Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hjälp, jag har också fått ägg!


Monica Kyrk

Recommended Posts

Hallå!

Idag när jag skulle tända hos mina leoparder så hade Hulda lagt ett ägg! Vad ska jag göra?? Hur varmt ska leopardägg ha det, är det samma som råden fridolf fått?

Just nu har jag bara flyttat ut det utan att vända på det för att det inte ska bli helt demolerat inne hos paddorna när de börjar röra på sig.

Tacksam för svar,

Monica

Link to comment
Share on other sites

I Vinke & Vinke Vermehrung von Landschildkröten finns exempel på temperaturer från 27 till 32 med inkubationstider på 110 till 255 dagar.

Link to comment
Share on other sites

Ett stort Grattis till ägget! :P

I tråden "Min första unge är påväg ut" under "Paddpladder" beskriver Gunveig hur hon byggde sin kläckare.

Om du inte har något dvs.... :)

Link to comment
Share on other sites

Ett stort Grattis till ägget! :P

I tråden "Min första unge är påväg ut" under "Paddpladder" beskriver Gunveig hur hon byggde sin kläckare.

Om du inte har något dvs.... :)

Tack, både till P-A och Fridolf!

Jag ska genast springa iväg till en zooaffär i närheten som jag HOPPAS har söndagsöppet och köpa en värmematta! Har du bäddat ned ägget i det där vermiculit? Hoppas de har det i zooaffären... kan man använda jord/sandblandning annars tills man åker och handlar på måndag, om zooet inte skulle ha öppet idag eller om jag måste handla i någon annan butik?

Monica

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och justerar värmen i den kläckare som Gunveig använde, så än sålänge har jag jord/sand, men i den "nya" har jag köpt vermiculit.

Sök på äggkläckare, OrmStefan har mängder med smarta lösningar, även en provisorisk lösning som jag just nu använder tills temperaturen är rätt. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du bäddat ned ägget i det där vermiculit? Hoppas de har det i zooaffären... kan man använda jord/sandblandning annars

Vi lägger äggen ytligt på vermeculiten. Egentligen skulle det gå lika bra om inte bättre med grov sand.

I den tyska artikeln i Radiata skriver man t o m "vermeculite has been proved to be unsuitable"

Ett grovt substrat som tillåter luftcirkulation är bättre

Link to comment
Share on other sites

Vi lägger äggen ytligt på vermeculiten. Egentligen skulle det gå lika bra om inte bättre med grov sand.

I den tyska artikeln i Radiata skriver man t o m "vermeculite has been proved to be unsuitable"

Ett grovt substrat som tillåter luftcirkulation är bättre

Ok, fuktar ni sanden / vermeculiten också, eller är det tillräckligt om man har muggar med vatten i ifall man bygger en egen konstruktion?

Link to comment
Share on other sites

Ok, fuktar ni sanden / vermeculiten också, eller är det tillräckligt om man har muggar med vatten i ifall man bygger en egen konstruktion?

Vermeculiten som vi trots allt har fortsatt med sprayar vi lite och rör om innan vi lägger dit ägen.

Tidigare har vi återfuktat vermeculiten men det avråds det bestämt emot. Det blir då för stora svängningar i luftfuktigheten.

Vi strävar efter att hålla en jämn luftfuktighet med hjälp av en burk med vatten i kläckaren.

Men det har gått ganska bra att få fram ungar innan vi kände till allt detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Vermeculiten som vi trots allt har fortsatt med sprayar vi lite och rör om innan vi lägger dit ägen.

Tidigare har vi återfuktat vermeculiten men det avråds det bestämt emot. Det blir då för stora svängningar i luftfuktigheten.

Vi strävar efter att hålla en jämn luftfuktighet med hjälp av en burk med vatten i kläckaren.

Men det har gått ganska bra att få fram ungar innan vi kände till allt detta ;)

Hej igen, nu har jag varit och handlat en värmematta, hoppas bara att den klarar av att hålla temperaturerna som krävs... pratade förresten då med en kille som höll på med ormar, och han hade ett annat förslag på kläckare: man tar ett litet akvarium / plastterrarium / låda och fyller med ca 5-10 cm vatten som man tempererar med hjälp av en doppvärmare. sedan lägger man äggen i vermeculit i en mindre behållare som man ställer ner i akvariumet / plast terrariet på tex en tegelsten eller ngt så att det inte når vattnet. Vad tror ni om denna variant?

Monica

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan bli väl hög luftfuktighet om man inte har bra ventilation.

Jag tror att man kläcker ormägg som är mjukskaliga i fuktigare miljö.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan bli väl hög luftfuktighet om man inte har bra ventilation.

Jag tror att man kläcker ormägg som är mjukskaliga i fuktigare miljö.

Oki... Hur hög luftfuktighet tycker du att jag ska försöka hålla?

Link to comment
Share on other sites

Oki... Hur hög luftfuktighet tycker du att jag ska försöka hålla?

65-80 % är rekomendationen från den tyska artikeln där man dragit slutsatser från undersökningen bland tyska uppfödare.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till ägget Monica :D

Christoffer Sjöholm beskriver hur man kan bygga en torr- resp. våtkläckare här

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS!!!

Är det någon skillnad i storlek, vikt och mängd i frågan om sköldpaddsägg från leoparder resp. greker?

