Jump to content
Forum Sköldpaddor

bild på akvariet


stinakarlsson

Recommended Posts

ja, så här ser det ut nu i akvariet.. vad tycks? nånting som ska ändras/läggas till?

post-6460-1201550686_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag kan bedöma så ser det bra ut.

Men det finns några frågetecken som kanske någon annan kan svara på:

Är lampan för nära vattnet så att det kan bli farligt?

Får de ordentlig plats att vara på under värmelampans sken, det ser ut som att den är riktad mot ytterkanten av landdelen.

Angående underlag som akvariet står på så är det bäst att ställa det på en frigolitskiva, det blir minst påfrestningar på akvariet då.

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag kan bedöma så ser det bra ut.

Men det finns några frågetecken som kanske någon annan kan svara på:

Är lampan för nära vattnet så att det kan bli farligt?

Får de ordentlig plats att vara på under värmelampans sken, det ser ut som att den är riktad mot ytterkanten av landdelen.

Angående underlag som akvariet står på så är det bäst att ställa det på en frigolitskiva, det blir minst påfrestningar på akvariet då.

vilken lampa skulle vara fär nära vattnet? spoten?

värmelampan är riktad mot barkbiten, alltså landgången, och ja, paddorna är så små ännu, så där får dom båda plats!

okej, tror att vi ska ha en bit frigolit på vinden.. så får väl fxa det!

Link to comment
Share on other sites

Angående underlag som akvariet står på så är det bäst att ställa det på en frigolitskiva, det blir minst påfrestningar på akvariet då.

Men det är väl ett aluram-akvarie, bottenglaset vilar alltså på ramen.

Jag har iofs hör både de som rekommenderar frigolit under alukar och de som säger att man inte ska ha det eftersom det kan bli spänningar i glaset då.

Jag skulle inte använda frigolit.

Jag undrar också om inte lampan sitter lite långt ner, svårt att se på bilderna?

Annars tycker jag att det ser bra ut

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl ett aluram-akvarie, bottenglaset vilar alltså på ramen.

Jag har iofs hör både de som rekommenderar frigolit under alukar och de som säger att man inte ska ha det eftersom det kan bli spänningar i glaset då.

Jag skulle inte använda frigolit.

Jag går på ditt råd, eftersom jag inte är säker.

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl ett aluram-akvarie, bottenglaset vilar alltså på ramen.

Jag har iofs hör både de som rekommenderar frigolit under alukar och de som säger att man inte ska ha det eftersom det kan bli spänningar i glaset då.

Jag skulle inte använda frigolit.

Jag undrar också om inte lampan sitter lite långt ner, svårt att se på bilderna?

Annars tycker jag att det ser bra ut

jo, det är ett sånt akvarie.. men då läggar jag inte under nån frigolit då! litar på dej!

jag får väl flytta på lampan också då.. jag hade inte ens tänkt på att den satt så nära vattnet :S tur ni sa det!

tack för hjälpen ^^)

Link to comment
Share on other sites

Angående frigolit under akvariet, så tror inte jag det är nåt fel i det. Tillverkaren rekommenderar ju till och med det. Däremot ska du nog inte ha nån frigolit under om du har akvariet på en bänk t.ex, utan endast om du använder den medföljande aluramsställningen.

När jag köpte mitt 720l akvarie (aluram) så följde det med en "starta upp"-lapp, och på den stog det att man gärna ska använda en frigolitskiva under akvariet.

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Alternativt går det att lägga en plexiskiva under istället. Jag använder frigolit, men då endast inuti akvariet som bottenskydd för att undvika att vassa stenkanter pressar mot bottenglaset. Kan lova att det behövs när man, som jag, har en landdel som väger 80 kg. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Har man ett helglasakvarium SKA man ha frigolit/liggunderlag mellan bänken och akvariet.

Har man ett ramakvarium KAN man ha frigolit/liggunderlag mellan bänken och akvariet.

Har man köpt karet nytt följer man naturligtvis tillverkarens rekomendationer.

Som någon nämnde så kan det vara bra med frigolit/liggunderlag i akvariet om man har mycket stora stenar för att undvika punktbelastningar på bottenglaset. Silikon för att sammanfoga stenar är också lämpligt för att unvika ras.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har frigolit under mitt ramakvarium, har mycket stora stenar och grejer i mitt.. bäst att vara på säkra sidan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej,

Jag tänkte att jag kör vidare på "bild på akvariet"-tråden med en bild på mitt akvarium, jag har precis blivit klar med land-delen (aluminium-ramen ovanpå), belysningen skall förstärkas med 2 rör till är det tänkt, samt någon form av lock.

