Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpadda på golv


Smillla
 Share

Recommended Posts

Jag vet en familj som har en sköldpadda (vet inte vilken sort) som alltid går på golvet...alltså den har ingen "låda" (med allt vad det innebär) att bo i. Den mår jättebra och har aldrig varit sjuk....den dvalar sej själv genom att lägga sej i ett hörn några månader. De har haft paddan i 30 år!! När solen skiner in så lägger den sej gärna där och solar.

Visst är det lite märkligt!!

Men hur mår sköldpaddan...egentligen??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • P-A

    16

  • Mimmi

    17

  • kvastis75

    7

Hur bedömmer man att en sköldpadda mår bra? Att den överlever?

Den skulle kunna må bättre i en för sköldpaddor anpassad miljö i stället för att sköldpaddan ska anpassa sig till vår miljö ....

Link to comment
Share on other sites

Hur bedömmer man att en sköldpadda mår bra? Att den överlever?

Den skulle kunna må bättre i en för sköldpaddor anpassad miljö i stället för att sköldpaddan ska anpassa sig till vår miljö ....

Jag håller fullständigt med dej!! Att den överlever överhuvudtaget :glare: .....märkligt!! Klart den borde ha en miljö som passar....

Link to comment
Share on other sites

Om sköldpaddan får vistas ute sommartid ökar sannolikheten att den överlever länge.

Men jag tycker du ska tipsa dem om det här forumet och att de ska erbjuda sin sköldpadda en låda med grävbart substrat, uv- och dagsljusbelysning samt en värmelampa med ca 40 grader så att sköldpaddan får möjlighet att komma upp i för matsmältning optimal kroppstemperatur.

Eftersom den är van att ströva fritt och den inte har råkat ut för någon olycka av det (?) tycker jag att de ska ha en öppen låda på golvet som den kan gå in och ut ur som den själv vill. Obs detta är inget att rekommendera om man har hundar, småbarn exvis.

Edit: De bör också få den artbestämd för att se om den ska kalldvalas.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Vi har Hugo mycket på golvet för han är så social. Han är inte alls vilse, när vi går in i köket följer han efter och ställer sig framför kylskåpet för han vet att frugan har mycket grönsaker däri. Skalman får ibland också gå på golvet. Han följer efter oss, frugan och dottern biter han i tårna medan jag och mina söner lever mer fredade. Nemo hamnar också på golvet ibland. Finding Nemo på kvällen är inte svårt för vi vet att hon ligger bakom TV:n. Vi vet mycket väl vad vi har runt fötterna så vi ser oss för var vi går, ibland gör de ju sina behov på golvet och det vill vi absolut inte trampa i :wacko: .

Vi bor i ett lågenergihus så något golvdrag utsätts de inte för och kallt tycker de nog inte det är för då hade de uppehållit sig på toaletten där vi har komfortvärme i golvet. Leo släpper vi sällan ut på golvet för han är vettskrämd för människor sedan en hund hos hans första ägare tuggade på´n.

Nu har vi dock inte dem inomhus så mycket för tidigt på våren till sent på hösten är de ute i hagen där de har en tunnel in till växthuset. Vid risk för nattfrost får de ligga i sina terrarier.

Med detta vill jag ha sagt att det går att få en familjemedlem av en sköldis (om man inte har en hund som använder den som tuggben).

Ha´de´!

Steen

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar också hur det visar sig att en padda är social? Jag tror mer det beror på att den vill ha mat eller är könsmogen och söker partner. Tror inte reptiler söker gemenskap med människan. Vi vill nog gärna tolka deras beteende som kontaktbehov som tex mellan hundar och dess ägare.

Link to comment
Share on other sites

Social är nog att gå lite långt om man tänker efter, även om jag gärna leker med tanken att Bjässen gillar mig bäst... ^_^

Däremot uppmärksammade min sambo mig för ett tag sedan på att det är stor skillnad på när han lyfter upp Bjässen ur vattnet och när jag gör det. Fast han är lika försiktig börjar hon genast sprattla, men när jag lyfter henne är hon helt lugn medans jag låter henne droppa av lite, något jag inte hade reflekterat över innan. då hänger hos ofta helt avslappnad med bakbenen. Så de lär sig nog nya beteenden till viss grad, att vara lugn vid upplyft känns inte som ett naturligt beteende för en vild vattensköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar också hur det visar sig att en padda är social? Jag tror mer det beror på att den vill ha mat eller är könsmogen och söker partner. Tror inte reptiler söker gemenskap med människan. Vi vill nog gärna tolka deras beteende som kontaktbehov som tex mellan hundar och dess ägare.

