Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpadda på golv


Smillla
 Share

Recommended Posts

Jag vill oxå tillägga att informationen som man får här är ovärderlig när det gäller sköldpaddorna.

Jag och min man kollar varje dag flera gånger om dagen.

Karolina

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • P-A

    16

  • Mimmi

    17

  • kvastis75

    7

Varför kan dom inte vara sällskapsdjur OCH vara kvar i sina burar??

Visst kan dom det. Vi har en ibera-hane som springer efter oss i utehagen, han var en sällskapssköldpadda innan han kom till oss. Jag håller med om att det är roande. Det är inget som vi försöker förstärka och beteendet är på avtagande, numera är han lite mer intreserad av att hålla koll på sina honor.

Vi har andra djur som inte bryr sig om oss det minsta, dom är inte rädda men dom går helt sina egna vägar och låter sig inte styras eller lockas.

Våra graeca-ungar är mycket skygga de första månaderna. Dom springer snabbt och gömmer sig när dom ser oss. Det tycker jag är ett ursprungligt och naturligt beteende som jag hellre vill uppleva än att dom söker kontakt med oss (= tigger mat?).

Vi har olika avsikter med vårt sköldpaddshållande och det har jag full förståelse för.

När vi började med sköldpaddor var det för att våra söner skulle ha något djur att pyssla om. Vi föräldrar blev intresserade och det har för min del gått över till att studera hur sköldpaddorna bör skötas enligt de auktoriteter som jag tycker verkar vara bäst. Försöker också studera hur dom lever i naturen och hur man kan omsätta det till bra levnadsförhållanden i fångenskap.

Så för min del vill jag ha det naturnära, både när det gäller miljö och beteende. Jag tycker att det är mer intresant med sköldpaddor som är lite skygga och skyddar sig på olika sätt än sköldpaddor som blivit "tama".

Bäst är det på sommaren när dom kommer ut, då är dom på sin vakt och utnyttjar växtlighet och jordhögar för att skydda sig mot fiender och väder.

Så här kan det se ut en morgon när solen börjar värma, det är så jag vill uppleva våra sköldpaddor:

gamma06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det låter bra :)

Försöker inte bråka med dig men skulle det inte kunna vara så att när man väl måste hanterar dom så blir det mindre stressigt om dom är mer vana vid männsikor?

Men det är klart hanterar man dom extremt sällan så blir stressen minimal oxå.

Vad är det man säger....alla sätt är bra utom dom dåliga. ;)

Link to comment
Share on other sites

skulle det inte kunna vara så att när man väl måste hanterar dom så blir det mindre stressigt om dom är mer vana vid männsikor?

Dom är vana vid människor och drar inte in huvudet när man tar i dom men dom beter sig likt vilda sköldpaddor när dom är utomhus till skillnad från den "tama" hanen som sprang efter våra fötter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite mer funderingar kring det här med att även vistas på golv:

Man får ju in ytterligare temperaturgradienter, svalare klimat och kanske även fuktigare än i lådan eftersom temperaturen är svalare.

Men man måste ha mattor på golvet så att sköldpaddorna inta halkar och får felaktig benställning. Dessutom måste man ha tillsyn över sköldpaddan om den får vistas på golvet (ifall den hamnar på rygg och inte kan byta miljö) samt en dörr i vivariet som är öppen så att sköldpaddan när som helst kan gå in i detta, enligt min mening. Temperatur får anpassas beroende på vilken art man har. Småbarn och husdjur får inte ha kontakt med sköldpaddan utan tillsyn.

Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddan bör vara vuxen om den släpps ut på golvet. Den ska ha möjlighet att när som helst komma in i lådan som är inredd med den vilda miljön som förebild. Naturligtvis ska måtten på vivariumet vara godkända enligt L80:s regler

Men så här ser min egen situation ut: Jag bor trångt utan småbarn och husdjur. Jag vill att mina kommande sköldpaddor ska ha gott om utrymme att röra sig på, men så stor låda kan jag aldrig få plats med tyvärr om det handlar om vuxna djur. Då har jag tänkt ställa en låda på golvet med grävbart substrat, planterad gräsplätt, värmelampa, uv- och dagsljusbelysning samt adekvat fuktighet och tempgradienter. Denna låda ska vara så stor som jag får plats med. En öppning ska göras i den och under dagtid när jag är hemma ska de få ströva fritt in och ut ur lådan. Jag ska lägga ut gångmattor på golvet så att det inte blir halt för dem. Troligtvis kommer de bara att få vara i köket, det är där jag ska ha lådan. Inga lösa elsladdar får finnas som sköldpaddorna kan bita i.

