Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hellenic Wildlife Hospital


Guest Zanét

Recommended Posts

Försökte återigen att hitta Hellenic Wildlife Hospital's nya sida men återigen ligger sidan nere tyvärr. Däremot kan man fortfarande se bilder från det gamla centrat och många är på sköldpaddor som på ett eller annat sätt kommit till skada.

Att sköldisar och andra vilda djur kommer till skada är ju inget konstigt, men vad säger ni om bilderna på den omhändertagna sköldpaddan som någon roat sig med att färga??

http://www.garatomi.de/gif.html här finns den färgade sköldpaddan

http://www.udena.ch/wilf/aetos6-A.htm

Jag kan inte ett ord tyska och har aldrig saknat det heller - ända tills nu - tror att den nedersta länken innehåller en hel del intressant info om något sköldpaddsprojekt i Grekland (i likhet med djurkliniken) MEN jag förstår ju inte ett skvatt :blink: Är här någon annan tyskspråkig som kan berätta vad det handlar om så hade jag blivit så här :D

Zanét

Link to comment
Share on other sites

O AETOS är en förening för natur- och djurskydd inriktad framför allt på sköldpaddor.

Man möter dålig förståelse för sin strävan från allmänhet och de grekiska myndigheterna.

-genom upplysning i skolor

-genom att övertyga markägare att hjälpa till att skydda sköldpaddor

-att flytta djur från hotade områden till områden som är säkrare

-Bernd organiserar också intresanta sköldpaddssafarin

Link to comment
Share on other sites

O AETOS är en förening för natur- och djurskydd inriktad framför allt på sköldpaddor.

Man möter dålig förståelse för sin strävan från allmänhet och de grekiska myndigheterna.

-genom upplysning i skolor    

-genom att övertyga markägare att hjälpa till att skydda sköldpaddor

-att flytta djur från hotade områden till områden som är säkrare

-Bernd organiserar också intresanta sköldpaddssafarin

Hej P-A och tack för ditt svar!

Kan tänka mig O AETOS många gånger jobbar i motvind och att det kommer att ta många år framöver innan insikten om att ta hand om djur och natur kommer att slå igenom på riktigt.

Tyvärr handlar, grekernas syn på vilda djur, många gånger om gammal tradition, skrock etc och sådant vänder man inte på en dag.

Upplysningen i skolorna och från föräldrarna är enligt min mening urusel och många barn vet inte hur djur eller natur fungerar heller p g a detta.

Den erfarenhet jag har om detta är att just sköldpaddor inte står högt på listan. Många anser t o m att sköldpaddor är farliga/smittsamma varelser som man absolut inte ska röra för då kan man få stora blåsor och sår på händerna - När jag sedan kommer och påtalar något annat så blir de alldeles förskräckta.

I somras råkade jag på en liten pojke i 8-års åldern som stod och sköt med pistol avsedd för plastkulor - han sköt på en sköldpadda som kommit in i trädgården. Jag "fick tag" på ungen och undrade vad han sysslade med och fick då till svar att sköldpaddor "inte går/lever" d v s är ingenting. Jag förklarade då för honom att liksom vi så har sköldpaddor både hjärta, skelett, hjärna, blod etc och det hade han ingen aning om - han trodde de var "tomma" för så hade han hört och lärt sig.

Detta var bara ett exempel och jag ska absolut inte generalisera detta som allmänrådande för det finns undantag också, MEN att djurorganisationer och naturintresserade människor har ett tufft arbete och behöver allt stöd är det ingen som helst tvekan om för det är inte lätt att vända flera generationers tänkande.

Jag ställer gärna upp och stöttar någon organisation som t ex O AETOS och det är kanske fler här som är intresserade. För de yngre av er så kan jag också berätta att det finns ett par organisationer i Grekland som varje år tar emot volontärer - det gäller då för bl a havssköldpaddan "caretta caretta" som med en organisation bl a på Zakyntos bevakar att sköldpaddorna får lägga sina ägg i fred. Finns även djursjukhus som drivs ideellt utanför Aten som tar emot volontärer.

Bilder på caretta caretta kan ni se på följande websida, som dock är på grekiska (ska även finnas på engelska om man klickar sig runt) http://www.auth.gr/virtualschool/1.1/young...rtle_page1.html

Här är den riktiga länken till Sea Turtle Protection Society of Greece: http://virtuals.compulink.gr/stps/

Zanét

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...