Så trodde jag också tills jag med egna ögon såg vilken kontakt min Cuora flavomarginata-hona hade med sin förra ägare när hon kom på besök. De hade sin hälsningsprocedur, Anna (sköldpaddan) svajade med huvudet när ägaren pratade med henne, ägaren masserade huvudet. Sköldpaddan njöt och svajade med halsen/huvudet. Det hade ingenting med mat att göra.

Edit: En ensam sköldpadda har större kontaktbehov med människan än de som har sällskap av andra sköldpaddor enligt min mening. Naturligtvis ska man skapa en miljö som efterliknar den vilda.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Så trodde jag också tills jag med egna ögon såg vilken kontakt min Cuora flavomarginata-hona hade med sin förra ägare när hon kom på besök. De hade sin hälsningsprocedur, Anna (sköldpaddan) svajade med huvudet när ägaren pratade med henne, ägaren masserade huvudet. Sköldpaddan njöt och svajade med halsen/huvudet. Det hade ingenting med mat att göra.

Edit: En ensam sköldpadda har större kontaktbehov med människan än de som har sällskap av andra sköldpaddor enligt min mening. Naturligtvis ska man skapa en miljö som efterliknar den vilda.

Hej Mimmi

Min Ibera vet presis att det är jag som pratar till henne och inte min sambo. Hon strecker ut sitt huvud mot sidan och vill att jag kliar henne på halsen. Har inget med mat at göra. Hon vil gosas med. Hon gillar det. Hon bor ensam i lådan, och är mycke aktiv när jag pratar med henne. Om hon tenker mycke vet jag inte, men at mina stimuli ger en respons hos henne vet jag. Jag är psykolog och har forsökt klickertrena henne. Det tar tid med shaping på en sköldpadda, men det går.

hej då

Walter

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jo, vår stora Hugo sträcker njutningsfullt ut halsen när man killar honom på hakan medan de flesta andra sköldisar snabbt drar in huvudet. Han följer långsamt efter en när man går så ibland känner man sig taskig när man inte stannar till och ägnar honom uppmärksamhet. Skalman är raskare när han förföljer oss människor, speciellt när det gäller kjoltyg :wub: .

Tja, det är det jag menar är social.

Jag önskar eder alla lika kärvänliga sköldisar.

Hej så länge!

Steen

Link to comment
Share on other sites

Jag är psykolog och har forsökt klickertrena henne. Det tar tid med shaping på en sköldpadda, men det går.

Mycket intressant. Berätta gärna mer om klickerträningen. Vad du har tränat och hur det har gått.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tycker att man bor tanka pa hur ens skoldpadda lever i naturen for att kunna anpassa deras livsmiljo till det. Skoldpaddor ar "vilda" djur med naturliga behov, t.ex. att grava ner sig, klattra, soka varme/kyla, bada m.m. Det ar svart att tillgodose dessa behov pa ett golv tror jag, savida man inte erbjuder dem alla naturliga forhallanden (vilket enligt mig verkar otroligt). De behover aven ha det mikroklimat som ar anpassat for arten for att ma bra i langden, sa som ratt luftfuktighet, temperaturgradient m.m.