Vad tycker ni?

Mvh / Johan

post-1669-1205274022_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ljust och bra ut på landdelen. Men eftersom hon har gått med hanne så bör hon väl kunna bära på ägg? För att kunna gräva ner dem behöver substratet vara en och en halv gånger ryggsköldslängden, absolut minimum lika djupt som ryggsköldslängden.

Svårt att se i akvariet eftersom det är så mörkt.

Vad har du för värmelampa? Om det är uvljus i den tror jag det är bättre för hennes ögon om den hänger rakt ovanför solplatsen.

Ett lock är inte att rekommendera, tror det är bättre för luftvägarna om akvariet är öppet.

Link to comment
Share on other sites

Hanen hon gick med fick aldrig para sig med henne, det var där kärnan i problemet låg =) och sand-delen får tyvärr vara sådär djup ett tag framöver nu iaf.

Hon verkar jättenöjd med den nya land-delen och låg kvar och solade även fast jag var framme och pillade bort lite gammalt skal, så hon är nog mycket bekväm med sitt nya hem =) Hon brukar även gräva lite i sanddelen och skvätter ut sanden utanför akvariet med stor glädje.

Värmelampan är keramisk, nu har jag hängt i UV-ljusrör som komplement. I akvariumet bor det nu 4 cebraciklider och 2 hantelciklider. Först innan Uso hade listat ut att dom faktiskt inte gick att äta var det väldigt nervöst, men nu lever dom sida vid sida och fiskarna passar på att "putsa" lite på Uso ibland.

Den enda gången det blir några aggresioner är när fiskarna försöker mota bort Uso ifrån deras bo, men fiskarna är snabba och vinner hittils alltid.

Min enda önskan nu är att få i lite växter. Kanske "upptill" så att dom kan växa ner i akvariumet? Jag tror jag får söka lite om detta alt. starta en ny tråd?

Mvh / Johan

Ps.

Bifogar lite sköldpadda/fisk-bilder!

Ds.

post-1669-1205505478_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Johan, hur stort är det där akvariumet och hur stor är sköldpaddan? Jag har kikat runt lite på olika lösningar och jag blir riktigt sugen på att bygga något riktigt seriöst åt mitt monster, fast hon är så sjukt stor tycker jag, och min ekonomi är inte direkt lovande för något större bygge:-( fast det vore ju så roligt att se henne ha det så bra som möjligt.,

//Tanne

Link to comment
Share on other sites

Johan, hur stort är det där akvariumet och hur stor är sköldpaddan? Jag har kikat runt lite på olika lösningar och jag blir riktigt sugen på att bygga något riktigt seriöst åt mitt monster, fast hon är så sjukt stor tycker jag, och min ekonomi är inte direkt lovande för något större bygge:-( fast det vore ju så roligt att se henne ha det så bra som möjligt.,

//Tanne

Akvariumet är 520l och lite över en kvadratmeter i yta... Skalpaddan är c:a 20cm lång så det är väl precis lagligt. Jag skulle också gärna ha större, men dethär är väl max av vad förhållande och vänskapsrelationer förstår sig på, och jag tycker att Uso verkar jättenöjd så jag är glad.

Det var inte så dyrt då jag hittade det begagnat på blocket, men alla tillbyggnader har sprungit iväg i så det vart rätt dyrt. Visst går det att bygga billigare, men det bästa är om du har nåt stort att börja med. Och om du ska ha något stort och fyrkantigt, det är enklast, försök att hitta något med passande lysramp så du slipper bygga det själv också, det är riktigt meckigt.

Mvh / Johan

Link to comment
Share on other sites

Ok, jo jag sitter på blocket och tittar på lite diverse akvarium, men som student med min vassa inkomst på 1050 kr i månaden kommer jag inte långt.. Men som tur är tar jag förhoppningsvis studenten till sommaren och har jobb som väntar på mig. Sitter och försöker räkna ut lite kostnader osv, men det sticker lätt iväg -_- men tack för tipsen.

//Tanne

Link to comment
Share on other sites

Hanen hon gick med fick aldrig para sig med henne, det var där kärnan i problemet låg =) och sand-delen får tyvärr vara sådär djup ett tag framöver nu iaf.

