Jump to content
Forum Sköldpaddor

Könsbestmäng på "trekölsskldpaddor"


Svensson

Recommended Posts

Hejsan! Skulle någon kunna förklara hur man ser ifall det är en hona eller hane på mina 4 Treknölssköldpaddor? typ storlek, beteende et.c? Även ifall det är vanligt med äggläggning? och vid vilken ålder detta brukar ske? /Svensson

Link to comment
Share on other sites

Honor lägger ägg och bör ha lämplig äggläggningsplats.

Visserligen så blir honorna generellt större men det enklaste sättet att se om det är hona eller hane är att kolla vart analöppningen sitter.

På hanarna sitter den längre ut på svansen än den gör på honorna.

Hanarna kan också ha en lätt konkav buksköld.

Hur gammla är sköldpaddorna?

Du får gärna lägga upp bilder så kan vi hjälpa till.

Link to comment
Share on other sites

Det är så att dom är helt nyinköpta, väldigt små kanske bara är någon vecka gamla..

Får ta lite bilder me. tack så mycket för hjälpen, då gissar jag på att jag har 2 honor o 2 hanar hehe :P när ungefär vid vilken ålder kan det ske äggläggning då? så att man kan vara lite mer uppmärksam när det väl händer om något år eller nåt.. Sen så hur man ska göra för att skydda dom? så det inte händer något menar ja. Mvh/ Svensson

Link to comment
Share on other sites

Honor lägger ägg och bör ha lämplig äggläggningsplats.

Visserligen så blir honorna generellt större men det enklaste sättet att se om det är hona eller hane är att kolla vart analöppningen sitter.

På hanarna sitter den längre ut på svansen än den gör på honorna.

Hanarna kan också ha en lätt konkav buksköld.

Hur gammla är sköldpaddorna?

Du får gärna lägga upp bilder så kan vi hjälpa till.

Det är så att dom är helt nyinköpta, väldigt små kanske bara är någon vecka gamla..

Får ta lite bilder me. tack så mycket för hjälpen, då gissar jag på att jag har 2 honor o 2 hanar hehe :P när ungefär vid vilken ålder kan det ske äggläggning då? så att man kan vara lite mer uppmärksam när det väl händer om något år eller nåt.. Sen så hur man ska göra för att skydda dom? så det inte händer något menar ja. Mvh/ Svensson

Link to comment
Share on other sites

Det är så att dom är helt nyinköpta, väldigt små kanske bara är någon vecka gamla..

Får ta lite bilder me. tack så mycket för hjälpen, då gissar jag på att jag har 2 honor o 2 hanar hehe :P när ungefär vid vilken ålder kan det ske äggläggning då? så att man kan vara lite mer uppmärksam när det väl händer om något år eller nåt.. Sen så hur man ska göra för att skydda dom? så det inte händer något menar ja. Mvh/ Svensson

Ja då är det tyvär omöjligt att svara på om det är honor eller hanar. För att vara helt säker så får du nog vänta till 5-6 års ålder.

Äggläggning kommer när honorna har blivit könsmogna nånstans i 5-8 års ålder. Jag skulle endå villja rekommendera att du har grävbart substrat åt dina ungar både på botten i vattendelen och på land då min erfarenhet är att unga reevesii gärna gräver, och gärna bredvid en planta på land.

Hur menar du med skydda?

Läs gärna igenom min webbplats om reevesii på http://regnskog.nu/reevesii/

Link to comment
Share on other sites

Ja då är det tyvär omöjligt att svara på om det är honor eller hanar. För att vara helt säker så får du nog vänta till 5-6 års ålder.

Äggläggning kommer när honorna har blivit könsmogna nånstans i 5-8 års ålder. Jag skulle endå villja rekommendera att du har grävbart substrat åt dina ungar både på botten i vattendelen och på land då min erfarenhet är att unga reevesii gärna gräver, och gärna bredvid en planta på land.

Hur menar du med skydda?

Läs gärna igenom min webbplats om reevesii på http://regnskog.nu/reevesii/

Du råkar möjligtvis inte ha något chattprogram av något slag? Skulle vara riktigt intressant o prata me dig, varit inne på din mycket välbeskrivande o hjälpande sida o fick många idiér o frågar.. Bland annat växter, inredning mm.

Link to comment
Share on other sites

För att vara helt säker så får du nog vänta till 5-6 års ålder.

För att förtydliga mig, det kan gå att könsbestämma från 1.5-2 års ålder men för att vara säker särskilt efter bilder så säger jag 5-6 år.

Svensson jag har skickat ett pm till dig

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Honor lägger ägg och bör ha lämplig äggläggningsplats.

Visserligen så blir honorna generellt större men det enklaste sättet att se om det är hona eller hane är att kolla vart analöppningen sitter.

På hanarna sitter den längre ut på svansen än den gör på honorna.

Hanarna kan också ha en lätt konkav buksköld.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej har två fråga, mina skallisar har ingen svans hur ska man då se om det är en hane om analöppningen sitter längre ut?

och den ena har bitit av den andras svans bit för bit i flera veckor och nu är den helt borta,,, den blöde i 1 dag så jag tog ut den vilde (hitler som jag kallar den) och la den i badkaret så den skadade kunde få lite tid och läkas o blödningen slutade,,, och nu verkar den skadade inte må bra då han/hon ligger bara i vattnet och gömmer sig samt att den inte äter, och hitler ger inte upp utan smyger upp på den trötte skallisen o biter han/hon gång på gång o då får jag göra en häftig insats o dra bort hitler.... jag vill inte att pinocchio ska dö av sitt lidande.... hjälp vad ska jag göra???

Link to comment
Share on other sites

DU MÅSTE SEPARERA DEM OMEDELBART!!!!! De får inte vara tillsammans om den ena blir skadad. Skaffa två akvarier.

Någon erfaren kan kanske hjälpa dig att könsbestämma dem om du har bilder på undersidan, de bakre plåtarna.

Här kan du få tips:

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskputrustning.html

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskplanddel.html

(Frågor för vattensköldpaddsforumet:

Hur stort akvarium har de? Mått?

Hur är det inrett?

Vilken belysning, värme?

Vilken temperatur på landdelen under värmelampan?

Hur ofta får de mat?

Vad får de för mat?

Har du bilder?

Vilken art?

Edit: Jag såg på din profil att det är Chinemys reevesii.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...