Jag har lite mer funderingar kring det här med att även vistas på golv:

Men man måste ha mattor på golvet så att sköldpaddorna inta halkar och får felaktig benställning. Dessutom måste man ha tillsyn över sköldpaddan om den får vistas på golvet (ifall den hamnar på rygg och inte kan byta miljö) samt en dörr i vivariet som är öppen så att sköldpaddan när som helst kan gå in i detta, enligt min mening. Temperatur får anpassas beroende på vilken art man har. Småbarn och husdjur får inte ha kontakt med sköldpaddan utan tillsyn.

Det där har du redan skrivit.

Tror inte du får annan respons denna gången.

Link to comment
Share on other sites

Det där har du redan skrivit.

Tror inte du får annan respons denna gången.

Kan inte skrivas för ofta anser jag :(

????? Jag är inte ute efter respons, jag respekterar andra synsätt, vi är olika och alla ska ha rätt att framföra sin åsikt anser jag! Det är en DISKUSSION som pågår!

Jag funderar över detta och kom på en till positiv faktor; fler temperaturgradienter som jag ville framföra, ditt inlägg var tråkigt och helt onödigt anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Mimmi:

Det där att sköldisarna söker ett svalt ställe på golvet håller jag med om. Det är svårt att få till större temperaturskillnader i en låda, har för mej att alla lampor som behövs för att få rätt värme och ljus gör att det är svårt att få till ett ordentligt svalt ställe. Mina sköldisar söker sej ofta till en sval knut i ett svalt sovrum, gärna mot ytterväggar när dom kommer ner på golvet. Eller så med skölden helt fast i vår varma täljstensugn alternativt mitt på golvet där varmvattenrören till golvvärmen i badrummet går. Varför jag tänkte om med att sköldisarna på golvet beror på att vi inte kan ha mattor på golvet för jag själv rör mej så dåligt pga mitt handikapp och snubblar bara i mattorna. Så mina sköldisar halkar omkring på halt klinker- eller laminatgolv. Ett helt rum med rätt bottensubstrat rakt på golvet skulle väl vara idealet. Hmm, här är barnen snart mogna för att flyga ur boet och vi kommer snart att bli sittande på tumanhand med gubben i ett stort hus. Kanske är det tid att börja planera....

Link to comment
Share on other sites

Tack för mig

Jag tackar för mig här på forumet. Lycka till alla er som har bevarat ett öppet sinne!

Med helsingar

Walter (med nick Nero).

Mycket tråkigt Walter :( Hoppas du tänker om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej alla forumister!

Jag blåser liv i en gammal tråd som jag tycker är intressant och som har gett mig mycket att fundera på...

Jag är ganska ny här på forumet, och har hittills läst betydligt mer än jag skrivit. Jag känner mig lite korkad just nu, för det var inte förrän i går som jag upptäckte att det fanns en inställning som hette ”Visa alla” – så hittills har jag bara sett de tre första sidorna av ”trådar”. Nu har jag fått fram rubb och stubb och läser flitigt...

Tack till den/de som tagit initiativet till att skapa detta forum, och tack till alla människor som fyller det med så mycket intressant!

Jag konstaterar att ”rönen” angående sköldpaddor och sköldpaddshållning förändrats över tid, och det antar jag att de kommer att fortsätta att göra.

Jag kom i kontakt med sköldpaddor i mitten av 1990-talet, och då via en familj som hade en rysk stäppsköldpadda. Jag fattade omedelbart tycke för djuret. De höll sin sköldpadda – såvitt jag förstod – på ”det gamla sättet”, alltså så mycket som möjligt utomhus på sommaren och på golvet inomhus övrig tid när den inte låg i dvala. Den här sköldpaddan var i fyrtioårsåldern, hade slätt och fint skal, var aktiv och hade ett i mitt tycke mycket trevligt temperament. I mina ögon såg den ut att må bra. Kanske gjorde den det – kanske inte. Säkert kan ju ingen veta. Några år senare ringde dess ägare till mig och gav mig den ledsamma nyheten att sköldpaddan en dag lyckats rymma ur sin utomhushage och haft den grymma oturen att bli överkörd av grannens traktor.

En annan bekant till mig hade haft en sköldpadda på liknande sätt när hon var barn/ung vuxen. Dessa två familjers erfarenheter lutade jag mig mot, och har gjort de senaste tretton åren med min egen sköldpadda.

