Jump to content
Forum Sköldpaddor

Forts upphittad sköldpadda


ElizG

Recommended Posts

post-6283-1199350066_thumb.jpg

Hittades i somras, har fått den informationen att hon ska va runt 50 år och då kulkindad/gulörad. Vilket e det rätta ?

Vill ni som kan också berätta lite om henne, eller då den sortens sköldpadda. Hur vi tar hand om henne på rätt sätt med boende o mat mm mm. Hon har vart en lägenhetspadda sen i sep och sprungit omkring som hon själv har velat och badat ibland, bara ätit kött. Vi fick hem henne i förra veckan och vill ordna det bra för henne. Nu har vi ett akvarium på G som vi ska bygga om till henne, med både bad och landdel. Ja, ni kan väl berätta lite :0)

Tusan, bilderna e för stora... Kan försöka ladda upp dem på min sida...

Ja, får återkomma..

/E

Hej igen!

Inga svar alls, måste få in fler bilder då tror jag. Jag får vara så jobbig att jag startar 2 trådar till då mina bilder e för stora för att rymmas 2 i samma inlägg. Tyvärr så har jag inget prog just nu för att förminska dem men det kommer nog inte att hända igen :P

Link to comment
Share on other sites

post-6283-1199434646_thumb.jpg

På denne bilden ser ni att hon har en skada på magen. Går inte alls djupt utan är bara hackat i ytan och vi funderar så på vad som kan ha hänt henne. Är fåglar så fräcka att de vågar sig på att hacka på en sköldpadda som hamnat på rygg tror ni ?

Ok, då var mina 3 bilder på Thea ute och nu hoppas jag att ni vågar er på att säga vad hon kan vara för en padda så att vi kan söka den rätta informationen.

Tack!

/Eliz

Link to comment
Share on other sites

Trachemys scripta scripta = gulbukad vattensköldpadda

Tack, då e det bara till att söka info då :0)

Link to comment
Share on other sites

Trachemys scripta scripta = gulbukad vattensköldpadda

P-A

Har sökt efter information om gulbukad och då sett en hel del bilder och på alla så har de gula fäckar vid öronen. Hon har ser mer ut som en gulörad, men jag e helt ny på detta. Om hon är en gulbukad varför har hon inte dessa fläckar ? Har det nåt med ålder o så o göra ? Eller har inte alla det ?

Frågar en himla massa..*s*.. Enda sättet att lära sig..

En fråga till, fick veta att det var en hona pga att hon är platt men så läste jag på en sida att honor inte är platta utan runda i skalet så nu vet jag inte om vår Thea är en Theodor... Så vad tror du ?

/E

Link to comment
Share on other sites

En fråga till, fick veta att det var en hona pga att hon är platt men så läste jag på en sida att honor inte är platta utan runda i skalet så nu vet jag inte om vår Thea är en Theodor... Så vad tror du ?

/E

Jag tror att du har kanske blandat ihop det. Hanar brukar ha en lätt konkav bukssköld medans honor brukar ha en platt buksköld.

Vissa sköldpaddor kan man se skillnader i kön genom att ena kan vara mer rund i skölden om man ser på sköldpaddan uppifrån, vet inte om det är så

med dessa sköldpaddor.

Det bästa sättet att se könet på en Trachemys Scripta borde annars vara längden på klorna samt kloaköppningens placering.

Se http://redearslider.com/determining_sex.html

Om jag fick gissa så skulle jag nog hålla med ElizG. Den saknar det lodräta gula strecket bakom ögonen som Scripta Scripta har även om

den inte har så mycket teckning på buksskölden som Troostii brukar(?) ha.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa sättet att se könet på en Trachemys Scripta borde annars vara längden på klorna samt kloaköppningens placering.

Se http://redearslider.com/determining_sex.html

Oj, inte lätt för en nybörjare att se det där.. Finns ju en sida för könsbestämning med här, får ta bilder så får ni andra avgöra. Men då e det ju bra att veta vilken sorts sköldpadda hon e först va ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsan.

Jag tycker inte det ser ut som en Trachemys, utan en Pseudemys concinna concinna.

Har även förstått att den kallas för gulkindad i djurhandeln.

Dock verkar den ganska liten för att vara så pass gammal och hona, men det finns väl undantag antar jag. Dålig skötsel kanske.

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Jag tycker inte det ser ut som en Trachemys, utan en Pseudemys concinna concinna.

Har även förstått att den kallas för gulkindad i djurhandeln.

Dock verkar den ganska liten för att vara så pass gammal och hona, men det finns väl undantag antar jag. Dålig skötsel kanske.

MVH Pelle

Nu är det många bud här, men hur ska jag få veta vilken sort hon är ?.

Vill ni se bättre bilder ?

Tala om så ordnar jag det för vi vill gärna få veta vilken sort hon är.

/E

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan du inte lägga upp mer högupplösta bilder? Dessa är lite små.

Fast det är ju rätt svårt att säga säkert vad det är, för de ser ju så olika ut när de är vuxna.

Två sköldpaddor av samma art kan ju se helt olika ut. Men min gissning är helt klart Pseudemys concinna concinna.

Sök på det namnet och kolla på lite bilder så kan du ju försöka avgöra själv oxå:)

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...