådesand kan man köpa, men jag vet inte var.

Passa på att ta in en gräsplätt med rötter o jord o plantera i substratet. Mycket bra för trivsel o luftfuktighet.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Okej, tack så mycket! Hans klor är nu klippta utan besvär och underlaget ska bytas! En liten fråga till bara. Hur ofta bör man byta ut underlaget?

Link to comment
Share on other sites

Som Mimmi säger kan du ha Biltema´s blästersand (grövsta kornstorleken) och den är betydligt billigare än zoohandelns sand. Blästersanden kostar en 50-lapp för 25 kg sand. Jag använder den tillsammans med jord och tycker det funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga till bara. Hur ofta bör man byta ut underlaget?

Om du regelbundet plockar bort avföring och fyller på lite sand/jord vid behov räcker det att byta en till två gånger om året.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har en ryss <1 år som har lite långa klor. Ska man klippa dessa eller ska man vänta?

Hur klipper man dem isf? Veterinär eller själv?

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Hej! 
jag har en trekölssköldpadda och har haft honom i ca 3 år. Han har väldigt långa klor   och vet inte om jag ska klippa de eller inte. Har läst både att man ska och att man inte ska. 
 

om jag nu ska klippa dem, hur långt in ska jag klippa? Och kan man använda en vanlig ”klosax” som man typ har till katter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...