Nu inser jag skamset och oroligt att jag genom åren har gjort massor av fel. Icke avsiktliga sådana, naturligtvis. En tidig bok jag läste var ”Hur man sköter sina sköldpaddor” av Arne Persson (1987, tror jag). I den boken står många saker, framför allt vad det gäller kosten, som i dag anses som direkt felaktiga och farliga (potatis, kött och hund-/kattmat, till exempel). Tyvärr följde jag dessa råd under en tid. Tack vare att jag bor i villa och har trädgård har min lille kompis åtminstone fått vistas utomhus i solen mycket under somrarna, och då har han alltid fått beta gräs.

Jag fastnade för denna tråd, ”Sköldpadda på golv”, eftersom den i så stor utsträckning speglar mina egna resonemang med mig själv. När jag fick min sköldpadda kom han i en pappkartong med en värmekabel i botten och grovt akvariegrus som bottensubstrat. Det kändes hemskt att ha honom i den lilla tråkiga lådan. Det ”normala” för mig – baserat på vad jag hört och varit med om – var ju att sköldpaddor skulle vara ute på sommaren och inomhus på golvet övrig tid. Så vad gjorde jag? Jo, ungefär som det beskrivs i början av denna tråd: Jag skapade en varm plats i rummet, där jag la lite sten och annat invid matplats och vattenskål. ”Nu kan han välja själv”, tänkte jag.

Så har det varit, med lite olika variationer på samma idé. Alla olika ”sköldpaddshistorier” jag har hört har förvirrat mig. Jag har pratat med privatpersoner, med zoon, med uppfödare – och fått minst sagt olika respons. ”Vem tusan ska man tro på?” har jag tänkt många gånger. Bland alla olika råd hittade jag medelvägen att se till att värmeplatsen, vattenskålen, maten och kalktillskottet fanns men att sköldpaddan själv fick välja var i rummet (bara ett) den ville vara.

När vi fick bredbandsuppkoppling för en tid sedan blev det plötsligt lätt att ”finkamma” Internet på information. Som tur är är jag bra på engelska, och jag förstår även både norska och danska hyggligt bra. Det tog mig inte lång tid att hitta de ”stora” svenska uppfödarna, och via deras länksidor har jag också kunnat hitta utländska motsvarigheter. Nu har jag läst en hel del, vilket har lett mig fram till en mycket obehaglig slutsats: Jag måste ha varit en usel sköldpaddshållare! Det vill jag naturligtvis inte vara, så därför tänker jag förändra saker och ting.

Planen är att ordna ett terrarium, eller en sköldpaddslåda, som det kallas här. Tyvärr är jag noll händig med snickeri och sådant själv, så jag har bett mina föräldrar att hjälpa mig. Så fort som möjligt. Jag ser fram emot det. Just nu retar det mig att den förbaskade snön fortfarande ligger kvar och hindrar växtligheten utomhus. Mitt huvudbry är hur jag ska lyckas med att få till en ”intressant” låda för en sköldpadda som är van att kunna gå dit han vill. Jag är rädd för att han ska vantrivas i en låda som kommer att bli mindre än rummet. Men det är ju en mänsklig tanke; ur hans perspektiv kanske det är tvärtom: bättre att vara instängd på en mindre yta med mer naturtrogen miljö än att vara fri i ett rum som inte alls liknar naturen.

En fråga som uppstår i mitt huvud i och med alla terrarietankar är denna: Ska all ”golvtid” förbjudas helt? Räcker det med den rörlighet han får i terrariet? Just med tanke på att han är van att gå fritt, menar jag. Behöver han ”omvänjningstid” eller kan jag bara hux flux stoppa ner honom i lådan från en dag till en annan?

Jag har funderat på det här med sköldpaddor som vanedjur. Många gånger när något förändrats på något sätt i hans låda eller i rummet som helhet har jag sett att han varit framme och inspekterat nyheten noga. Jag har tolkat det som nyfikenhet. Eller är det stress? Jag tycker det känns svårt, i så fall, att dra gränsen mellan en aktiv sköldpadda och en stressad sköldpadda.

Och så vill jag säga något om detta med sociala eller inte sociala sköldpaddor... JAG använder nu ordet ”social” i betydelsen ”visar intresse/reaktion gentemot människor”. Nog tycker jag att min lille kompis är det. Han drar sig absolut inte undan – tvärtom. Ibland tycker jag nästan att han borde vara lite mer försiktig av sig. Under våra år tillsammans är det VÄLDIGT få gånger jag sett honom dra sig in helt och hållet i sitt skal. Det har aldrig varit så att han blivit hanterad av människor supermycket varje dag, som i att små barn kommer och petar och lyfter var femte minut, men han är tydligt van vid människor, för får han syn på någon kommer han fram snarare än gömmer sig. Om han någon gång blir påhälsad av en intresserad besökare nosar han gärna på vederbörandes hand om han får möjlighet, medan han är ännu mer ”framåt” gentemot mig. Får han syn på mig kommer han gärna fram till mig. Hade han haft sällskap av någon av sin egen art hade jag kanske inte varit lika intressant...

