Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kläckning


P-A

Recommended Posts

Åhhh vad roligt! :D Grattis! Grattis! Vilken art är det? Vad roligt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med lite nytt :)

jag tänkte på siffrorna du har skrivit på ägget, är det en speciell penna eller duger det med en vanlig spritpenna med tanke på färgens innehåll?

R/P

Link to comment
Share on other sites

jag tänkte på siffrorna du har skrivit på ägget, är det en speciell penna eller duger det med en vanlig spritpenna med tanke på färgens innehåll?

Vi skriver med blyerts.

Arten är Testudo hermanni.

Link to comment
Share on other sites

Dom är riktigt fina.

Hur länge efter att äggen har lagts måste du vänta innan det går att skriva på skalet, eller det är så pass hårt redan då dom läggs?

R/P

Link to comment
Share on other sites

Hur länge efter att äggen har lagts måste du vänta innan det går att skriva på skalet, eller det är så pass hårt redan då dom läggs?

Dom är hårda när dom läggs. Vi skriver på läggningsdatum, i detta fall 071204, äggets vikt och en bokstav som kopplar till honan och en siffra. T ex M3 som betyder årets tredje ägg från honan M.

Link to comment
Share on other sites

IMG_0501.JPG

Vilken underbara bild :)

P-A, hur länge tycker du att jag skall låta äggen ligga om det inte händer något med dem innan det är dags att "ge upp" dem? Mitt äldsta är ju från 21 oktober och när man lyser på dem med ficklampa så ser man i ett ingenting, i ett en smal skugga som ligger på ena sidan av ägget och möjligen nån liten skugga i mitten, och i ett så som liksom börjar se lite grådaskigt ut en skugga som liksom ligger runt ägget. Funderar på om de håller på att bli dåliga...

Monica

Link to comment
Share on other sites

Vilken underbara bild :)

P-A, hur länge tycker du att jag skall låta äggen ligga om det inte händer något med dem innan det är dags att "ge upp" dem? Mitt äldsta är ju från 21 oktober och när man lyser på dem med ficklampa så ser man i ett ingenting, i ett en smal skugga som ligger på ena sidan av ägget och möjligen nån liten skugga i mitten, och i ett så som liksom börjar se lite grådaskigt ut en skugga som liksom ligger runt ägget. Funderar på om de håller på att bli dåliga...

Monica

Jag som inte kan något om detta skulle låta äggen ligga åtminstone i 198 dagar:

Jag läste i Bernd Wolffs artikel om leopardsköldpaddor från Radiata 13 (3) 2004 att inkubationstiden varierade mellan 94 och 198 dagar.
/Mimmi
Link to comment
Share on other sites

P-A, hur länge tycker du att jag skall låta äggen ligga om det inte händer något med dem innan det är dags att "ge upp" dem?

Monica

Gäller det leopardägg?

Link to comment
Share on other sites

Gäller det leopardägg?

Ja, det är ju min Hulda som lagt ägg, det första kom den 21:a oktober ( det är 3 st med ett par dagars intervall, och hon grävde ju inte ner dem ordentligt... kläckaren håller cirka 30,5 grader och fuktigheten ligger mellan 65 och 70.

M

Link to comment
Share on other sites

Kläckningstider som förekommit för leoparder enligt Vinke & Vinke: 101-255 dagar.

Jag ska höra med ParkenZoo hur lång tid det tog där.

Link to comment
Share on other sites

Kläckningstider som förekommit för leoparder enligt Vinke & Vinke: 101-255 dagar.

Jag ska höra med ParkenZoo hur lång tid det tog där.

Ja, vad bra, gör det så har man nån riktlinje...

M

Link to comment
Share on other sites

Tar det längre tid för ägget att kläckas ju lägre temperatur man har?

Link to comment
Share on other sites

Tar det längre tid för ägget att kläckas ju lägre temperatur man har?

Ja, det finns uppgifter om kläckning vid sydafrikansk rumstemperatur som tagit 384-472 dagar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finns uppgifter om kläckning vid sydafrikansk rumstemperatur som tagit 384-472 dagar.

Det var värst. Någon som vet på ett ungefär hur mycket sydafrikansk rumstemperatur ligger på, såvida det inte fanns luftkonditionering? Det beror väl på vilken årstid det var också i o för sig.

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på vilken årstid det var också i o för sig.

Alla årstider...? ;) Med tanke på att det tog över ett år alltså.

Men kanske beroende på när de lades? och temperaturen just det året?

Vääldigt lång tid i allafall. Otroliga djur verkligen...

Link to comment
Share on other sites

Kläckningstider som förekommit för leoparder enligt Vinke & Vinke: 101-255 dagar.

Jag ska höra med ParkenZoo hur lång tid det tog där.

Svar från Parken:

Inkubationstiden för leopardsköldpaddorna var 4-5 månader (120-150 dagar). Förrutom ett ägg som var lagt sent på hösten, då var det en inkubationstid på 9 månader (270 dagar). Det skiljde som mest 30 dagar på ägg som var lagda på samma dag (inkuberade i samma kläckare).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...