Hon verkar jättenöjd med den nya land-delen och låg kvar och solade även fast jag var framme och pillade bort lite gammalt skal, så hon är nog mycket bekväm med sitt nya hem =) Hon brukar även gräva lite i sanddelen och skvätter ut sanden utanför akvariet med stor glädje.

Värmelampan är keramisk, nu har jag hängt i UV-ljusrör som komplement. I akvariumet bor det nu 4 cebraciklider och 2 hantelciklider. Först innan Uso hade listat ut att dom faktiskt inte gick att äta var det väldigt nervöst, men nu lever dom sida vid sida och fiskarna passar på att "putsa" lite på Uso ibland.

Den enda gången det blir några aggresioner är när fiskarna försöker mota bort Uso ifrån deras bo, men fiskarna är snabba och vinner hittils alltid.

Min enda önskan nu är att få i lite växter. Kanske "upptill" så att dom kan växa ner i akvariumet? Jag tror jag får söka lite om detta alt. starta en ny tråd?

Mvh / Johan

Ps.

Bifogar lite sköldpadda/fisk-bilder!

Ds.

Jag funderar på att fiskar i min rödörades akvarium oxå, som sällskap.

Jag vill helst inte att han ska käka upp dem, så guppys hade jag inte tänkt, snarare nån som är SMÅ och SNABBA så han inte hinner ifatt dem eller stora som han kanske inte kan äta...

Verkar din sköldpadda ha nåt utbyte av fiskarna, trivs han bättre med de som sällskap?

Eller kan de lika gärna vara utan?

Jag vill helst inte ha halvätna fiskar i akvariet.. huu...

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att fiskar i min rödörades akvarium oxå, som sällskap.

Jag vill helst inte att han ska käka upp dem, så guppys hade jag inte tänkt, snarare nån som är SMÅ och SNABBA så han inte hinner ifatt dem eller stora som han kanske inte kan äta...

Verkar din sköldpadda ha nåt utbyte av fiskarna, trivs han bättre med de som sällskap?

Eller kan de lika gärna vara utan?

Jag vill helst inte ha halvätna fiskar i akvariet.. huu...

Jag har Hantelciklider och Zebraciklider.

Den första timmen när jag släppte i fiskarna så var sköldpaddan lite nyfiken och försökte hugga efter fiskarna. Men när hon märkte att dom bara flyttade på sig så tröttnade hon efter ett tag.

Hantelcikliderna och sköldpaddan är läskigt närgångna, och vid matdags så får fiskarna akta sig eftersom sköldpaddan äter mest vårslöst. Men även om det har varit nära några gånger så har ingen olycka hänt vid matning.

Zebracikliderna har dock varit väldigt aggresiva, detta p.g.a att dom har lekt och lagt rom. Jag vet inte om sköldpaddan kände det på lukten, eller om hennes ihärdiga intresse för deras boplats var för att dom började mucka gräl så fort hon kom för nära.

Jag tror definitivt att sköldpaddan har ett utbyte med fiskarna, hon verkar ha mycket mer att tänka på, och även om hon bråkar mycket med dom "störiga" fiskarna så rör hon inte en fena på dom lugnare. Hon kan gå ifrån att hugga efter dom stöddiga lekande zebracikliderna till att simma rakt in i en hantelciklid och inte visa någon aggression alls. Det är nästan som att hon bara muckar gräl för att fiskarna börjar.

Nu har zebraciklidernas ägg kläckts, honan har blivit av med lite av sin stjärtfena, och vi tror att boven är sköldpaddan. Men ynglen verkar leva, vi har lagt ett gammalt köks-galler över deras ruv-plats så sköldpaddan kan inte "parkera sig" i deras boplats och det är lite lugnare.

Jag skulle rekommendera att prova med några ciklider, dom verkar vara snabba, smarta (dom flyttar sig inte förrän sköldpaddan faktiskt hugger) och smidiga (kan simma bakåt, uppåt och allt möjligt utan att ändra riktning direkt).

Zebraciklider finns det gott om då dom är goda yngelvårdare, men hantelciklider kanske skapar mindre bråk i akvariet?

Mvh / Johan

Link to comment
Share on other sites

Har du bilder på dina fiskar och padda Johan?

Link to comment
Share on other sites

Har du bilder på dina fiskar och padda Johan?

Visst, lägger ut lite bilder för ev. intresserade.

/ Johan

post-1669-1206736414_thumb.jpg

post-1669-1206736433_thumb.jpg

post-1669-1206736458_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...