Jump to content
Forum Sköldpaddor

Luftvägsinfektion


Gunveig

Recommended Posts

En nyfiken fråga...Vad gick kalaset på hos veterinären?

Orsaken till att jag undrar är att vi ska in med vår lilla imorgon för att hon

är dålig och det kunde vara kul att få en liten vink om vart det kan barka

iväg kostnadsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

vi ska in med vår lilla imorgon för att hon är dålig

Vilka är symtomen?

Hur gammal är den?

Link to comment
Share on other sites

Hon är mer död än levande...

Pappren är skapade 2002 på henne så jag gissar på att hon är född då. Vi har haft henne sedan 2003. Så runt 5 år gammal.

Symtomen:

Under förra veckan blev hon slöare och slöare och vi började undra vad som var på gång. I fredags var hon så nära medvetslös en sköldpadda kan vara. Hon hade inte rört sig ur fläcken på hela dan. Hon var helt kraftlös, ben och huvud bara hängde när vi tog upp henne och hon öppnade inte ögonen. Detta var i fredags kväll.

Vi gav henne ett ljummet bad för att se om hon öppnade ögonen men inte. Från fredag tills idag har vi gett henne vatten i munnen med en plastspruta och även gett henne puré med plastspruta (puré-uppblött torrfoder som vi blött upp med vatten + lite vitaminpulver).

Hon har blivit starkare sedan i fredags och öppnar ögonen när vi ger henne ljummet bad. Hon har ätit ca 5x5 cm salladsblad igår och idag efter det att hon badat. Vi har henne nu i en mindre låda med värme dygnet runt och ger henne vatten och lite mat med några timmars mellanrum under hela dygnet. Hon har blivit starkare men är ynkligt vek. Hon kan nu "hålla emot" med benen och hålla uppe huvudet men inte mycket mer.

Har kontaktat veterinären och fått en tid imorgon 10.40 så vårt mål under helgen har varit att hålla vår älskling vid liv så gott vi kan tills vi kommer dit.

Link to comment
Share on other sites

Har paddan visat några knepigheter innan förra veckan?

Har den något av följande symptom?

Rinniga ögon

Rinnig nos

slemmig mun

Svullna ögon

Lös avföring

Ingen avföring

Gul urin

Rödaktig färgförändring någonstans på skalet

/A

Link to comment
Share on other sites

Det låter inte bra.

Berätta gärna vad veterinären kommer fram till.

Jag är lite tveksam till att mata så ofta. Vila, värme och vätska i första hand men att det finns sallad och gurka i lådan så att sköldpaddan kan äta om den själv vill.

Link to comment
Share on other sites

Rinniga ögon - Nej

Rinnig nos - Nej

slemmig mun - Nej

Svullna ögon - Har hon haft vid ett tillfälle för några veckor sedan men det försvann på nån dag.

Lös avföring - Inte vad jag har märkt, hon har lagt små korvar som hon alltid gjort tidigare.

Ingen avföring - Hon har inte ätit på en vecka drygt så jag har inte sett någon avföring..

Gul urin - Vet inte, inget jag har kunnat se.

Rödaktig färgförändring någonstans på skalet - Var tvungen att gå ut och kika noga och lite lite lite röd ton finns det på ett par ställen på undersidan...

Link to comment
Share on other sites

Det låter inte bra.

Berätta gärna vad veterinären kommer fram till.

Jag är lite tveksam till att mata så ofta. Vila, värme och vätska i första hand men att det finns sallad och gurka i lådan så att sköldpaddan kan äta om den själv vill.

Då kanske vi ska hålla oss till enbart vatten tills imorgon? Anledningen till att jag velat få i henne mat beror mest på att hon inte ätit på en dryg vecka och nu är hon alldeles för svag för att röra sig själv mer än ett halvhjärtat stapplande.

Det är mycket som rört sig i huvudet de sista dagarna...Förkyld? Uttorkad? Brist på något viktigt ämne?

Jag hoppas innerligt att vi får bra hjälp och effektiv hjälp hos veterinären imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Glömde...

Mängden mat vi fått i henne med spruta är inte mer än ca 2,5 ml under hela helgen, ca 1 ml per dag.

Jag är ytterst tacksam för alla funderingar, synpunkter och tips.