LYCKA TILL!!

Link to comment
Share on other sites

Är det någon skillnad i storlek, vikt och mängd i frågan om sköldpaddsägg från leoparder resp. greker?

Jag läser i en artikel av Bernd Wolff att en hona la en kull med 10 ägg, en annan kull med 13 ägg. Denna hona la 33 ägg på tre kullar av vilka 21 levande ungar blev till.

Link to comment
Share on other sites

WOW. Jag har läst att Marginata kan lägga 8-12 ägg åt gången, fler i början av säsongen, sen färre de andra kullarna.

Link to comment
Share on other sites

WOW. Jag har läst att Marginata kan lägga 8-12 ägg åt gången, fler i början av säsongen, sen färre de andra kullarna.

Nu har jag två ägg i kläckaren :) det andra ägget kom idag.

Monica

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag två ägg i kläckaren :) det andra ägget kom idag.

Monica

Har hon grävt båda gångerna?

Link to comment
Share on other sites

Har hon grävt båda gångerna?

Nej, inte idag, men hon grävde en hel massa igår, så jag gick och kollade titt som tätt, trodde det skulle komma ett ägg då, men det kom idag, sedan vet jag inte om hon inte hann, för hon var på samma ställe där hon grävt runt igår men sedan kom Sylvester dit och skulle uppvakta henne, så jag lyfte ut honom och då hittade jag ägget. Nu är inte Sylvester i lådan med henne.... Ska jag kanske ha Sylvester separerad från henne om det kommer fler ägg? Så hon får lite lugn och ro.....?

Brukar de lägga flera med intervaller eller kommer det ett par stycken vid samma tillfälle? Hur gör dina honor?

Monica

Link to comment
Share on other sites

Det normala är att en hona gräver en rejäl grop och lägger alla ägg vid ett tillfälle. Sedan kan det komma en ny kull efter så där tre veckor.

Jag tycker att du ska flytta på hanen om det ser ut som hon har fler ägg vilket hon borde ha.

Äggläggande leopardhona i ParkenZoo Eskilstuna

Den honan grävde utomhus och det blev en rejäl grop, skulle tro 25-30 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste i Bernd Wolffs artikel om leopardsköldpaddor från Radiata 13 (3) 2004 att inkubationstiden varierade mellan 94 och 198 dagar. Bernd Wolff lägger äggen av alla kullar i tre olika kläckare. En tredjedel hålls på 28 grader C, en tredjedel på 30 grader och den återstående tredjedelen hålls på varierande temperaturer mellan 29 och 31 grader. Temperaturen i alla kläckare minskas under natten med 3 till 4 grader i ungefär 4 timmar. Han har inte kunnat observera några speciella mönster vad gäller kläckningsperioden. Även kläckningstiden av ägg från samma kull som kläcktes under samma temperatur kunde alltså variera mycket .

Link to comment
Share on other sites

Jag läste i Bernd Wolffs artikel om leopardsköldpaddor från Radiata 13 (3) 2004 att inkubationstiden varierade mellan 94 och 198 dagar. Bernd Wolff lägger äggen av alla kullar i tre olika kläckare. En tredjedel hålls på 28 grader C, en tredjedel på 30 grader och den återstående tredjedelen hålls på varierande temperaturer mellan 29 och 31 grader. Temperaturen i alla kläckare minskas under natten med 3 till 4 grader i ungefär 4 timmar. Han har inte kunnat observera några speciella mönster vad gäller kläckningsperioden. Även kläckningstiden av ägg från samma kull som kläcktes under samma temperatur kunde alltså variera mycket .

Hmmm... betyder detta att jag skulle kunna få vänta i 198 dagar ( vojvoj, det är ju typ 6,5 månader ) innan jag vet om det blir ungar eller inte??

Kan man se tidigare om det är någonting på gång? vänta, visst kunde man lysa med en ficklampa på dem efter ett par veckor för att se om det fanns blodådror i äggen?

Monica

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... betyder detta att jag skulle kunna få vänta i 198 dagar ( vojvoj, det är ju typ 6,5 månader ) innan jag vet om det blir ungar eller inte??

Kan man se tidigare om det är någonting på gång? vänta, visst kunde man lysa med en ficklampa på dem efter ett par veckor för att se om det fanns blodådror i äggen?

Monica

HAllå där

Hoppas allt funkar med kläckaren. Var lite stressad när du kom. Mitt i middagen å så :-)

Link to comment
Share on other sites

Det var vid tre veckor som jag första gången tittade på ryssäggen med en ficklampa bakom ägget. Jag fick trixa och flytta lite på lampan för att se någonting alls, men vid rätt vinkel såg jag tydligt stora blodådror i ena ändan av äggen. Att det var mörkt i rummet undrerlättade. Båda äggen var befruktade och jag har ingen erfarenhet av hur det ser ut om det inte blir någon unge, men förståndet säger att då kan det heller inte synas några blodådror. Senare i utvecklingen syntes blodådrorna inte mera, så jag hade tur att titta på dem i vid rätt tillfälle. Och på vårt finska forum har det nog varit ägg där ägaren inte har sett blodådrorna men ändå har det kläckts levande bebisar ur dem. Så inte kan det vara nån så säker metod.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...