Jump to content
Forum Sköldpaddor

Andmat..


Laizita

Recommended Posts

Hej.

Har en liten fundering på vart man kan få tag på Andmat?

Har varit runt och kollat på alla djur och akvarieaffärer hjär i Uppsala och dem säger bara

att det är en oväxt osm ingen vill ha.

Så ingen har de..

Tänkte på vattnet och sånna saker? Blir de bättre av andmaten?

Eller är det bara som en växtföda till paddorna?

Link to comment
Share on other sites

Det finns zooaffärer som har andmat, bla som fiskföda. Akvarieföreningar kan du testa att kontakta. Eller annonsera att du vill ha andmat. Många är glada att bli av med det. Utomhus kan det finnas också.

Det är både som sköldpaddsföda och vattenförbättrare. Men det bästa är att ha en separat odling igång också.

Link to comment
Share on other sites

Det finns zooaffärer som har andmat, bla som fiskföda. Akvarieföreningar kan du testa att kontakta. Eller annonsera att du vill ha andmat. Många är glada att bli av med det. Utomhus kan det finnas också.

Det är både som sköldpaddsföda och vattenförbättrare. Men det bästa är att ha en separat odling igång också.

Jag är inte säker men man borde kanske vara lite försiktig när man plockar vattenväxter ute, detta eftersom dom är enastående reningsverk. Är vattnet övergött och förorenat av olika gifter så finns det garanterat ackumulerat i växterna vilket kanske inte är så bra för sköldpaddornas hälsa.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker men man borde kanske vara lite försiktig när man plockar vattenväxter ute, detta eftersom dom är enastående reningsverk. Är vattnet övergött och förorenat av olika gifter så finns det garanterat ackumulerat i växterna vilket kanske inte är så bra för sköldpaddornas hälsa.

R/P

Jag tror inte man behöver vara så försiktig men naturligtvis kolla så att vattnet ser OK ut. Men det behövs bara att man tar in ca tre pyttesmå andmatar och sätter dem i separat akvarium så har man snart massor med små andmatar. Det är inte för inte de betraktas som ogräs. Man skulle kunna ha dem i karantän ett tag om man är osäker på ev. gifter, precis som man gör med krukväxter.

Link to comment
Share on other sites

Ah okej tack tack, jag harvarit lite fundersam till andmat, men då kanske man ska ta å skaffa sig lite då :)

Link to comment
Share on other sites

Hos mig är andmat väldigt populärt hos sköldpaddorna, tyvärr så håller sig inte andmaten sig till ytan i sköldpaddsakvariet utan far runt med strömmen och fastnar i pumpinsuget. Om det blir så kan man stänga av pumpen ett par timmar när man lägger i andmaten.

Link to comment
Share on other sites

Ah okej, de kan man alltid göra. Ska bara ta å bli frisk innan sen ska ja ut å jaga andmat! :)

Link to comment
Share on other sites

Är jag den enda som har misslyckats med att odla andmat eller är jag för otålig...? Första gången slängde jag i det direkt till paddorna, självklart tog det slut direkt. Andra gången försökte jag mig på att odla det i ett plastakvarium, men inget hände.

Link to comment
Share on other sites

Är jag den enda som har misslyckats med att odla andmat eller är jag för otålig...? Första gången slängde jag i det direkt till paddorna, självklart tog det slut direkt. Andra gången försökte jag mig på att odla det i ett plastakvarium, men inget hände.

Hade du någon gödning och ljus? Förslag: Ha andmaten tillsammans med vattensnäckor som göder växterna. Du kan mata snäckorna med fiskmat exvis.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag hade akvariumet ståendes i fönstret. Behövs det starkare ljus? Vattensnäckor, menar du såna som brukar följa med när man köper vattenväxter? Jag får väl ta och försöka på nytt till jul. Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs nog mer ljus under den mörka delen på året. Ja, det är såna vattensniglar som kan följa med vattenväxterna. Bra att ge sköldpaddorna också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en vanlig 40watts spot som komplement till dagsljuset från fönstret till mitt odlingsakvarium, och ibland ger jag dem lite UVljus (har en spot med det till sköldpaddan) och både andmaten och vattenpesten växer så det knakar. ^_^

Har både snäckor och sedan några dar tillbaka även 8 guppys.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...