Jag jobbar pa ett rehabiliteringscenter for skoldpaddor som rakat ut for illegal handel har i Vietnam. Problemen med handeln med de utrotningshotade skoldpaddorna ar enorma! Har bedrivs mycket forskning kring skoldpaddors beteenden och miljo. Vi observerar i vilken miljo de vietnamesiska arterna valjer att lagga sina agg och reproducera sig, vilket ar ett tecken pa valmaende hos skoldpaddorna. Vad jag har lart mig har, ar att de miljoer som manga erbjuder sina skoldpaddor i fangenskap i Sverige ar langt ifran de optimala miljoerna vi ser har i deras naturliga levnadsomraden. Jag har lart mig mycket om vad jag kan gora for att forbattra for mina skoldpaddor dar hemma i forstsattningen och jag tror att aven manga andra kan lara sig genom att lasa om sina skoldpaddors naturliga habitat. Jag hoppas kunna lagga ut lite bilder harifran, pa vilda skoldpaddor i deras naturliga miljoer som de som har vietnamesiska skoldpaddor kan ta del av. (Men internetuppkopplingen tillater inte det just nu.)

Skoldpaddor fortjanar att fa den omvardnad som kravs for att de ska ma bra, for ar det verkligen ratt att halla skoldpaddor utanfor deras naturliga miljo? Vem ar egentligen expert att saga att skoldpaddan man har ar lycklig av det? Man har ju inte fragat dem... Jag tror att man kan se valmaende genom att observera naturliga beteenden hos sin skoldpadda och notera deras aktivitetsmonster jamfort med det vilda. Och hur ska man kunna gora det om man inte kan nagot om deras natuliga habitat?

Jag tror darfor att man, for att vara saker pa att ens skoldpadda mar bra och trivs, maste erbjuda sin skoldpadda en sa naturlig miljo som mojligt.

Halsningar till alla skoldpaddsalskare

Jen

Hejsan!

Vi har Hugo mycket på golvet för han är så social. Han är inte alls vilse, när vi går in i köket följer han efter och ställer sig framför kylskåpet för han vet att frugan har mycket grönsaker däri. Skalman får ibland också gå på golvet. Han följer efter oss, frugan och dottern biter han i tårna medan jag och mina söner lever mer fredade. Nemo hamnar också på golvet ibland. Finding Nemo på kvällen är inte svårt för vi vet att hon ligger bakom TV:n. Vi vet mycket väl vad vi har runt fötterna så vi ser oss för var vi går, ibland gör de ju sina behov på golvet och det vill vi absolut inte trampa i :wacko: .

Vi bor i ett lågenergihus så något golvdrag utsätts de inte för och kallt tycker de nog inte det är för då hade de uppehållit sig på toaletten där vi har komfortvärme i golvet. Leo släpper vi sällan ut på golvet för han är vettskrämd för människor sedan en hund hos hans första ägare tuggade på´n.

Nu har vi dock inte dem inomhus så mycket för tidigt på våren till sent på hösten är de ute i hagen där de har en tunnel in till växthuset. Vid risk för nattfrost får de ligga i sina terrarier.

Med detta vill jag ha sagt att det går att få en familjemedlem av en sköldis (om man inte har en hund som använder den som tuggben).

Ha´de´!

Steen

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tycker att man bor tanka pa hur ens skoldpadda lever i naturen for att kunna anpassa deras livsmiljo till det. Skoldpaddor ar "vilda" djur med naturliga behov, t.ex. att grava ner sig, klattra, soka varme/kyla, bada m.m. Det ar svart att tillgodose dessa behov pa ett golv tror jag, savida man inte erbjuder dem alla naturliga forhallanden (vilket enligt mig verkar otroligt). De behover aven ha det mikroklimat som ar anpassat for arten for att ma bra i langden, sa som ratt luftfuktighet, temperaturgradient m.m.

Jag jobbar pa ett rehabiliteringscenter for skoldpaddor som rakat ut for illegal handel har i Vietnam. Problemen med handeln med de utrotningshotade skoldpaddorna ar enorma! Har bedrivs mycket forskning kring skoldpaddors beteenden och miljo. Vi observerar i vilken miljo de vietnamesiska arterna valjer att lagga sina agg och reproducera sig, vilket ar ett tecken pa valmaende hos skoldpaddorna. Vad jag har lart mig har, ar att de miljoer som manga erbjuder sina skoldpaddor i fangenskap i Sverige ar langt ifran de optimala miljoerna vi ser har i deras naturliga levnadsomraden. Jag har lart mig mycket om vad jag kan gora for att forbattra for mina skoldpaddor dar hemma i forstsattningen och jag tror att aven manga andra kan lara sig genom att lasa om sina skoldpaddors naturliga habitat. Jag hoppas kunna lagga ut lite bilder harifran, pa vilda skoldpaddor i deras naturliga miljoer som de som har vietnamesiska skoldpaddor kan ta del av. (Men internetuppkopplingen tillater inte det just nu.)

