Jump to content
Forum Sköldpaddor

Alligatorsnappsköldpadda


Kristoffer

Recommended Posts

Hej, är det någon som kan säga mig vad en snapper (Macrochelys temminckii) kostar samt vart man hittar dom. Tack på förhand/Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

repti.net samt zoonen.com har jag postat på, tyvärr utan resulat än.

Jag har även kollat med flera zoobutiker men ingen verkar ha eller vara särskillt intresserad av att ta hem en åt mig.

Men man får inte ge upp, sökandet fortsätter..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att snappsköldpaddor bara förekommer då och då i handeln, inte så konstigt kanske.

Jag har bara sett några en gång för många år sen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är nog så, men nog ska man väl kunna beställa hem dom.?

Det tråkiga är attityden hos butikspersonalen jag varit i kontakt med, jag hoppas jag bara haft otur och att inte alla är lika bittra och ohjälpsamma..

Skam den som ger sig

Link to comment
Share on other sites

jag kanske tar fel, men en gång så var jag på ett sköldpadds-zoo där det fanns en sköldpaddssort som hette snappsköldpadda. den var typ en meter lång och runt dess inhägnad fanns många varningsskyltar. om det är samma art kanske man inte får ha den, p.g.a att den kan vara farlig.

(förlåt om jag nu har tait fel och snurrar till allt alldeles :wacko: )

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget förbud.

men är det "olämpligt" att ha dem eller något sådant? den jag såg på paddzoo såg farlig ut, om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

men är det "olämpligt" att ha dem eller något sådant? den jag såg på paddzoo såg farlig ut, om ni förstår vad jag menar.

Jag tycker det. Få kan ordna bra miljöer till jättesköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget så har jag en inomhusdamm på 2*2m, tanken är att den ska fungera iallafall ett par år. Men skulle den dubbla storleken behövas så går det att ordna.

(Jag har även en damm utomhus som är större där den kanske skulle kunna gå några veckor om vi får en fin sommar.)

Tänkte att jag skulle lägga in en bild på dammarna men den enda bild jag hittar är en på ena hörnet av utomhusdammen, håll till godo.

post-4791-1194377720_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det. Få kan ordna bra miljöer till jättesköldpaddor.

Jag håller med. Det är väldigt många som inte kan ordna bra miljöer åt "vanliga" vattensköldpaddor och en Alligator snapper har rätt speciella krav bla på utrymme vilket inte många har tillräcklig kunskap eller förutsättningar att klara av.

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget så har jag en inomhusdamm på 2*2m, tanken är att den ska fungera iallafall ett par år. Men skulle den dubbla storleken behövas så går det att ordna.

(Jag har även en damm utomhus som är större där den kanske skulle kunna gå några veckor om vi får en fin sommar.)

Tänkte att jag skulle lägga in en bild på dammarna men den enda bild jag hittar är en på ena hörnet av utomhusdammen, håll till godo.

Det vore väldigt intressant att se hur du löst det med inomhusdamm. Skulle helt klart uppskatta bilder.

Har du eller har du haft vattensköldpaddor förut?

Och lycka till i din jakt på sköldpadda!

Link to comment
Share on other sites

Ska se om jag kan fixa bilder på den någon dag. Den är relativt simpel, dubbla lager dammduk och rejäl ram i trä.

EJS-Har du eller har du haft vattensköldpaddor förut?

Nu har jag inte själv haft just sköldpaddor tidigare utan det har varit fiskar som lockat, och då, koi, pacu och rbp. En god vän har och har haft rödörade så länge jag kan minnas så det jag kan om sköldpaddor är väl en blandning av vad jag tagit med mig därifrån och vad jag läst mig till. Jag medveten om att det jag söker är av en annan kaliber och kräver en hel del.

Ungefär som denna

Tammy_Pond.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du har karpar tillsammans i dammen med din blivande padda så får du troligen räkna med att fiskarna inte är kvar så länge utam blir föda till paddan.

Link to comment
Share on other sites

I den tyska delstaten Hessen har man just infört förbud att inneha farliga djurarter. På listan finns bland giftormar, giftspindlar och rovdäggdjur två sköldpaddsarter:

Chelydra serpentina - snappsköldpadda

Macrochelys teminckii - aligatorsköldpadda

Link to comment
Share on other sites

Karparna kommer inte gå tillsammans med paddan. Så dyr mat kommer den inte få :)

Link to comment
Share on other sites

Är det en sån här kompis du vill ha hemma?

Link to comment
Share on other sites

Det var det som var tanken, Just John Richards (killen i klippet du länkade till) är ungefär lika snabb som en sköldpadda när det gäller att svara på mail..

Men hade jag en egen sköldpaddsfarm skulle inte jag heller sitta framför datorn :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...