Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vad har Sköldis för kön?


LinusLouise

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om det är någon här som kan könsbestämma Sköldis? H*n är väldigt liten ännu, men vem vet, det kanske går att se!

post-1844-1203868267_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den är i minsta laget för att kunna könsbestämma.

Hur mycket väger den?

Var har du köpt den?

Link to comment
Share on other sites

H*n väger 88 gram.

Köpte honom/henne från djurmagazinet den 7:e maj förra året!

Link to comment
Share on other sites

Rackarns! :) Men det känns som det är en kille. Kanske för att vi kallade Sköldis för Viola först...Men så kände jag att det var helt fel. Blir spännande i framtiden när vi får veta!

Förresten, vad tycker ni som är lite mer kunniga än jag, ser skalet bra ut och sådär?

Link to comment
Share on other sites

Lite "knölig" ser hon ut, min första tanke är att Sköldis har fått lite väl proteinrik mat. Men sen vet jag också att det har pratats om att det finns en underart som är lite högre över axlarna och det ser ut som om de nedersta sköldplattorna bildar en liten kjol bak på skölden. Jag har själv en stor hona (1,5 kg) som ser ut så där. Och en liten skötpadda som var här över vintern hade samma drag. Dom är också båda ganska ljusa i skalet så som din Sköldis ser ut att bli med tiden när hon växer.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också skalet ser lite knöligt ut. Det kan även bero på för torr miljö, för torr luft.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också skalet ser lite knöligt ut. Det kan även bero på för torr miljö, för torr luft.

Det var intrssant Mimmi ! Min padda har fått större terariom sen ett år tillbaka. Och innan så hade han lite bukligt skal. Men nu är det fint igen, kan då det har berort på att miljön var för torr ?? för han han hade nog lite för mycket jord i sitt terariom då, och det har vi endrat på nu :) och vatten har han i där nu varenda dag :)

Link to comment
Share on other sites

Okej! Sköldis äter PAT, hö och aloe vera-planta. Han får kalk varje dag. Sen så brukar vi vattna gräset rätt mkt om dagarna, så har han ett badkar/vattenskål dit han går och dricker och går runt ibland. Jag har också tyckt att skalet ser lite knöligt ut. Och jag vill absolut att hans hälsa ska vara i topp! Så hur ska vi göra för att få det att bli bättre? Han har väldigt stor bur, kan posta en bild på den sen om någon är intresserad. Vi har mer jord än sand. Han har djupt så han kan gräva, UV-ljus, värmelampa osv.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få mattips här:

http://www.skoldpaddormedmera.se/lskpvintermat.html

http://www.skoldpaddormedmera.se/lskpsommarmat.html

Dagsljusbelysning behövs också. Kika in på P-A:s uppfödningssida för belysningstips.

En grotta och bo behövs, i dessa kan luften vara fuktigare:

Göra grotta:

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...ost&p=37203

Hälften jord, hälften sand kan rekommenderas till ryssar.

Edit: Om du lägger upp en bild så starta en ny tråd i landsköldpaddsforumet.

Link to comment
Share on other sites

Ja dagsljus har vi med! Så har vi en stubbe som han kryper in och sover i, se har vi även en kruka där han brukar sova ibland.

När vi gjorde bur, köpte in alla tillbehör och mat så har vi utgått från all information vi har fått här på forumet! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...