Jump to content
Forum Sköldpaddor

Freddies dvalning


Monica Kyrk

Recommended Posts

Hej!

Nu ligger Freddie ( min rysshane ) i kylskåpet sedan en vecka tillbaka och den första dagen hörde jag hur det krafsade och skrapade en del innifrån lådan, men sedan var det rätt så lugnt... dock har jag kunnat höra honom en hel del nu i dagarna och speciellt gårkväll, och då jag kollade lite närmare och även petade honom lätt på benet så fick jag en omedelbar reaktion, kändes inte alls som om han sov!

Bör han inte ha somnat in i dvalan vid detta laget ( en hel vecka i kylskåpet ) eller är det helt normalt att de liksom kan vakna till lite en period? Hur stilla och tysta är de när de dvalar?

Kylskåpet håller 5 grader exakt.

Kan det vara så att han blir störd av att vi går en del i kylskåpet iallafall kvällar, lådan han ligger i är av färgad halvgenomskinlig plast, mörkt rökfärgad, ska jag kanske tejpa för alla sidorna så att den blir mörkare och ej går att se igenom, det blir ju ljust i kylen när man gläntar på dörren för att ta ut ngt?

Monica

Link to comment
Share on other sites

Ryssar behöver dvalas lite svalare. Försök få ner till 3-4 grader. Helst inte över 4 om han ska sova bra.

Link to comment
Share on other sites

2-3 grader har jag hört kan vara en lämplig dvalningstemperatur till ryssar. Längst ned i kylen är det kallast eftersom kall luft är tyngre än varm.

Link to comment
Share on other sites

2-3 grader har jag hört kan vara en lämplig dvalningstemperatur till ryssar. Längst ned i kylen är det kallast eftersom kall luft är tyngre än varm.

3 grader skulle jag testa med. Jag tycker 2 grader känns så läskigt nära minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Det kan krafsas och skrapas hela vintern. Dom kan flytta sig hit och dit. Även om dom sover reagerar dom på beröring.

Som sagt ryssar sägs behöva lite lägre temp för att komma till ro.

Mörker är viktigt för att dom ska gå ner i varv ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Marita Linqvist ang temp och fuktighet

Lådan ska placeras på en plats som håller ca +5 grader. Temperaturen får inte understiga +2 grader, och inte överstiga +8 grader. Ha gärna en digitaltermometer som visar minimum - maximum temperatur och fuktighet hos sköldpaddan i lådan, så har du koll på temperaturen under hela dygnet. Om fuktigheten råder oenigheter vissa påstår 40% eller lägre andra 70% svårt att rekommendera något, själv har jag i år 60% blir det torrt kan man fukta mossa eller lägga fuktat tidningspapper i botten på kylen.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Marita Linqvist ang temp och fuktighet

Lådan ska placeras på en plats som håller ca +5 grader. Temperaturen får inte understiga +2 grader, och inte överstiga +8 grader. Ha gärna en digitaltermometer som visar minimum - maximum temperatur och fuktighet hos sköldpaddan i lådan, så har du koll på temperaturen under hela dygnet. Om fuktigheten råder oenigheter vissa påstår 40% eller lägre andra 70% svårt att rekommendera något, själv har jag i år 60% blir det torrt kan man fukta mossa eller lägga fuktat tidningspapper i botten på kylen.

R/P

Okej, tack allihopa, då ska jag försöka få ner temperaturen till en 3-4 grader, tycker som Mimmi att 2 grader känns lite läskigt nära minusgraderna... så ska jag prova att tejpa för alla sidor av hans låda så den blir mörkare.

Skönt att höra att det skrapas och prasslas hos er andra också :)

Monica

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Marita Linqvist ang temp och fuktighet

Lådan ska placeras på en plats som håller ca +5 grader.

I tysk litteratur brukar man rekomendera 4-6 för greker och ibera och 2-4 för ryssar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...