Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur mycket förväntas en unge gå upp per vecka?


fridolf

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga till ni som har/har haft nykläckta sköldisungar, Gunveig, P-A, Hasse m.fl. Just nu väger min nykläckta unge 20 g, föddes i tisdag kväll. (Vägde ikväll på en "köksvåg", icke digital så den visar tyvärr inte helt helt exakt). Hur mycket ska hon/han gå upp ung. per vecka och hur mycket nerrasning i vikt är normalt?

Link to comment
Share on other sites

Jag grävde fram mitt vikthäfte. Liina som vägde 19 gram när hon föddes gick inte ner i vikt alls, Siiri som vägde 20 gram när hon föddes gick ner ett gram och gick sen inte upp tillbaka förrän hon var två veckor. 0-2 gram i veckan gick dom sen upp, riktigt beroende på om man vägde dom före eller efter maten eller om dom just hade kissat eller kackat före vägningen. Nu är dom 4 månader och Liina väger 31 gram (hon ligger nu mest nergrävd och sover en vecka i taget) och Siiri väger 36 gram (hon är vaken och äter alltid när det serveras mat)

Link to comment
Share on other sites

Tack!! Så du väger dem en gång i veckan? Är det viktigt att man väger samma dag så det blir regelbunden vägning?

Link to comment
Share on other sites

I början vägde jag oftare för jag var så orolig för Liina som inte ville äta någonting förrän hon var en vecka gammal. Men en gång i veckan väger jag dom nu, för att få lite ordning på det hela. Jag badar dom en gång i veckan snabbt, bara några minuter, och sen väger jag dom.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag har badat min Eggi en gång, men hon tar sig ofta ett bad själv i vattenskålen. Det är så sött, för mina vuxna badar inte så mycket, men hon kan ligga där jättelänge och bara... mysa. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...