Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äter inte


fridolf

Recommended Posts

Hejsan

Min sköldisunge är nu över en vecka. Hon föddes förra tisdagen och åt först i onsdags. (Hon kan ha ätit från gräset eller något liknande jag inte har sett). Nu gav jag henne PAT-strö som var mosat i en mortel för att det ska bli små bitar - det ratade hon. Istället gav jag henne torkat - det ratade hon också. Så nu gav jag henne Ruccola som är en favvo hos mina andra "stora" paddor - DET RATADE HON.

Äter era nyfödingar varje dag och hur mycket?? Jag är jätteorolig att hon ska bli trött, vägra äta och tillslut försvinna......

:unsure:

Trevlig helg!

post-1426-1201886823_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta det lugnt Nora, så där precis höll jag också på när mina inte ville äta. Mina bebisar åt inte ruccola, inte torkat och inte PAT, först se när dom var jättehungriga och det hände inte dag 1 eller dag 2 utan mat. Jag trodde att mina inte heller åt någonting, men sen hittade jag bevisen på Paradisträdet som dom åt av när jag inte gav någon god mat åt dem. Så din Eggi äter troligtvis av det gröna gräset om du inte serverar något gott. Nu är Paradisträdet skalat så högt upp som dom räcks, så nu får dom vara utan mat om inte det duger som jag serverar.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar dröja 2-3 veckor innan våra grekungar börjar äta. Vi hade en nykläckt graeca-unge som vi hittade i en låda utan mat och vatten och den hade förmodligen legat där flera veckor. Den är jättepigg nu.

Hur ofta våra småttingar äter har vi ingen som helst koll på. När vi fick vår första unge var vi oroliga och ringde Hasse och frågade om råd.

Torrfoder är ingen bra start för en nykläckt. Av grönfoder är nog ruccola det som är svårast pga stark smak.

Vi ger nu våra nykläckta hemodlat ogräs (Tortoise mix) men om man inte har det är det så här års bäst att ge salladsblandning typ medelhavssallad eller toscansk sallad som man kan köpa på ICA. Våra ungar som kläcktes i mitten av december börjar först nu knapra på torkade maskrosblad. Tills dom äter PAT strö (baby) dröjer ytterligare några månader.

Leta maskrosblad ute, du hittar nog något där nere i Skåne.

thfmeal.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack Gunveig och P-A!

Det är mycket man ska lära sig med maten. :blink: Då ger jag vilda maskrosor om jag kan hitta sådant eller sådan blandning från ICA. :)

Så i början äter ungarna nästan bara färskt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Våra grekiska och moriska äter bara färskt första tiden. Efter ungefär två månader börjar dom som sagt knapra lite på torkade maskrosblad.

Link to comment
Share on other sites

I Skåne finns det väl en hel del vilda växter att plocka nu? Jag hörde på nyheterna att man kan plocka blåbär där pga klimatförändringen.

Link to comment
Share on other sites

I Skåne finns det väl en hel del vilda växter att plocka nu? Jag hörde på nyheterna att man kan plocka blåbär där pga klimatförändringen.

Japp, men det finns mest ute i skogen utanför städerna. :lol: Jag har dock (som sagt) hittat maskrosor, tusenskönor och sådant. Vi brukar åka ut till vårt fritidshus minst en gång per vecka och då brukar vi plocka.

Link to comment
Share on other sites

Våra grekiska och moriska äter bara färskt första tiden. Efter ungefär två månader börjar dom som sagt knapra lite på torkade maskrosblad.

Okej, då ger jag bara färskt fast jag kan ju smula lite torkat över för fiberhalten. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vi har just vägt ungarna. De som kläcktes i slutet av december ligger på sin födelsevikt.

När det gäller torrfoder finns det i buren även om dom inte börjat äta av det. Jag brukar lägga det gröna ovanpå det torra. Och man kan som sagt strö det ovanpå sallad.

I lådan med de allra minsta växer det Tortoise mix. Vi sådde en låda ungefär när äggen lades. Bild kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det där tortoise mix låter väldigt lockande, jag ska nog se om vi kan hitta det någonstans. Tack för all hjälp! :)

Link to comment
Share on other sites

Det där tortoise mix låter väldigt lockande, jag ska nog se om vi kan hitta det någonstans.

Herbiseed i England eller Sköldpaddsgrejer i Sverige är alternativen.

Link to comment
Share on other sites

Herbiseed i England eller Sköldpaddsgrejer i Sverige är alternativen.

Okej, så det finns inte på ZooAB eftersom vi bor nära där? Vi skulle ju ha beställt det när vi beställde PAT från dig innan, attans. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

:wub: vad söta ungar du har , hur gammla är dom nu P-A ?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...