Skoldpaddor fortjanar att fa den omvardnad som kravs for att de ska ma bra, for ar det verkligen ratt att halla skoldpaddor utanfor deras naturliga miljo? Vem ar egentligen expert att saga att skoldpaddan man har ar lycklig av det? Man har ju inte fragat dem... Jag tror att man kan se valmaende genom att observera naturliga beteenden hos sin skoldpadda och notera deras aktivitetsmonster jamfort med det vilda. Och hur ska man kunna gora det om man inte kan nagot om deras natuliga habitat?

Jag tror darfor att man, for att vara saker pa att ens skoldpadda mar bra och trivs, maste erbjuda sin skoldpadda en sa naturlig miljo som mojligt.

Halsningar till alla skoldpaddsalskare

Jen

Jag håller helt med dig, det finns sköldpaddor som får leva enbart på golv utan en miljö som efterliknar det vilda. Men jag tycker ändå att vi kommit långt i Sverige med att försöka tillgodose varje arts naturliga behov.

I detta fall kanske det är så att det finns en "vild" miljö/bostad för sköldpaddan, men att den kan välja själv om och hur mycket den vill vara ute på golvet.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag har också valt att låta mina vuxna och halvvuxna ryssar strecka på benen på golvet en stund alla dagar. På natten och förmiddagen bor dom i sina egna lådor, men på eftermiddagen när alla har solat färdigt och dom börjar röra på sej oroligt i lådorna lyfter jag ut dem på golvet. All färsk mat serveras på golvet (lådorna hålls längre rena när ingen drar omkring färsk mat i bottensubstratet), i lådorna finns det alltid torr PAT eller annan torkad mat. Jag har också ordnat till en värmeplats i en knut på golvet, där det finns flera värmelampor. Där samlas alla i en hög efter maten. Annars har alla sina egna favoritplatser som dom gömmer sej på. Nån kan gå tillbaka bredvid lådan och be om att bli tillbaka lyft, en har jag som står och skrapar på ytterdörren som en hund och ber om att få gå ut. Till kvällen lyfts alla tillbaka i lådorna. De sköldisar som ligger nergrävda och sover låter jag vara ifred tills dom själv vaknar. Det här är ett system som fungerar bra hos oss, för jag är hemma hela dagarna och har tid att lyfta ut och in på gänget i lådorna, och städa efter alla deras misstag.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan dom även vara sociala och ty till en person utan att vara fria i rummet.

Hos oss är det oftast jag som sköter matningen eftersom jag jobbar inte på dagar utan kvällar.

Då när jag gav den stora damen mat (i dvala nu) så gick hon fram till maten och stod vid skålen och väntade där i upp till 2 timmar på att min man skulle komma hem på lunch och pratade med henne , sen kunde hon äta.

Han är helt klart favoriten hos henne och har varit det sen ca 1 vecka efter ankomst hos oss.

Det betyder inte att vi gör henne mänsklig utan bara att hon själv har bestämt att hon skall äta först när han kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt börjat tänka om när det gäller golvhållning. Först vill jag avråda från all heltidsgolvhållning samt all form av golvhållning om man har småbarn, hundar, katter som kan komma åt sköldpaddorna. Sköldpaddan bör vara vuxen om den släpps ut på golvet. Den ska ha möjlighet att när som helst komma in i lådan som är inredd med den vilda miljön som förebild. Naturligtvis ska måtten på vivariumet vara godkända enligt L80:s regler

Men så här ser min egen situation ut: Jag bor trångt utan småbarn och husdjur. Jag vill att mina kommande sköldpaddor ska ha gott om utrymme att röra sig på, men så stor låda kan jag aldrig få plats med tyvärr om det handlar om vuxna djur. Då har jag tänkt ställa en låda på golvet med grävbart substrat, planterad gräsplätt, värmelampa, uv- och dagsljusbelysning samt adekvat fuktighet och tempgradienter. Denna låda ska vara så stor som jag får plats med. En öppning ska göras i den och under dagtid när jag är hemma ska de få ströva fritt in och ut ur lådan. Jag ska lägga ut gångmattor på golvet så att det inte blir halt för dem. Troligtvis kommer de bara att få vara i köket, det är där jag ska ha lådan. Inga lösa elsladdar får finnas som sköldpaddorna kan bita i.