När jag läste den här tråden kom jag att undra en annan sak: Hur bra lokalsinne har sköldpaddor, egentligen? Om vi nu tänker oss att man har det så som någon förslagit i denna tråd, det vill säga ett så bra terrarium som möjligt men med möjlighet för sköldpaddan att gå ut på golvet om/när den vill, kan vi då räkna med att den kan hitta tillbaka dit när den vill/behöver? Tänk er att den tagit en tur i rummet, och behöver ladda upp sig med lite värme, vet den då hur den ska gå för att hitta värmelampan, eller går den tills den hittar den av en slump, så att säga? Måste den upptäcka den på nytt varje gång eller kan den lära sig var värmen ligger? Jag tänker att det möjligen kan vara svårare för en sköldpadda att ha bra lokalsinne i en mänsklig miljö än i ”naturlig” terrariemiljö? Vad tänker ni?

Efter att ha läst här kommer jag att göra i ordning lådan så att sköldpaddan inte kan ta sig ut på golvet på egen hand. Det känns som att det finns fler och tyngre argument för det.

Det blev ett långt inlägg, det här... Kanske platsar det i flera trådar, men jag valde den här.

/ CuslonGodibb

Link to comment
Share on other sites

Låda: jag gick till en zooaffär som har en akvarie/terrariebyggare och fick ett glasterrarium på 60x100cm

för en tusenlapp - helt överkomligt i mina ögon. Hade ett mindre plastterrarium (40x90) men det kändes

lite litet och djuren fick nackspärr när de skulle titta ut/upp. De verkar trivas och "förstår" att glaset är en

vägg.

Vanedjur: Den ena av mina ryssar reagerar precis som din: är det något nytt så skall det undersökas.

Som ett exempel, när vi bytte terrarium så sprang den runt och nosade på de nya inventarjerna, men

ignorerade gamla, stenar, växter o grottor. Jag uppfattar det mer som nyfikenhet än stress.

Lokalsinne: Jag hade tidigare en sköldis på dina premisser, fast han fick gå i hela lägenheten.

Det gick att gå runt i alla rummen tack vare rumplaceringen - nog kunde han hitta dit han ville!

Jag låter våra sköldisar promenera på golvet under kontrollerade former: bara vi hemma och så kollar jag dem ofta.

De verkar gilla att ligga och lapa sig i (vår)solen och "vet" att det är varmt vid elementen (rören som leder vattnet går genom golvet). I vissa fall (tex vid terrarierengöring) så är de på matsalsbordet (om det är kallt tex) och de passar

sig noga för bordskanten.

Lite sunt förnuft som du skriver om skadar inte.

Långt inlägg: Men läsvärt och tankvärt - tack!

Link to comment
Share on other sites

Personligen ser jag ingen anledning att låta sköldpaddan ströva fritt på golvet när det i lådan finns ett bra och omväxlande klimat. Harry har bott förmodligen bott ensam innan han komm hem till mig så han har inte haft sällskap av någan annan sköldpadda. När det var som regnigast i somras och inte tillät utedagar så testade jag att lägga ner en sköldpadds prydnad i hans låda men det funkade inte han bet, knuffade, och försökte att välta sköldpadds prydnaden. Tror ni att det endå skulle fungera att fixa en kompis till Harry?

Om ni tycker att det är dyrt och svårt att få en stor låda till paddan så kan jag säga att det inte är det om man letar på rätt ställen. Kom över tillräckligt med byggplyfa från en byggfirma som blev över i ett bygge för 200kr :P. Av byggplyfan byggde jag en snygg vattentät och tålig låda på 1.6 kvadrad meter på 1½ dag. Och jag är inte så händig.

Link to comment
Share on other sites

Det finns olika sätt att se på saken.

Vissa har dom som sällskapsdjur och umgås med dem, "låter dom vara med".

Andra har dom som intressedjur och studerar deras betenden och hur dom svarar på olika typer av kost och miljöer där man försöker få till det så likt naturen det går med årstidsvariation, dygnsvariation, ordentlig ljusintensitet och olika typer av ljus, naturligt substrat, varierande luftfuktighet.

Sen finns det kanske olika kombinationer där emellan.

I den litteratur jag har (c:a en hyllmeter) om sköldpaddskötsel minns jag inte att man någonstans rekomenderar golvpromenader.