Link to comment
Share on other sites

Rödaktig färgförändring någonstans på skalet - Var tvungen att gå ut och kika noga och lite lite lite röd ton finns det på ett par ställen på undersidan...

Nu brukar jag inte gilla att leka veterinär men rödtonen tyder väl på sepsis (blodförgiftning)

Orsakerna till detta kan vara flera men massiva parasitangrepp eller bakterieinfektioner är vanliga eller felaktigt klimat och/eller dålig hygien.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas innerligt att vi får bra hjälp och effektiv hjälp hos veterinären imorgon.

Vad tråkigt med er sköldpadda, hoppas att det går bra.

Är det en sköldpaddskunnig veterinär ni ska gå till? Om inte, och ni inte har möjlighet att besöka någon sköldpaddskunnig veterinär så kan ni be veterinären att rådgöra med någon sköldpaddskunnig veterinär. Några namn finns på P-A:s hemsida, fler finns nu tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr finns det ingen reptilkunnig veterinär i närheten så vi ska till Blå Stjärnan i Skara några mil bort. Min gissning är att det blir böcker och telefonrådgivning med Bo Runsten som gäller. Ska titta på P-As sida och skriva ner namn och nummer att ta med.

Link to comment
Share on other sites

Nu brukar jag inte gilla att leka veterinär men rödtonen tyder väl på sepsis (blodförgiftning)

Orsakerna till detta kan vara flera men massiva parasitangrepp eller bakterieinfektioner är vanliga eller felaktigt klimat och/eller dålig hygien.

/A

Blodförgiftning?! Har något tips på bilder där man kan se hur ett sånt skal ser ut? Hon har rätt klimat och rent och fräscht omkring sig men parasiter vet man ju aldrig, bakterieinfektion likaså.

Link to comment
Share on other sites

Rodnad%20på%20plastron%20länk.jpg

Denna hade en kraftig rodnad och avlivades.

Annars hittar jag ofta lättare rodnad på friska sköldpaddor

Link to comment
Share on other sites

6532.jpg

Här är en bild på ett fall av Sepsis på en kleinmanni. Djuret var viltfångat och i helt usel kondition.

De stora röda fläckarna ovanför frambenet är extrema. Vid "normalare" fall av Sepsis brukar det se ut som ovanför min tumme .

/A

Link to comment
Share on other sites

Så ser hon inte ut men tittar man noga under en skarp lampa så ser man lite rosa ton här och var. Ska försöka ta någon bild.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att benen ser konstiga ut. Det ser ut som han har tappat fjäll.

Den rosa färgen är svår att bedömma tycker jag. Den har lite rosa även på ryggskölden.

Vilket är ursprungslandet enligt intyget?

Link to comment
Share on other sites

Ursprungslandet enligt intyget är Slovenien.

Benen saknar lite fjäll och har gjort de senaste tre åren. För ca tre år sedan åt hon påsklilja i vår gräsmatta och blev svårt förgiftad. Hon tappade då fjäll på samtliga benen och huvudet. På huvudet har det mesta kommit tillbaka under åren men benen saknar fortfarande fjäll till stor del ovanför "knäna". Det tog 4-5 veckor innan hon blev frisk den gången och påskliljorna är numera utrotade.

Link to comment
Share on other sites

Har det hänt något med svansen? Påverkades den av förgiftningen?

Analplåtarna och formen på plastron är mycket typiska för en hane medan svansen är kort som på en hona.

Det är ganska ovanligt med honor från den slovenska farmen.

Link to comment
Share on other sites

Svansen har troligtvis blivit biten i av en annan sköldpadda innan det att vi fick hem henne/honom till oss. Jag har aldrig tagit reda på vilket kön det är så det kan ju vara roligt att veta.

Hon/han äter lite just nu så det är bättre nu än vad det varit under helgen. Bara att hoppas att hennes/hans problem går att lösa när vi kommer till veterinären imorgon för något är hemskt galet med vår lilla/lille.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kanske lite konstig fråga men luktar sköldpaddan konstigt?

Vissa infektioner kan få den drabbade att lukta illa.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Ingen konstig fråga alls :) Nej, hon luktar inte konstigt.

Får passa på att be om ursäkt för att jag "kidnappat" tråden :/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...