Edit: Eventuellt skulle man kunna göra en inomhushage i anslutning till vivariumet avgränsad med kompostgaller.

Edit 2: Tillägg: Naturligtvis ska måtten på vivariumet vara godkända enligt L80:s regler.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Vår ryska stäppis, Sköldis, får i bland gå uppe på golvet . Vi har inga andra husdjur som kan skada honom, inga småbarn och ser naturligtvis till honom så att inget farligt händer. Det brukar vara korta stunder han är ute på golvet och går. Vi upplever honom som "social", om nu det är rätt ord att använda. Han kommer gärna fram till oss och står där med utsträckt hals tills vi tar upp honom. Han verkar tycka om när han ligger i en mjuk "snuttefilt" som är hans egen och samtidigt har honom i knät. Samtidigt vill han gärna att man ska klappa honom på halsen, han sträcker ut den jättelångt och liksom lägger huvet i knät och drar inte in sig eller vill gömma sig. Det ser faktiskt ut som han njuter.

Vi låter däremot inte våra små ungar, Thea och Todd grekiska landsköldpaddor, knalla runt på golvet, de är ju fortfarande så små.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt börjat tänka om när det gäller golvhållning. Först vill jag avråda från all heltidsgolvhållning samt all form av golvhållning om man har småbarn, hundar, katter som kan komma åt sköldpaddorna. Sköldpaddan bör vara vuxen om den släpps ut på golvet. Den ska ha möjlighet att när som helst komma in i lådan som är inredd med den vilda miljön som förebild.

Går det ihop med L80?

L80 - Villkor för hållande, uppfödning och försäljning mm av djur avsedda för sällskap och hobby

Link to comment
Share on other sites

Specificera gärna de punkter du anser att det inte går ihop med L80 så jag vet vad du menar. L80:s krav på utrymme anser jag är alldeles för snålt tilltagna, jag vill kunna ge möjlighet till större utrymme än så.

Maten ska serveras i vivariumet så att de inte blir tvungna att lämna det för att få mat.

Jag ställer också frågan om möjlighet att själv välja vivarium eller golv går ihop med L80, om inte så är det troliga att jag avstår från att äga sköldpaddor :( Tyckte jag hade kommit på en så bra lösning för att ge sköldpaddorna gott om utrymme och ändå en "vild" miljö, dock med mått godkända enligt L80:s regler.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag låter också mina sköldpaddor vara uppe och gå lite på golvet i bland. Oftast på helgerna när man är hemma. Men när han är uppe så har jag koll på han hela tiden. Och så fort där kommer in någon annan i det rummet jag har så går han direkt fram till den persoen , ;)

Han älskar också att bli klappad på huvudet , det är lite mysigt tycker jag . Att man kan göra det med han :):)

Link to comment
Share on other sites

Specificera gärna de punkter du anser att det inte går ihop med L80 så jag vet vad du menar. L80:s krav på utrymme anser jag är alldeles för snålt tilltagna, jag vill kunna ge möjlighet till större utrymme än så.

I L80 talar man om hur förvaringsutrymmen (en bur, ett terrarium, ett akvarium eller en annan behållare, eller ett rum, en inhägnad eller ett annat avgränsat utrymme, där djur hålls) ska vara utformade när det gäller bottenmaterial, klimat och ljus.

Jag vet inte hur man ställer sig om endast en liten del av detta förvaringsutrymme uppfyller kraven även om denna del uppfyller kraven på minsta tillåtna yta.

Om vi hade ett rum på 10 kvm för några sköldpaddor och två kvm av dessa var utformade enligt L80-kraven så skulle jag inte bli förvånad om vårt utrymme inte skulle bli godkänt vid en inspektion från kommunens djurskyddsinspektör.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker faktiskt också att promenader på golvet kan vara ett alternativ. Tycker att din plan låter riktigt bra, Mimmi.