De gånger man talar om golv gäller det att man avråder från det.

De som tycker att dom mår bra av en promenad på golvet skriver förmodligen inga böcker eller tidskriftsartiklar.

Sunt förnuft är alltid bra. Mitt förnuft sa mig ganska tidigt att sköldpaddorna inte har mycket att vinna på att promenera runt på golvet.

Jag misstänker att våra äggläggande honor skulle upphöra med äggläggning om dom förutom sina två ordinarie miljöer (inomhus/utomhus) även skulle få gå runt på ett inomhusgolv då och då. När äggläggande honor byter ägare brukar det dröja något eller några år innan äggläggningen kommer igång igen.

Link to comment
Share on other sites

När jag får frågan hur det är att ha sköldpadda till sällskapsdjur brukar jag beskriva det :

"Det är som att ha ett akvarium, att titta på och njuta av . Man ordnar vackar, artriktig och stimulerande miljö och då får jag glädje av att studera skölpaddornas natruliga beteende."

Link to comment
Share on other sites

Satt och läste Sydsvenskan i morse och fick se dnna intervju med Anders O som har varit djurskyddinspektör i Malmö i 19 år med anl av en Boaorm.

Han fick frågan om vad som har överraskat honom mest och svaret kan ni läsa längst ner i intervjun.

Jag tycker der var ett synnerligen bra svar.

Fråga och svar

R/P

Edited by Ronnie
Link to comment
Share on other sites

Det finns olika sätt att se på saken.

Vissa har dom som sällskapsdjur och umgås med dem, "låter dom vara med".

Andra har dom som intressedjur och studerar deras betenden och hur dom svarar på olika typer av kost och miljöer där man försöker få till det så likt naturen det går med årstidsvariation, dygnsvariation, ordentlig ljusintensitet och olika typer av ljus, naturligt substrat, varierande luftfuktighet.

Sen finns det kanske olika kombinationer där emellan.

I den litteratur jag har (c:a en hyllmeter) om sköldpaddskötsel minns jag inte att man någonstans rekomenderar golvpromenader.

De gånger man talar om golv gäller det att man avråder från det.

De som tycker att dom mår bra av en promenad på golvet skriver förmodligen inga böcker eller tidskriftsartiklar.

Sunt förnuft är alltid bra. Mitt förnuft sa mig ganska tidigt att sköldpaddorna inte har mycket att vinna på att promenera runt på golvet.

Jag misstänker att våra äggläggande honor skulle upphöra med äggläggning om dom förutom sina två ordinarie miljöer (inomhus/utomhus) även skulle få gå runt på ett inomhusgolv då och då. När äggläggande honor byter ägare brukar det dröja något eller några år innan äggläggningen kommer igång igen.

Mycket av ansvaret bör (läs "skall") läggas på säljaren (särskilt då djuraffärer). Som ett skräckexempel så var jag på

ZooCity i malmö där föräldrar och ett litet barn blev väldigt förtjusta i de små leopardsköldpaddsungarna (årets längsta ord?) och personalen sa att de var lättskötta och inte informerade om hur stora de blir som fullvuxna. Jag frågade dem (föräldrarna) om de visste något om sköldisar eller hade erfaranhet, och det hade de icke. Jag rekommenderade dem att

gå hem och läsa på internet på de svenska sköldpaddssidorna innan de bestämde sig. Arken Zoo i Svågertorp har också en

gång (mig veterligen) haft greker i ett väldigt märkligt terrarium - de saknade kunskap/information. Det är tragiskt och olyckligt att djur säljs som vilken förbrukningsartikel som helst utan att säljaren har ett hum om hur de skall skötas etc.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag vill bara tacka alla som svarat och kommenterat mina tankar. Jag har märkt att det finns många vänliga och hjälpsamma människor här, och det är dem/er jag vill lägga energin på. Ett fåtal verkar ha tendenser att bli fientliga (kanske inte i just denna tråd utan mer allmänt), och det tycker jag naturligtvis är synd, men jag försöker ignorera sådant bemötande och "lyfta" det positiva i stället.

Jag tycker det verkar som att det finns en väldig spridning vad gäller kunskap om sköldpaddshållning bland forumets medlemmarna här - allt från "experter" till "nybörjare". Och jag antar att det tar lång tid att bli "expert". Men jag vill lära mig, och det gör jag förhoppningsvis - sakta men säkert. Jag tror man lär sig mer av att fråga och lyssna än av att "skälla".

Som sagt: Tack till er som svarat!

/ CuslonGodibb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...