Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ryggläge!


mindra

Recommended Posts

Hej! Har precis blivit lycklig ägare till en sköldpadda. "Han" äter trots ny miljö & ägare så vi är jätte glada. Men vi oroar oss för han försökte klättra på sitt hus & hamnade på rygg första dagen. Nu vågar vi knappt lämna huset. Jag flyttade huset från värmelampan. Nu går han ej till huset. Ligger gärna i höet under värmelampan. Hur farligt är det att dom hamnar på rygg? Läste att dom kan torka ut. Undrar också över torr foder vitakraft Turtle special vegitabilisk för landsköldpaddor? Det är det enda vår zoo affär har till landsköldpaddor. Inte ens sepiaskal har dom.Tänkte köpa mat från shop landsköldpaddor, men det tar kanske en vecka innan det kommer hem. På zoo affären sa dom att man skulle ha skiffersten som sköldisarna kunde ligga på ? Tacksam för svar från en nybliven sköldis ägare.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet!

Vet du vilken art det är? Hur mycket väger den, alternativt hur lång är skölden?

Det händer ibland att sköldpaddorna kommer på rygg, speciellt unga sköldpaddor. Vi har många sköldpaddor och har haft sköldpaddor i många år. En gång har en unge avlidit på rygg under värmelampan. Det händer då och då att vi får vända på en sköldpadda som ligger på rygg. Jag tror att dom i de flesta fall klarar på egen hand att vända sig. En strukturerad miljö med stenar, gräsplättar, grenar, hö och annat underlättar för sköldpaddan att vända sig samtidigt som det ger omväxling för sköldpaddan.

De flesta leverantörer som framställer foder för landsköldpaddor har under de senaste åren förbättrat sina produkter från att tidigare ha varit katastrofala till att man nu har ökat fiberhalten och minskat proteinhalten rejält.

Vi använder skiffersten som en del av en varierad miljö, men inte under värmelampan.

Något som många missar som nyblivna sköldpaddsägare är ljuset, speciellt hög belysningsstyrka.

Link to comment
Share on other sites

Ser att du bor i Falum. Där är väl inte heller så mycket snö? *ler* Vilken vinter!

Gå ut och plocka ogräs till din padda. Lite brukar man kunna få tag i redan nu.

Seipa hittar du bland fågeltillbehör. Har ni ingen Coop Forum i närheten? Vet att de brukar ha seipa.

Link to comment
Share on other sites

Undrar också över torr foder vitakraft Turtle special vegitabilisk för landsköldpaddor? Det är det enda vår zoo affär har till landsköldpaddor. Inte ens sepiaskal har dom.Tänkte köpa mat från shop landsköldpaddor, men det tar kanske en vecka innan det kommer hem. På zoo affären sa dom att man skulle ha skiffersten som sköldisarna kunde ligga på ? Tacksam för svar från en nybliven sköldis ägare.

Om du kan skriva ner innehållet i pelletsen så kan du få hjälp att avgöra om den är bra eller inte.

Skiffersten kan vara bra att lägga maten på så blir den inte så jordig/sandig. Man ska absolut inte ha den under värmelampan, där ska det vara grävbart substrat (jord/sandblandning).

Link to comment
Share on other sites

Om du kan skriva ner innehållet i pelletsen så kan du få hjälp att avgöra om den är bra eller inte.

Enthält ausgewählte Naturprodukte, wie Kräuter (Brennessel, Löwenzahn), Gemüse, (Spinat, Karotten), Beeren (Wacholder, Eberesche, Holunder), Früchte, Nüsse und Honig. Reich an wertvollen Rohfasern, Vitaminen und Mineralstoffen wie Phosphor und Calcium.

Innehåller örter (nässlor, maskros), grönsaker (spenat morot), bär, frukt, nötter och honung.

Ingen bra sammansättning tycker jag. Jag skulle inte ge det.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet!

Vet du vilken art det är? Hur mycket väger den, alternativt hur lång är skölden?

Det händer ibland att sköldpaddorna kommer på rygg, speciellt unga sköldpaddor. Vi har många sköldpaddor och har haft sköldpaddor i många år. En gång har en unge avlidit på rygg under värmelampan. Det händer då och då att vi får vända på en sköldpadda som ligger på rygg. Jag tror att dom i de flesta fall klarar på egen hand att vända sig. En strukturerad miljö med stenar, gräsplättar, grenar, hö och annat underlättar för sköldpaddan att vända sig samtidigt som det ger omväxling för sköldpaddan.

De flesta leverantörer som framställer foder för landsköldpaddor har under de senaste åren förbättrat sina produkter från att tidigare ha varit katastrofala till att man nu har ökat fiberhalten och minskat proteinhalten rejält.

Vi använder skiffersten som en del av en varierad miljö, men inte under värmelampan.

Något som många missar som nyblivna sköldpaddsägare är ljuset, speciellt hög belysningsstyrka.

Stort tack för välkomnandet & snabba svar. Har följt detta suveräna forum under ett år. Blev medlem nu när jag är paddägare. Vi har en tunisisk "kille" på 3 år. Skalet är 10 cm. Har tyvärr ingen våg som väger så lite, men med personvåg gissar jag på ca 150g. Han har en bur på 100cm*50cm. Det är 25% jord, 75% sand. Han har växter som tex citronmeliss, yucca, aloe, grästova. Även några konstväxter, grenar, sten, hus, bad & matskål. Vi har reptil glo rör & dagsljus från biltema samt terra basking sun spot. Jag skall genast sluta med vita kraften. Jag har försökt komma in på sköldpadds grejer idag, men det går inte. Skall försöka senare. Så han får rätt foder.Tack för att ni kunniga har tålamod med oss nybörjare.

Link to comment
Share on other sites

Ser att du bor i Falum. Där är väl inte heller så mycket snö? *ler* Vilken vinter!

Gå ut och plocka ogräs till din padda. Lite brukar man kunna få tag i redan nu.

Seipa hittar du bland fågeltillbehör. Har ni ingen Coop Forum i närheten? Vet att de brukar ha seipa.

Tack för tipset! Dom sa inget om detta på zooaffären att jag skulle leta på fågelavdelningen. Det finns coop i Borlänge. Vi har knappt någon snö, så vi har redan plockat gräs. Det var mkt uppskattat. Jag beställer mat hos P-A så han får rätt foder.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Dom sa inget om detta på zooaffären att jag skulle leta på fågelavdelningen. Det finns coop i Borlänge. Vi har knappt någon snö, så vi har redan plockat gräs. Det var mkt uppskattat. Jag beställer mat hos P-A så han får rätt foder.

Fråga då efter sepia, inte seipa. (Sepiaskal)

Link to comment
Share on other sites

Fråga då efter sepia, inte seipa. (Sepiaskal)

Tack för tipset! Är det olika skal? Hittade något på fågelavdelningen idag, läste inte så noga. Tänkte ändå handla hos P-A men kommer ej in på sidan. Köpte torkad kölvel på en affär. Det ska väl vara bra?

Link to comment
Share on other sites

Det heter sepia. Seipa är en felstavning.

Webshopen går förhoppningsvis att komma in på i morgon. Jag försökte förenkla URL-adressen men det blev inte bra. Ingen adress fungerar just nu :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det heter sepia. Seipa är en felstavning.

Webshopen går förhoppningsvis att komma in på i morgon. Jag försökte förenkla URL-adressen men det blev inte bra. Ingen adress fungerar just nu :rolleyes:

Tack för snabbt svar! Jag fortsätter att kolla efter webshopen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar! Jag fortsätter att kolla efter webshopen.

Nu är den uppe igen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...