Det är som jag, jag har ju leoparder och även om jag har en tillräckligt stor låda för att den ska vara godkänd så är den ju inte alls tillräckligt stor för att de ska kunna få röra sig ordentligt tycker jag, och få den motion som de behöver.... och den korta tid de kan vara ute på stora ytor på sommaren är ju begränsad av vårt klimat...

Därför tar jag också ur mina ur lådan ( de vuxna ) och låter dem få promenera ute i lägenheten under uppsikt. (( Då märker jag även hur speciellt Sylvester gärna kommer fram och lägger sig vid fötterna, och om man då klappar honom så sträcker han ut huvudet och blundar och ser verkligen ut som om han njuter av det. När han så känner för det så går han vidare, men han kommer gärna fram för att bli klappad. ))

Har också planer på att faktiskt låta göra en lucka som jag kan ha öppen åtminstone delar av dagen så att de kan promenera ut och in lite som de vill när jag är hemma.

Det är ju inte så att man vill ta ifrån sköldisarna att ha en sån naturlig miljö som möjligt, och man ordnar ju på bästa sätt i lådan som är så tilltagen som man kan få den, men jag tror att även motion och chansen att upptäcka någonting mer än bara sin låda kan vara ett bra alternativ för dem som inte har jätteytor, och ett bra sätt för sködpaddorna att få motion på. I fångenskap har de ju det ändå inte exakt som i det vilda, och i det vilda har de ju faktiskt betydligt större ytor att motionera sig på.

Vänliga hälsningar,

Monica

Jag har faktiskt börjat tänka om när det gäller golvhållning. Först vill jag avråda från all heltidsgolvhållning samt all form av golvhållning om man har småbarn, hundar, katter som kan komma åt sköldpaddorna. Sköldpaddan bör vara vuxen om den släpps ut på golvet. Den ska ha möjlighet att när som helst komma in i lådan som är inredd med den vilda miljön som förebild. Naturligtvis ska måtten på vivariumet vara godkända enligt L80:s regler

Men så här ser min egen situation ut: Jag bor trångt utan småbarn och husdjur. Jag vill att mina kommande sköldpaddor ska ha gott om utrymme att röra sig på, men så stor låda kan jag aldrig få plats med tyvärr om det handlar om vuxna djur. Då har jag tänkt ställa en låda på golvet med grävbart substrat, planterad gräsplätt, värmelampa, uv- och dagsljusbelysning samt adekvat fuktighet och tempgradienter. Denna låda ska vara så stor som jag får plats med. En öppning ska göras i den och under dagtid när jag är hemma ska de få ströva fritt in och ut ur lådan. Jag ska lägga ut gångmattor på golvet så att det inte blir halt för dem. Troligtvis kommer de bara att få vara i köket, det är där jag ska ha lådan. Inga lösa elsladdar får finnas som sköldpaddorna kan bita i.

Edit: Eventuellt skulle man kunna göra en inomhushage i anslutning till vivariumet avgränsad med kompostgaller.

Edit 2: Tillägg: Naturligtvis ska måtten på vivariumet vara godkända enligt L80:s regler.

Link to comment
Share on other sites

L80:s krav på utrymme anser jag är alldeles för snålt tilltagna, jag vill kunna ge möjlighet till större utrymme än så.

L80:s krav på ytor är absoluta minimikrav. Att kraven är så måttliga beror kanske på protester från zoobranchen, minns att jag hörde att vissa zoobutiker trodde att dom måste slå igen när de nya kraven på ytor i butikernas burar och terrarier skulle införas.

Det finns inget som hindrar att man har större yta men för det måste man nog följa L80.

Om man nu skulle få göra undantag, hur länge kan man då ha sköldpaddan på golvet. Ska den kunna välja själv om den ska vistas i den anpassade miljön eller på golvet?

Kanske bäst att kolla med enheten för sällskapsdjur på jordbruksverket som ansvarar för utformningen av föreskrifterna så att det inte begås brott mot Djurskyddslagen

Såg att kontrollen av djurskyddet ska flytta över från kommunerna till länsstyrelserna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...